אושרה תוכנית לגרוע 145 דונם משמורת הטבע הר מירון, לטובת קבר הרשב"י

ועדת הפנים בראשות ח"כ ווליד טאהא (רע"מ) אישרה את הצעת שרת הפנים לגרוע 145 דונם משמורת הטבע הר מירון, לטובת תכנית מתחם קבר הרשב"י במירון.

ועדת הפנים בראשות ח"כ ווליד טאהא (רע"מ) אישרה את הצעת שרת הפנים לגרוע 145 דונם משמורת הטבע הר מירון, לטובת תכנית מתחם קבר הרשב"י במירון.

עפ"י ההצעה, 145 דונם יגרעו משמורת הטבע הר מירון, לטובת הקמת מתחם חדש וסלילת כבישים חדשים ודרכי גישה לאתר קבר הרשב"י.

האדריכל ערן מבל הציג את התוכנית ואמר, הרקע לעבודה הוא החלטת הממשלה להסדיר את מתחם הרשב"י עקב ליקויים שנמצאו באתר. באתר מבקרים כ-2.25 מיליון איש בשנה, מתוכם כ-450,000 בל"ג בעומר. בנוסף לימי שיא בהם מגיעים עשרות אלפי מבקרים ביום, כגון בראש חודש או בתקופת בין הזמנים של הישיבות. הכוונה להתאים את המקום לאתר תפילה מותאם לכמות האנשים שמבקרים בו, ובניית מקום הולם לתפילה ולימוד, סלילת כבישים חדשים ונגישים, שיפחיתו את הצורך בשימוש בכבישי מושב מירון. הכוונה לסלול כביש טבעת שישמש מעגל תחבורתי.
בניית תשתיות מים, חשמל, שימור היסטורי ושימור מורשת הרשב"י, הסדרת מתחמים למסחר ותיירות תוך שמירה על ערכים סביבתיים ושימור שמורת הטבע.

לדבריו, המבנה הבנוי הנוכחי הינו בגודל 1,800 מ"ר. סביבו נבנו תוספות בניה, חלקם הגדול ללא היתר בניה. רוב השטח הקיים, הינו שטח בבעלות המדינה, למעט 27 דונם במתחם הקבר – חלקות פרטיות שרשומות ע"ש הקדשות. השטח מאוד מצומצם וע"כ ועדת ההיגוי החליטה לארגן את המקום במודל מעגלי כשהמעגל המרכזי-ליבת המתחם, ייועד רק לתפילה. המעגל השני יותאם ללמידה ולביצוע מסיבות חלאקה. המעגל השלישי יותאם לעריכת סעודות.
האדריכל הוסיף ואמר, כי צמוד למתחם הקבר, יש תב"ע מאושרת לבית מלון שמוחכרת ליזם פרטי. ועפ"י התוכנית המוצעת, המתחם המיועד למלון, יוסט לכיוון מושב מירון, לטובת פיתוח שטחים פתוחים.
התוכנית תסדיר גם שטח עבור בית עלמין למושב מירון.
כאמור, ההצעה שאושרה היום בוועדה, תגרע 145 דונם משטח שמורת הר מירון. מתוכם, 89 דונם ייועדו לטובת הסדרת מתחם הרשב"י.

היועמ"ש של הוועדה עו"ד תומר רוזנר טען כי הקצאת שטח של 3.5 דונם מתוך שמורת טבע, לטובת בניית בית מלון בניהול פרטי, לא תקנית. נוכח דבריו, יו"ר הוועדה ח"כ טאהא נמנע בהצבעה על אישור התוכנית.

יו"ר הוועדה אמר, לעיתים שמים את החוק בצד, דעתי לא נוחה מההסברים שניתנו לוועדה בעניין מתחם המלונאות.

ח"כ יואב בן צור (ש"ס) אמר, אני מברך על התוכנית. צריך להנגיש את המקום בצורה מיטבית. כמות המבקרים עולה מידי שנה. הגיע העת שתהיה אפשרות להתארח במקום בבית הארחה או בבית מלון ראוי. הלוואי שיצליחו להוביל את התוכנית, אמר בן צור.

ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר, אני תומך בתוכנית. באתי לתמוך בחברי מהמפלגות החרדיות שתומכים בתוכנית.

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) טען כי באזור ישנם קברים נוספים. לדבריו, אין בתוכנית התייחסות לקברים שיימצאו במתחם. מלכיאלי תבע שהרבנות הראשית תלווה את התוכנית.

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר, ראוי לו למשרד הפנים שייקח לתשומת ליבו את דוח ועדת החקירה לאסון מירון, ואם יהיה צורך, שיחזרו לוועדה לתקן את ההחלטה.

כאמור, ההחלטה אושרה היום בוועדה פה אחד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *