אמיר אוחנה לגלסנר: "המשטרה מתנהלת לפעמים כמו משטרת המחשבות"

"המשטרה שבתוך המשטרה? השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בראיון לגלסנר ובלום בערוץ כנסת: "יש לי ביקורת על המשטרה סביב חקירות נתניהו ומהלכים נוספים, אני לא שבע רצון לראות את המשטרה מתנהלת לעיתים כ"משטרת מחשבות" * על מעצר שכני מנדלבליט: "לא מתכוון לעבור על הדבר הזה לסדר היום" * וגם: "ראוי ציבורית שכל הקלטות אפי נווה ייחשפו" * צפו בתכנית המלאה:

אל מול צמד "שחור לבן" בערוץ כנסת, עו"ד אבי בלום ומשה גלסנר, התייצב השבוע השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, וסיפק שלל כותרות מעניינות, כשהוא לא מסתיר את דעתו הביקורתית, גם באשר למשטרת ישראל, שנמצאת לאחרונה בכותרות בנסיבות לא מחמיאות.

הוא ידוע כמי שלא חוסך את ביקורתו, גם לא מהמשרד רב הכוח עליו הוא ממונה, ומהכפופים לו. זה היה נכון במשרד המשפטים – אל מול הפרקליטות והיועמ"ש רבי העוצמה, אבל כעת, במשרד לביטחון פנים, נדמה שאוחנה יותר מגבה את המשטרה, ופחות מבקר את התנהגותה.

האם אתה מוכן להודות שקיימת בעיית מאקרו בין המשטרה לאזרחים?
"אני חושב שלא. יש אירועים נקודתיים שצריך לטפל בהם, אבל למעלה מ-99%מהאירועים מסתיימים באופן תקין וטוב, ולא מגיעים לאותם סרטונים שמתפרסמים ברשתות. מדובר בהיקפים רבים של פעילות, ומשטרת ישראל פועלת כדי לצמצם את התחלואה מול כל הציבורים. יש הרבה מאד ציבורים שפונים אליי ובטוחים שאוכפים יותר נגדם מאשר נגד האחר,וזה מביא לצערי לסוג של לגיטימציה להפר.
"אני חייב לסנגר על המשטרה. בתקופה הזו יש לה תפקיד כפול: לאכוף את החוק והסדר, אך גם לשמור על בריאותו.אנשים מסרבים לפעמים להזדהות, אבל להזדהות יש חשיבות כפולה בעת הזאת, צריך לבדוק האם האדם הוא חולה מאומת, או מפר בידוד, ולכן אני קורא לציבור: גם כאשר שוטר פונה אליכם, כבדו והזדהו, רוב הסיכויים שזה ייגמר בלי דו"ח".

כשר משפטים טבעת את "הפרקליטות שבתוך הפרקליטות", היום אתה לא אומר "המשטרה שבתוך המשטרה". זו אותה פרקליטות שהובילה את חקירת נתניהו וזו אותה משטרה שחקרה את נתניהו, מה ההבדל?
"כרגע המשימה המרכזית היא המאבק בנגיף הקורונה, בזה אני מתמקד. 80-90% מהזמן שלי, של הממשלה וראש הממשלה מוקדש למאבק הזה.לכן זה לא הזמן למאבקים פנימיים שאולי יש להם מקום, אבל זה לא הזמן לפתוח אותם ולכן אני גם לא אפתח את זה כאן.
"יש לי ביקורת על המשטרה סביב חקירות נתניהו וסביב מהלכים נוספים, אני לא שבע רצון לראות את המשטרה מתנהלת לעיתים כ"משטרת מחשבות", ראינו את זה בחודשים האחרונים.יש דוגמאות מימין ויש דוגמאות משמאל, המשטרה לא צריכה לפעול כמשטרת מחשבות".

משמאל דווקא ראינו מפגינים מתחת לבית של מנדלבליט, לא ראינו אף אחד שנעצר.
"היו דברים נוספים גם בשמאל. צריך לומר שהשר לביטחון הפנים איננו מורה למשטרה מה לחקור ומה לא, את מי לעצור ואת מי לא. יש דברים שהם בתחום העצמאות של המשטרה וזה כדי למנוע התערבות פוליטית שהיא לא כשרה.זה לא אומר שאני לא מתערב בעבודת המשטרה , אני פועל ומתווה מדיניות אבל לא נכנס לשאלות ספציפיות".

ולא שאלת מי מתווה את המדיניות הזו של מעצר השכנים של מנדלבליט?

"אני מבטיחשכשיהיה לי מה לומר לציבור, אני אומר אותו. ואני כבר אומר שאני לא שבע רצון, אם העובדות אכן כהווייתן והגברת שהיא ושמרת מצוות נלקחה בשבתלחקירה על אמירה. זה לא דבר שאפשר לעבור עליו לסדר היום,צריך באמת לבדוק את העניין הזה – ואני מתכוון לעשות זאת".

הקלטות מנדלבליט ושי ניצן שאותם כידועאתה מאוד מעריך, זה דבר שצריך להגיע לדעתך לחקירת משטרה או לחקירה אחרת?
"התשובה היא כן.שאלו אותי למה אנחנו מתנגדים לחקירה בעניין הצוללות, אז אני מודיע פה שאני מוכן להסכים לחקירה זו ובלבד שזה יקום יחד עם ועדת חקירה למערך התביעה הכללית של מדינת ישראל. צריך לחקור את כל מה שאנחנו רואים כל כך הרבה פעמים, ושואלים את עצמנו לאיזה עוד תהומות מערכת המשפט יכולה ליפול".

אפי נווה הוציא שיחה אישית-חברית שלו עם מנדלבליט, בעינייך זה מעשה ראוי?

"קודם כל זה חוקי, ברמה הציבורית הלוואי וכל ההקלטות האלו ייחשפו, אני חושב שהציבור צריך לדעת על הקלטות כאלו".

מה אתה עונה לציבור החרדי, איך אתה יכול לאסור עליו פעילות, כשבהפגנות לא שומרים על הכללים, אין לכם ברירה?מנדלבליט כופה עליכם? אם זה היה תלוי בך היית עוצר את זה?
"כשנשאלתי בהקשר הזה ציינתי לשבח את חסידי גור בערד מפגינים לפני שבוע. 3,000 איש שומרים על ההנחיות באופן מופתי, אם כך היו נראות ההפגנות, לאף אחד לא הייתה טענה.אבל יש לנו טענות, משום שלא כך מתנהלות ההפגנות, והמשטרה פועלת נגד זה בכל האוכלוסיות.יש איזושהי תחושה לכל ציבור שאוכפים נגדו בלבד ולא נגד האחר, וזה מדאיג אותי כי זה נותן לגיטימציה להפרות".

אנחנו יודעים שיש חברי כנסת חרדים בכירים שפנו אליך ואמרו לך: תפעיל אכיפה נגד המוסדות שפתוחים, מה הם עונים לך כשאתה שואל: למה אתם לא עושים זאת בפומבי ונותנים לי לעשות את העבודה השחורה?
"אני לא שואל אף אחד מה הוא אומר בפומבי, ולא מספר על שיחות שיש לי.אני יכול לומר שהיו אליי פניות רבות מתוך המגזר החרדי, לאו דווקא ח"כים, ואכן מבקשים אכיפה ומשטרת ישראל אכן עושה זאת.רק בשבוע החולף משטרת ישראל ביקרה ביותר מ-1,000 מוסדות חינוך, ובאותם מקומות שנמצאו פועלים בניגוד להנחיות היא פיזרה, סגרה וגם רשמה דו"חות".

וכולם של חרדים? שמענו את יזהר שי מדבר גם על ציבורים אחרים…

"יזהר שי דיבר על מפגשים שהיו בין מורים ותלמידים בשטח פתוח, מחוץ למוסדות החינוך, אבל האכיפה אכן מתבצעת לגבי כל האוכלוסיות.לשמחתי, רוב הציבור החרדי ורוב הציבור בכלל אכן מקיים את ההנחיות, ויש לי גם הוכחה:הירידה בתחלואה.אילו היינו רואים הפרות אצל רוב הציבור לא הינו רואים ירידה כל כך דרמטית שהפתיעה אפילו את אנשי משרד הבריאות".

אתה ליווית את כל סיפור המסתננים והסודנים בדרום תל-אביב, איך ההסכם הזה משפיע על מעמד המסתננים, שבמקום דרך סיני הם ייכנסו מעכשיו דרך נתב"ג?

"נניח לשנייה את הציניות והסרקזם הפוליטי, מתחולל פה שינוי מהפכני ביחס של העולם הערבי כלפי מדינת ישראל, מעטות המדינות הערביות שאין להם הסכמי שלום עם ישראל.לדבר הזה יש פוטנציאל אדיר לעוד דורות קדימה: כלכלי, בטחוני, מדיני וכו'.
"יש כוונה לדון גם על סוגיית המסתננים במסגרת ההסדר עם סודן, אני הבעתי את הבקשה בפני ראש הממשלה, ואני מביע כאן באופן פומבי את תקוותי שהנושא הזה ייפתר- מי שנכנס שלא כדין צריך לשוב כדין לארצו".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *