טור נוקב על ההשבתה הפראית של ההסתדרות הרפואית

שביתה לשם שביתה – יונתן יוסף חבר מועצת והנהלת ירושלים (סיעת מאוחדים) בטור כואב על המשבר בהדסה

בישראל ישנם שלושה סוגים של שביתות: הסוג הראשון איום בשביתה: מטרתו להשיג את התוצאה המבוקשת בלי להגיע לרגע האמת של השביתה. כלי שימושי בשנים האחרונות בידי ההסתדרות, שמשכילה לקבל ממשרד האוצר את מבוקשה עוד טרם השביתה . הסוג השני : שביתה למען תיקון עוול מוצדק. מטרתה להשיג את התוצאה. הדרך עוברת בשביתה שהציבור גם אם סובל ממנה ובד בבד מבין את מצוקת השובתים ומזדהה אתם מה שמביא בסופו של יום בדרך כלל לקצירת הישגים.
יש את הסוג השלישי: שביתה לשם שביתה: כאן אין מטרה להשיג הישגים ולא להטיב עם העובדים, רק מטרה אחת פשוטה להראות מי בעל הבית ולהמחיש לגורמים השונים שהמפסק (שאלטר בלע"ז) נמצא בידיו של המשבית.

השבוע במפתיע הודיעה ההסתדרות הרפואית על השבתה של המרכז הרפואי 'הדסה'. בעיצומו של חורף כאשר גל של תמונות ממסדרונות בתי החולים מציף את עמודי החדשות והעומס בבתי החולים הפך זה מכבר לגורם סיכון, בחרה ההסתדרות להשבית את המרכז הרפואי הגדול בירושלים ולגרום לעומס בלתי נסבל על המרכזים הרפואיים האחרים בבירה.

זו איננה רק שאלה של עיתוי גרוע, אלא גם בחירה של שביתה לשם שביתה. בראשית הדיונים בין הנהלת 'הדסה' לנציגות הרופאים הוצג נושא קליטת המתמחים כעילה לשביתה. ככל הנראה מתוך מחשבה שנושא של הוספת תקנים ורופאים יקבל אהדה ציבורית ויצייר את הנהלת "הדסה" כמי שאיננה דואגת לרווחת החולים. דא עקא, שסגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, הודיע מיד כי בכוונת משרד הבריאות לאשר את קליטת המתמחים. באין עילה משמעותית לשביתה, מצאה ההסתדרות הרפואית נושא פעוט שמצוי במחלוקת בין ההנהלה לרופאים, ויכול להפתר בישיבת משא ומתן רגילה, והפכה אותו לדגל של השביתה.

המסקנה: ההסתדרות הרפואית רוצה לשרטט להנהלת 'הדסה' את גבולות הגזרה, להראות מי בעל הבית במערכת הבריאות. על הדרך היא לא מהססת לקחת שבויים; בראש ובראשונה את החולים הירושלמיים שישלמו אולי אפילו בחייהם את מחיר ההרפתקה, וגם את הרופאים כאשר הציבור לא מבין את העילה לשביתה ורואה בה סחטנות לשמה.

רגע לפני שהאגו משתלט לגמרי על ההיגיון, כדאי שהחברים בהסתדרות יפנימו שאת עיקר הנזק תספוג ההסתדרות הרפואית שתאבד את אמון הציבור שלא מצליח להבין על מה המהומה ומדוע משביתים את המרכז הרפואי הגדול בבירה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *