אלג'יריה זכתה באליפות: ואיך זה ישפיע על ישראל? • ד"ר דרור מנור

בפעם השנייה בתולדותיה, נבחרת אלג'יריה בכדורגל היא אלופת אפריקה. סביר להניח כי גם ברחבי מדינת ישראל היו לא מעט אזרחים שהיו מאושרים לנוכח זכייתה של אלג'יריה באליפות אפריקה. הרי ידוע שיהדות אלג'יריה נחשבה לאחת הקהילות הגדולות של יהדות האסלאם. טור

עכשיו זה רשמי: בפעם השנייה בתולדותיה, נבחרת אלג'יריה בכדורגל היא אלופת אפריקה. הנבחרת הידועה בכינוי "שועלי המדבר" השיגה ניצחון דחוק 0:1 בגמר שנערך בקהיר, על נבחרת סנגל ביום שישי, 19 ביולי 2019. בגדאד בואונג'אח כבש את שער הניצחון לאלג'יראים בדקה הראשונה של המשחק. מדובר בשער המהיר ביותר בתולדות גמר אליפות אפריקה.

שחקני אלג'יריה הניפו את הגביע לראשונה מאז שנת 1990, עת אירחו את הטורניר וגם זכו בגביע. האלג'יראים החליטו כנראה ששער אחד מספיק להם והחליטו לכסח ללא רחמים את שחקני נבחרת סנגל. מה שחמור הוא שהשופט הקמרוני סידי אליום התעלם במכוון מרוב העבירות הברורות שביצעו האלג'יראים בברוטליות.

אין ספק כי הזכייה בגביע הסבה אושר רב לאלג'יריה בפרט ולעולם הערבי בכלל. החגיגות אחרי הזכייה היו פשוט מטורפות: השחקנים חגגו עם 20 אלף האוהדים שהגיעו לקהיר במשך דקות ארוכות על הדשא. באלג'יריה החלו בחגיגות שנמשכו כל הלילה. חשוב לציין שלא חגגו רק באלג'יריה, אלא גם בפריז. אלפי מהגרים אלג'יראים יצאו לרחובות וגרמו לבלגן גדול במרכז הבירה הצרפתית. אפילו נרשם עימות בין המהגרים לשוטרים הצרפתים. על פי דיווחים שונים, נזרקו אבנים ובקבוקי זכוכית שבורים לעבר השוטרים, שמנגד השתמשו בגז מדמיע באגרסיביות.

החגיגה על כר הדשא באצטדיון בקהיר הייתה גדולה. מאמן  נבחרת אלג'יריה, ג'מאל בלמאדי, דיבר בהתלהבות ובאושר רב והדגיש בדבריו שהגיע לנבחרתו לזכות בטורניר בזכות הכדורגל הגדול שהציגה. גם השוער האלג'יראי, ראיס מבלוחי, היה מאושר והקדיש את הניצחון לאזרחי אלג'יריה. לעומת זאת, הסנגלים לקחו קשה את ההפסד, לאור העובדה שהם היו טובים יותר מהאלג'יראים לכל אורך המשחק.

סביר להניח כי גם ברחבי מדינת ישראל היו לא מעט אזרחים שהיו מאושרים לנוכח זכייתה של אלג'יריה באליפות אפריקה. הרי ידוע שיהדות אלג'יריה נחשבה לאחת הקהילות הגדולות של יהדות האסלאם. רבים מיהודי אלג'יריה עלו לישראל לאחר קבלת העצמאות מצרפת בשנת 1962. עם זאת, נבחרת אלג'יריה בכדורגל נחשבת לפרו-פלסטינית ולאנטי-ישראלית. הרי אלג'יריה נחשבה למדינת אויב של ישראל מאז ומעולם. חגיגות הזכייה באליפות אפריקה כללו גם מסר פוליטי ברור לישראל, כאשר שחקני הנבחרת צילמו את עצמם על כר הדשא אחרי הנפת הגביע, ושרו: "פלסטין, פלסטין".

חשוב לציין כי נבחרת אלג'יריה נחשבת לאחת מנבחרות הכדורגל הטובות בעולם הערבי. הנבחרת הוקמה עוד לפני קבלת העצמאות בשנת 1958, ורשמה עד היום ארבע הופעות במונדיאל: בשנים 1982, 1986, 2010 ו- 2014. במונדיאל 2014 שנערך בברזיל, רשמה אלג'יריה את הישגה הטוב ביותר כאשר העפילה לשלב שמינית הגמר, והודחה רק לאחר הארכה מול נבחרת גרמניה, שגם זכתה בתואר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *