אחרי 100 מיליון: במצרים פועלים להלחם בילודה – ד"ר דרור מנור

הנעשה אצל שכנתנו, מצרים, מעניין מאוד את ישראל. לאחרונה הודיעו שם על הגעה למאה מיליון איש היושבים רק על 8 אחוז מהשטח. יש שם ריבוי טבעי מאוד גבוה שפוגע בכלכלה. יש הרבה משפחות מרובות ילדים. מצרים פועלת לצמצום התופעה ונעזרת גם בארצות הברית.

בשבוע שעבר נודע כי שכנתנו מצרים, המדינה הערבית הגדולה בעולם, הגיעה למאה מיליון תושבים. מספר גורמים בכירים במצרים, וביניהם ראש הלשכה לסטטיסטיקה, כינסו ביום שלישי, 11 בפברואר, מסיבת עיתונאים בקהיר, ובה הכריזו על ציון הדרך החשוב. במהלך האירוע מסרו גורמים אלה כי נולדו עוד שני מיליון תינוקות במצרים. מזה שנים רבות ידוע כי האוכלוסייה המצרית גדלה בקצב מרשים ביותר. אין על כך עוררין, למרות שהדבר מכביד מאוד על הכלכלה המצרית הכושלת.

הקצב ההולך והגובר בעלייה במספר התושבים במדינה נובע בעיקר מכישלון הרשויות להסביר לתושבים את החשיבות הרבה שיש לאמצעי מניעה לנשים. זאת למרות שמשרד הבריאות המצרי נוהג לחלק, במיוחד בשנים האחרונות, אמצעי מניעה לתושבים. הרשויות במצרים עושות כל מאמץ להוכיח לתושבים בכפרים ובערים ברחבי המדינה כי עדיף להקים משפחה קטנה בעלת שני ילדים שיחיו באושר ובתנאים טובים מאשר משפחה מרובת ילדים שתחיה בעוני מחפיר ובתנאים גרועים.

עבור הממשלה המצרית הגידול הדמוגרפי מהווה סכנה גדולה. על כן, היא עושה כל מאמץ כדי לשכנע את התושבים ששני ילדים זה מספיק, ושלא צריך להביא יותר מדי ילדים לעולם. הממשלה פתחה בקמפיין חדש לתכנון המשפחה בתקווה לשנות את התפיסות המסורתיות באזורים הכפריים במדינה. מדובר במשימה קשה למדי שתדרוש מאמצים ניכרים מצד הרשויות כדי לשנות את כל דרך החשיבה של תושבי הכפרים, אשר דוגלים בהקמת משפחות מרובות ילדים.

אין ספק כי מצרים נמצאת בבעיה קשה: בכל שנה צומחת האוכלוסייה המצרית ביותר משני מיליון איש, ועוד במדינה שסובלת ממחסור חמור במים ובמקורות פרנסה, וכן מצפיפות עצומה בבתי הספר ובבתי החולים. ברור כי מצרים תזדקק לעזרתם של גורמים נוספים מחוץ למדינה שיסייעו לה לפתור את הבעיה. החל מהמחצית השנייה של שנות השבעים מסייעת ארה"ב למצרים בנושא זה, תוך הזרמת סכומי כסף לא מבוטלים. ואכן, תוך שלושים שנה בערך, בשנת 2008, ירד שיעור הילודה במדינה באופן ניכר. אולם כאשר ארה"ב הפסיקה את המימון מאוחר יותר, חזרה הבעיה, ועד שנת 2014 עלה שיעור הילודה במצרים פעם נוספת. על כן, ארה"ב חזרה להשקיע עשרות מיליוני דולרים כדי לסייע לממשלה המצרית לצמצם שוב את שיעור הילודה במדינה.

ברור כי על מצרים לעשות כל מאמץ ולפתור את הבעיה, אחרת היא תגיע לפשיטת רגל של ממש. הרי יש גבול כמה פיות אפשר להאכיל, במיוחד כאשר קשה כל כך ליצור מקומות עבודה חדשים לאוכלוסייה שמתגוררת רק על שמונה אחוזים משטח המדינה. לאחרונה נראה שהמשרד לסולידריות חברתית עושה כל מאמץ לשנות את המגמה בקרב האוכלוסייה. עובדי המשרד ומתנדבים מבקרים אצל משפחות עניות, בעיקר בכפרים, ומשכנעים אותן ללדת פחות ילדים. אנשי דת אף עורכים סדנאות לאימהות, במהלכן הם מסבירים להן כי תכנון המשפחה אינו סותר את ערכי האסלאם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *