"איראן תגיע לפצצה בתוך שנה"

המומחית לאנרגיה אטומית ד"ר רבינוביץ מזהירה כי איראן נמצאת בדרך לפצצה.

לאחר שהאירנים חזרו להעשיר אורניום מעבר לרמה שנקבעה בהסכם ואף איימו להגדיל את מספר הצנטריפוגות ולהעשיר אורניום לרמה של 20%, המומחית לאנרגיה אטומית ד"ר רבינוביץ מזהירה כי איראן נמצאת בדרך לפצצה. "מדינה שרוצה לפתח נשק גרעיני יכולה לעשות את זה בשתי דרכים- מסלול הפלוטוניום ומסלול האורניום", מסבירה ד"ר אור רבינוביץ' מהמחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית לחדשות Online.

לדבריה,"במקרה האירני מסלול הפלוטוניום נסגר מכיוון שבמסגרת הסכם הגרעין הם נאלצו לפרק את הכור שיכול להפיק אותו ונוח להם יותר להשתמש בצנטריפוגות להעשרת אורניום".

ד"ר רבינוביץ' מפרטת עוד כי אורניום חשוב מאוד לבניית פצצה גרעינית: "אורניום זה מחצב שנמצא בטבע בכל מקום, אפילו בעומק האוקיינוס. רובו לא מתאים לפצצה ורק 0.7% מהחומר שנמצא בטבע יכול לשמש לצורך צבאי".

לאורניום בריכוז גבוה כזה קוראים איזוטופ ומי שרוצה לפתח פצצה גרעינית חייב לעלות את הריכוז שלו", פירטה המומחית. "כדי לייצר פצצה כזאת צריך 8-10 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 90% ואת זה עושים בעזרת הצנטריפוגות שמסתובבות בכור הגרעיני".

"העשרת אורניום ל-20% לא שונה בעצם מ-19% או 21%, זה מספר שנקבע על ידי החלטות פוליטיות וטכניות ולא מדעית", אומרת רבינוביץ'. "אם אירן תעשיר את האורניום לרמה של 20% זה אומר שהם עשו כברת דרך משמעותית בדרך לפצצה".

"מעריכים שבמידה ואירן תחליט עכשיו על בנייתה של פצצה גרעינית, היא עדיין נמצאת במרחק של 10-12 חודשים של העשרה כדי להגיע לכמות אורניום מועשר מספיקה", מזהירה ד"ר אור רבינוביץ'. "המדינות האירנית היא של הסלמה הדרגתית ולא לשבור את הכלים בפעם אחת ויש הטוענים שהיא תשמח לעימות צבאי מוגבל עם ארצות הברית לצרכים פנים מדינתיים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *