אוקראינה: דאגה לגורל בית הכנסת העתיק של הרה"ק מסאווראן

בימים האחרונים עבר קבר הרבנית שיפוץ ונעשתה תחתיו יציקת בטון והגבהה מפני פגעי החורף הקשה והגשמים העזים, וכן הוקם מעליו אוהל עם גג כראוי וכיאה לכבוד אמה של מלכות

בעיירה האוקראינית טשיטשלניק (צ'יצ'לניק כיום מחוז ויניציה) עומדים עד היום שרידים חשובים ביותר שנותרו לפליטה מראש שלשלת צדיקי בית סאווראן, הרה"ק רבי משה צבי מסאווראן זי"ע, מגדולי תלמידי הרה"ק הרבי ר' ברוך ממעזיבוז זי"ע ואחד המיוחדים בין שרפי הקודש של חבורת תלמידי הבעש"ט הק' בדור השני.

היה זה לאחר שבשנת תקצ"א עבר הרה"ק מסאווראן מעיר מגוריו סאווראן בגלל מגפה שפרצה בה, לעיירה הסמוכה טשיטשלניק בה התגורר עד אחרית ימיו בחודש טבת שנת תקצ"ח ושם מנוחתו כבוד. הרה"ק רבי מרדכי חיים סלונים זי"ע סיפר, שמקובל בידו כי בסתימת הגולל על הרה"ק מסאווראן התרחשה רעידת אדמה שהורגשה בכל העולם מגודל הצער על סילוקו של צדיק זה.

סמוך לאוהל נמצא גם קברה של הרבנית הצדקנית מרת שפרה זיסל ע"ה, זוגתו של הרה"ק רבי משה צבי מסאווראן זי"ע שהיתה בת הרה"ק רבי דוד מסטעפין זי"ע מתלמידי הבעש"ט הק' זי"ע. בימים האחרונים עבר קבר הרבנית שיפוץ ע"י אגודת 'אהלי צדיקים – גדר אבות', נעשתה תחתיו יציקת בטון והגבהה מפני פגעי החורף הקשה והגשמים העזים, וכן הוקם מעליו אוהל עם גג כראוי וכיאה לכבוד אמה של מלכות.

הרב ישראל מאיר גבאי מספר כי בתחילה התנכלו המקומיים לבית הקברות ששופץ וגודר על ידי אגודת 'אהלי צדיקים – גדר אבות", הם חתכו את גדר בית הקברות משני צדדיו ומכוניות עברו בו הלוך ושוב על קברי צדיקים וחסידים, אך פעילות נמרצת של האגודה הצליחה לפעול ולעצור את ידי הפורעים, ולהחזיר את המצב לקדמותו שנשמר ב"ה הודות לשיתוף הפעולה של האגודה עם הרשויות המקומיות.

בטשיטשלניק נותרו עד היום המבנה הגדול של בית מדרשו בו התפלל בשבע השנים האחרונות לימי חייו. המבנה העתיק שעומד על תילו קרוב למאתיים שנה וייתכן אף יותר, ניזוק קשות במרוצת השנים והוא מט ליפול בכל רגע נתון. בשבועות האחרונים ביקר הרב ישראל מאיר גבאי בטשיטשלניק פעמים תכופות, כדי לנקות את בנין בית הכנסת הגדול ולשפצו בעזרה ראשונה כדי שלא ימשיכו להתמוטט ממנו חלקים נוספים.

"בשנים האחרונות יצקנו חגורות בטון בכמה מקומות קריטיים כדי שהקירות הישנים לא יקרסו חלילה, אבל לצערנו הגג קרס לגמרי והכל פרוץ וחשוף כעת לגשמים ולשאר מרעין בישין", אומר הרב גבאי בכאב. הוא מספר על שיפוצים קטנים שעשה מכספי האגודה לשמר את המבנה, כמו סתימת הפרצות בקירות ועשיית מדרגות לפתח המרכזי, אך עדיין הפרוץ מרובה על העומד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *