אין מורשת רבין, יש מורשת יגאל עמיר • דב הלברטל

האמת העגומה היא, שרבין נרצח, ויגאל עמיר הותיר את המורשת המזעזעת. רבין עצמו לא הותיר שום מורשת. ממש כלום.

אין דבר כזה מורשת רבין. מנקודת מבט יהודית, רבין לא היה גם ראוי לשום מורשת. יום הזיכרון הלאומי לרבין, וגם ההנצחה בכיכר רבין, אינם אלא דמגוגיה הנובעת מרגשות נחיתות.

וכי איזה מורשת הותיר רבין? הוא הניח תפילין או שמר שבת? הוא כתב פירוש על הרמב"ם. מה המורשת? הוא רצה שלום? כולם רוצים שלום. למה לא עושים יום מורשת בגין, או אפילו בן גוריון? להם לא היתה מורשת ודווקא לרבין היתה מורשת?

לכל היותר ניתן לנגיד שלרבין היו דעות. לכל אדם יש דעות. למה לא נעשה זיכרון למורשתם של מתנגדי אוסלו, הסכם שהמית אסון על מעל אלף קורבנות יהודים שנרצחו, ודווקא רבין, איש השלום, תמך בהם? רק בגלל שהוא נרצח? אם היה מת מיתה טבעית, האם היו מלמדים את תלמידי ישראל על מורשת רבין?

המורשת האמיתית, המזוויעה, היא מורשת יגאל עמיר, ולא מורשת רבין. יום הזיכרון לא צריך להתרכז בכלל בדמותו של רבין, אלא באישיותו של הרוצח. ודאי שלא צריך לערוך את יום הזיכרון לרצח בהר הרצל, בחלקת הקבורה של רבין. למה לא עושים יום זיכרון ממלכתי לבן גוריון, מקים המדינה, או ליצחק שמיר?

הכל נובע מאטימות, רגשי נחיתות ואשמה של אנשי שמאל ולחץ של בני משפחת רבין. אין ספק שרבין ראוי להכרת הטוב כלוחם, מפקד, רמטכ"ל מלחמת ששת הימים וכן על דברים מסוימים כפוליטיקאי. אבל מורשת? מורשתו של אדם ששיחק טניס בשבת?

מקומם לשמוע את הנאומים השונים בשבחו של רבין כאיש שלום. כאילו הוא היה אפוטרופוס של השלום. ייאמר לזכותו, שאפילו את הסכמי אוסלו כמעט כפו עליו. האם אנשי הימין לא רוצים שלום? רק רבין? יש ויכוח על הדרך. אז דווקא דעותיו הם מורשת? דווקא בגין הוא שהביא את השלום עם האויבת הגדולה של מדינת ישראל. אז למה לא עושים בכיכר יום לזכרו של איש השלום בגין, ולמה לא מלמדים את מורשת השלום של בגין בבתי הספר?
הכל בגלל שרבין נרצח. אם לא היה נרצח, בקושי היו מזכירים אותו. העם היהודי מדבר על מורשת כדבר נצחי. משה רבינו הותיר מורשת. הרמב"ם, הותיר מורשת, גדולי ישראל במשך הדורות הותירו מורשת. אבל רבין? מי שלא רק שלא קיים מצוות, אלא גם לא היתה לו כל תודעה יהודית בסיסית למסורת ישראל?

במובן זה, מורשת רבין ראויה לכל גנאי. הוא ראש הממשלה הישראלי הראשון, שלימד אותנו שאפשר להיות ראש ממשלה של מדינת היהודים, ולהיות מופקע מכל זיק יהודי. אילו את זה היו מציינים כמורשת רבין, ומלמדים בבתי הספר את קלון מורשתו, ניחא. אבל האמת העגומה היא, שרבין נרצח, ויגאל עמיר הותיר את המורשת המזעזעת. רבין עצמו לא הותיר שום מורשת. ממש כלום.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. דמגוגיה הנובעת מרגשות נחיתות? סיריאסלי?

    "דמגוגיה הנובעת מרגשות נחיתות"
    סיריאסלי? 🤦‍♂️

    R |
    הגב
  2. מעייף, משעמם וכלל לא מעניין.

    פשוט משעמם, אין מילה אחרת.

    שלום אטינגר |
    הגב