אישום כבד: הקנס העצום לרב ברלנד, ומאסר בפועל

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום את הרב אליעזר ברלנד, בן 84, ראש קהילת "שובו בנים", בגין עבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון במסגרת הסדר טיעון בו הודה בעובדות כתב האישום המתוק

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום את הרב אליעזר ברלנד, בן 84, ראש קהילת "שובו בנים", בגין עבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון במסגרת הסדר טיעון בו הודה בעובדות כתב האישום המתוקן. על פי ההסדר, שגובש במסגרת הליך גישור בבית המשפט, יבקשו הצדדים מבית המשפט לגזור על ברלנד 18 חודשי מאסר בפועל, שיצטרפו לסך 8 חודשי מעצר באיזוק אלקטרוני בהם מצוי ברלנד, קנס בסך 2,415,000 שקלים לטובת המדינה, תשלום פיצוי לנפגעי העבירה ומאסר על תנאי למשך שנה.

 

על פי  המתואר באישום הראשון, ביצע ברלנד שורה של מעשי מרמה כלפי אנשים אשר פנו אליו בבקשה לעשות "פידיון נפש", זאת על יסוד המעמד שברלנד בנה וטיפח לאורך השנים אל מול קהילתו, והתפיסה שנוצרה לפיה הוא בעל כוחות מיוחדים שיכול לגרום לכך שאנשים יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם באמצעות תשלום סכומי כסף.

בהתאם לדפוס הפעולה המתואר ב- 8 האירועים בהם הורשע בעבירות קבלת דבר במרמה ועושק, במענה לפניות שונות של אנשים במצוקה עבור יקיריהם, אמר ברלנד לפונים כי אם ישלמו לידיו סכום כסף שבמרבית המקרים עמד על 5,000-20,000 שקלים, יקירם ירפא והחולי יחלוף, זאת כשברלנד יודע כי העובדות הנ"ל שמסר לפונה אינן נכונות וכשהוא יודע שלא יוכל לגרום לכך שהדבר יתרחש. בכל המקרים הכסף שולם אך התוצאה המובטחת על ידי ברלנד לא התקיימה. בחלק מהמקרים ניתנה הבטחה כוזבת ראשונה, ולאחר שהמרפא לא ארע, שב ברלנד ונתן הבטחה כוזבת נוספת בגינה שולם סכום נוסף.

כך למשל, באירוע הראשון אדם שנקלע למצב רפואי קשה וברלנד הבטיח לבני משפחתו שאם ישולם לו סכום הכסף הוא יחלים לחלוטין, ועל יסוד האמור שילמו בני המשפחה 5000 שקלים לרב ברלנד. בהמשך מצבו התדרדר והוא נפטר, ולאחר שהדבר נמסר לברלנד הוא שב והבטיח לבני המשפחה של הנפטר כי אם ישלמו 5000 שקלים נוספים "יקום על רגליו". חרף מצוקתם הכלכלית בני המשפחה שילמו את הסכום הנוסף.  סמוך לאחר מכן, לאחר שקמו מן השבעה, דרשו בני המשפחה מאחד מעוזריו של ברלנד, את כספו בחזרה אך זה אמר להם כי החזרת הכסף תזיק לנפטר.

באירוע נוסף – השני בו הורשע ברלנד, פנו בני משפחתה של אישה חולה סופנית אל ברלנד אשר אמר לבני המשפחה, מבלי לברר פרטים על מחלתה, כי עליהם להעביר לידיו עוד היום 20,000 שקלים, וכי אם ישולם לו הסכום הנ"ל, בבית החולים יעשו צילום לאם "והכל יהיה נקי". זאת בעוד ברלנד יודע כי העובדות הנ"ל שמסר אינן נכונות ושהוא אינו יכול לגרום לכך שהדבר יתרחש. על יסוד דברי ברלנד ומתוך המצוקה בה היו, שילמו בני המשפחה לברלנד  20,000 שקלים. בהמשך לאחר שחלה החמרה במצבה של החולה, שוחחה בתה עם ברלנד פעם נוספת, אשר אמר לה כי עליהם להביא 3,000 שקלים נוספים, וטען בפניה כי אם ישולם לו הסכום הנ"ל החולה תחיה עד 120 שנה. בתה של החולה לוותה מחברתה 3,000 שקלים אותם העבירה לברלנד. זמן לא רב לאחר מכן נפטרה החולה.

ברלנד הורשע בהתאם לדפוס הפעולה האמור בשישה מקרים נוספים, במקרה השלישי הבטיח ברלנד שתמורת התשלום ירפא ילד שסבל משיתוק מוחין וכך קיבל במרמה ובעושק סכומים המצטברים ל 15,000 שקלים; במקרה הרביעי הבטיח ברלנד לחולה בסרטן שתמורת התשלום תחלים ותעבור את גיל 100 וכך קיבל במרמה ובעושק 8000 שקלים; במקרה החמישי הבטיח ברלנד לקרובו של אדם שהיה אסיר בארה"ב כי תמורת התשלום הנ"ל ישתחרר בתוך 30 יום וכך קיבל במרמה ובעושק 20,000 שקלים; במקרה השישי הבטיח ברלנד לנכה 100% בארבעת גפיו וחולה סרטן כי תמורת התשלום הוא יעמוד על רגליו וכך קיבל במרמה ובעושק 20,000 שקלים; במקרה השביעי הבטיח ברלנד לחולה בסרטן כי תמורת התשלום תחלים אך היא נפטרה כעבור זמן קצר וכך קיבל במרמה ובעושק 5000 שקלים. במקרה השמיני הבטיח ברלנד לבני משפחתה של פעוטה שטבעה ונקבע לה מוות מוחי כי תמורת תשלום של 20,000 שקלים בתם תתאושש ותתעורר. בני המשפחה שילמו אך הפעוטה נפטרה מספר ימים לאחר מכן, ובכך קיבל ברלנד במרמה ובעושק 20,000 שקלים.

על פי האישום השני בו הורשע, בעת ששהה ברלנד במעצר בכלא צלמון הוא העביר הודעה מוקלטת בקולו עבור קהילת מאמיניו כי יש "לתת להם מכות רצח, לשבור להם את העצמות, ל.. ול… שהם מתנהגים כמו איש ואישה, והם עוברים כל דקה על סקילה, שריפה הרג וחנק, מצווה על כל אחד לשבור להם את העצמות, כפשוטו" וזאת בשל עמדתו שהתנהגותם של אותם אנשים שהורה להכותם מנוגדת לדיני התורה, ובכך עבר עבירה של ניסיון לאיום.

על פי האישום השלישי בו הורשע בעבירת מרמה עורמה או תחבולה בכוונה להתחמק מתשלום מס, ברלנד נמנע מלדווח לרשויות המס על הכנסותיו במסגרת עסק אותו ניהל, שכלל פעילות "פדיון נפש", מתן ברכות, ייעוץ בתחומים שונים וחוגי בית, על אף שאלו הכניסו לכיסו עשרות מיליוני שקלים.

על פי האישום הרביעי בו הורשע בעבירות הלבנת הון, ברלנד עשה שימוש בכספים שהתקבלו ולא דווחו לרשויות המס. בין היתר, הוא פעל באמצעות אחרים אצל נותן שירותי מטבע השייך לחסידיו, תוך הסתרת זהותו כנהנה בכספים. בנוסף, הוא עשה שימוש בעמותות שונות לצורך הסוואת הרכוש האסור.

כאמור, ברלנד הודה והורשע בכתב האישום המתוקן והצדדים בהתאם להסדר הטיעון יעתרו במשותף להטיל עליו 18 חודשי מאסר אותם יחל לרצות ביום 28.10.2021.

 מפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) נמסר כי "הרב אליעזר ברלנד הורשע על פי הודאתו בעבירות מרמה ועושק בכך שניצל אנשים במצבי מצוקה, הציג בפניהם מצגי שווא והונה אותם על מנת שישלמו לו עשרות אלפי שקלים בתמורה להבטחת ריפוי חולים, לתחיית מתים, לשחרור מבית סוהר ועוד, וכן בעבירות כלכליות של מרמה במס הכנסה בהעלמת הכנסות בגובה עשרות מיליוני שקלים ובעבירות הלבנת הון. ההודאה וההרשעה הנן במסגרת הסדר הטיעון המשקף איזון ראוי בין חומרת העבירות לבין חשיבותה של ההודאה ולקיחת האחריות מצד ברלנד בשלב מוקדם יחסית של ההליך, ונסיבותיו האישיות ובפרט גילו ומצבו הרפואי של ברלנד".

את הפרקליטות מייצגים עוה"ד ארז פדן, עינת ברוכי יריב, מרים בן גל וצור חוטה מפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי).

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *