אחרי שנים רבות: הפיצוי הנדיב לילדי תימן

הממשלה אישרה את מתווה הפיצוי הכספי עבור המשפחות שנפגעו בסך 162 מלש"ח שיחולקו באופן הבא: 150 אלף ש"ח לבני משפחה אשר ילדם נפטר ולא נמסר למשפחתו דבר פטירתו בזמן אמת ובכלל זה נסיבות פטירתו, או שהילד נפטר ומקום קבורתו לא אותר, או שמקום קבורתו אותר באיחור ניכר.

הממשלה אישרה היום (ב') את הצעת המחליטים להכרת המדינה בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן והעברת פיצוי כספי למשפחות שנפגעו בשנות קום המדינה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הבאתי לאישור הממשלה החלטה לפיצוי המשפחות שנפגעו בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן. זאת פרשה מהכואבות בתולדות מדינת ישראל. הגיעה העת שהמשפחות שהתינוקות שלהן נלקחו מהן, יקבלו הכרה מהמדינה ומממשלת ישראל, וגם פיצוי כספי. הפיצוי אינו יכפר על הסבל הנורא שהמשפחות עברו ועוברות, זהו סבל בלתי נסבל. יש להביא למשפחות שסבלן גדול מנשוא את מעט הנחמה שמגיעה להן. אני מבקש משר החינוך לכלול את פרשת ילדי תימן בספרי הלימוד של תלמידי ישראל, יש להכיר את הפרשה הזאת. אני מודה לשרים, לשרות, לחברי ולחברות הכנסת, גם לח"כ לשעבר נורית קורן שפעלו למען הנושא הזה ולמנכ"ל משרד רה"מ צחי ברוורמן שהוביל את הנושא בהצלחה".

שר האוצר ישראל כ״ץ:״בהחלטה זו מכירה ממשלת ישראל בפרשה כואבת שצרובה בתולדות המדינה, ואשר חקירתה טרם באה לידי סיום. אנו נפעל כדי למצות את זכויותיהם של בני המשפחות הדואבות, שנושאות עמן את הכאב עד לעצם יום זה, ובכך נתחיל לרפא ולו במעט את פצעי ההיסטוריה. לצד זה נפעל לקידום הנצחת מורשת יהודי תימן המפוארת, השזורה לנצח בתולדות עמנו״.

במסגרת ההחלטה שאושרה, ממשלת ישראל מביעה צער על האירועים שהתרחשו בימיה הראשונים של המדינה, ומכירה בסבלן של המשפחות אשר ילדיהן היו חלק מפרשה כאובה זו.

הממשלה אישרה את מתווה הפיצוי הכספי עבור המשפחות שנפגעו בסך 162 מלש"ח שיחולקו באופן הבא: 150 אלף ש"ח לבני משפחה אשר ילדם נפטר ולא נמסר למשפחתו דבר פטירתו בזמן אמת ובכלל זה נסיבות פטירתו, או שהילד נפטר ומקום קבורתו לא אותר, או שמקום קבורתו אותר באיחור ניכר.

כמו כן, אושר פיצוי בגובה 200 אלף ש"ח לבני המשפחה הנפגעת, במקרה שמסקנת הוועדה האחרונה הייתה כי לא ידוע מה עלה בגורלו של הילד.

עוד הוחלט כי בני המשפחות, שנקבע באחת משלוש הוועדות שעסקו בפרשה (ועדת חקירה לגילוי ילדי תימן, הוועדה לבירור גורל ילדי תימן הנעדרים וועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדים מבין עולי תימן בשנים 1948-1954), שילדם נפטר או שלא נודע גורלו יוכלו להגיש בקשה לפיצוי כספי במהלך החודשים יוני-נובמבר 2021. ההחלטה גובשה בשיתוף משרדי האוצר והמשפטים.

בתגובה לאישור מתווה הפיצוי למשפחות שאיבדו את יקירהן בפרשת ילדי תימן, הבלקן והמזרח האיגוד הספרדי העולמי אומר:

החלטת הממשלה פוגעת ברגשות המשפחות שילדיהן נעלמו באחריותה. בהחלטת הממשלה נכתב כי הפיצוי נעשה לפנים משורת הדין. אך זוהי פגיעה בהיסטוריה ובכאב שהמשפחות נשאו בלבבן כל יום מאז שאיבדו את ילדיהם. פיצוי לכשעצמו אינו מספיק. על הממשלה להכיר באחריות של מדינת ישראל לאירועי היעלמות הילדים. אם שלוש ועדות חקירה לא הספיקו, יש לצאת עם אמירות ברורות והכרה באחריות. את פרשת חטיפת ילדי תימן, הבלקן והמזרח צריך לכתוב בספרי ההיסטוריה ולא לנסות למחוק אותה כאילו לא הייתה.

נשיא האיגוד, פרופסור שמעון שטרית איבד בעצמו את אחותו שרה שנעלמה בהיותה בת עשרה חודשים כאילו בלעה אותה האדמה. הכאב, הגעגוע, החלל והאובדן שאין לו הסבר פערו חור גדול במשפחה.

"הורי עליהם השלום, אחיי, אחיותי ואני מעולם לא שכחנו את אחותי שרה, ומעולם לא איבדנו תקווה למצוא אותה לאחר כל השנים. דמעות רבות ולילות ארוכים שלא מצאנו מנוח. הורי והורי הילדים האחרים היו מתהפכים בקברם לו היו יודעים כי מדינת ישראל לאחר כל השנים מסרבת להכיר באחריותה ומנסה לטייח את האחריות באמצעות "פיצויים לפנים משורת הדין" אומר שטרית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *