איך לשמור על התפילין בצורה אידיאלית – מדריך

כל אדם יהודי שמניח תפילין בכל יום יודע שצריך לנוהג בתפילין במשנה זהירות. התפילין עדינות לחום וקור, לחות ויובש, מכות ושיפשופים. במאמר זה נסקור את כל הדרכים בהן ניתן לשמור על התפילין ולדאוג לתחזוקה שלהן בצורה המיטבית ביותר

בתי תפילין

כל גבר יהודי שעבר את גיל המצוות יודע שצריך לקפל את התפילין בתוך קופסא. מרבית הקופסאות שישנם היום בשוק הן קופסאות פשוטות מפלסטיק שבקלות יכולות להישבר ממכות – ואפילו קטנות. לכן בתפילין בית אל המציאו המצאה גאונית – קופסהוד, בתי תפילין עם "ריפוד".

בתי התפילין האלו לא ניראים מבחוץ כמו בתי תפילין רגילים, הם גדולים ומעט משונים. אבל מעולים לשימוש – בתוך בתי התפילין ישנו ספוג "פלסטי" מיוחד עבר מאוד שגם בנפילות קשות – הוא יעמוד בנפילה וישמור על התפילין מפני פגיעות ופסילות בתפילין.

כמובן במידה ותפילין נפלו לאדם – הוא צריך לעשות חשבון נפש למה משמיים נתנו לזה לקרות וגם לצום יום אחד או לפדות את הצום בשווה אכילה לאותו יום – כמובן לשאול רב לפני מה צריך לעשות.

תיק תפילין

לכל יהודי שמניח תפילין יש תיק תפילין. ישנם תיקים מעוצבים, ישנם כיסים עם רקמות מיוחדות ועוד. אבל יש תיק תפילין מאוד ייחודי שנקרא "תפידנית" גם של חברת תפילין בית אל, ישנו גם תיק תפילין דומה של חברת ארט יודאיקה.

ה"תפידנית" נראית כמו גליל פלסטיק מכוסה בעטיפת בד פלסטי – הגליל עשוי שכבות רבות של סוגים שונים של פלסטיק וחומרי בידוד. כך, התפילין נשארות בטוחות בתוך התיק שמבודד מפני לחות וחום, קור ויובש – וכמובן מפני נפילות. אנו ממליצים לשלב עם ה"קוספהוד" – ולא אין לנו מניות ב"תפילין בית אל".

צבע לתפילין

כל מי שמניח תפילין יום יום יודע – לפעמים הצבע של התפילין מתקלף או משתפשף וצבע העור שמתחת לצבע מתגלה. בחלק מהמקרים הדבר יכול לפסול את התפילין – לכן חשוב לתחזק את התפילין עם צבע מיוחד לתפילין – מרקר התפילין בכשרות בד"ץ העדה החרדית הוא צבע תיקני ואיכותי שאיתו אפשר לתקן בעיות צבע בתפילין. חשוב לומר לפני תחילת הצביעה "לשם קדושת תפילין".

בדיקת התפילין

כל אדם צריך לבדוק את התפילין שלו אחת ל3 שנים, אלא אם התפילין היו במקום חם במיוחד כמו רכב סגור או מקום דומה שאז הם חייבים בדיקה במקום. השולחן ערוך אומר לבדוק את התפילין אחת ל3 שנים בכדי לבדוק שהאותיות עדיין במקום ולא עלה שום פסול בתפילין או שלא התחילה בעיה בכמו עובש או טחב בתוך הבתי התפילין.

דברים שרצוי להישמר מהם

  1. מקומות לחים במיוחד – לא מומלץ להשאיר שם התפילין – אפילו סגורים בתוך כיסויי הפלסטיק.
  2. מקומות חמים – רצוי להשאיר את התפילין בתוך מקום נעים ומוצל, מקומות חמים יכולים לגרום ללחות הטבעים בתוך התפילין "לרתוח" ולהפוך להיות אדים שיגרמו לאותיות ליפול בתוך פשריות התפילין ועוד – וגם לניפוח התפילין – כך שממש לא תהיה להם שום תקנה לאחר מכן אלא גניזה.
  3. מקום קרים במיוחד – חשוב לשמור את התפילין מפני מקומות קרים במיוחד.
  4. שמש ישירה – חשוב להקפיד ולהשים לב שהתפילין לא מקבלים שמש ישירה לאורך זמן – דבר שיכול לגרום להם בעיות .
  5. היגיינה ונקיות – חוץ מהאספקט ההלכתי שבעניין, חשוב לשמור ולהיות נקיים לפני שמניחים תפילין בעקבות כך שזיעה היא ממש כמו להרטיב את התפילין – דבר שיכול לגרום להתנפחויות והרס התפילין. כמו כן התפילין הם לא משהו שאפשר לשטוף עם סבון – לכן, בבקשה – הקפידו על הניקיון!

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. האם ניתן להשיג רצועות לתפילין ללא צבע הלקה

    רצועות

    דניאל דוד 0504148011 |
    הגב