בבית הלבן חוששים: פוטין עוד לא השתמש בכל הנשק שלו. יכול לגלוש מעבר לאוקראינה

במערב לחוצים שפוטין יידחק אל הקיר ויגיב בצורה עוצמתית יותר

‏בכירים בבית הלבן שמתכננים את האסטרטגיה נגד מוסקבה אמרו ל‎ניו יורק טיימס כי הם חוששים כעת ממצב בו חבילת הסנקציות על רוסיה עלולה לגרום לפוטין דווקא להתפרץ. בנתיים פוטין מחריף את התגובות ומפציץ מאות מגדלים ליד קייב.

לפי גורמי מודיעין אמריקנים, פוטין נוטה להקצין את התנהגותו ופעולותיו כשהוא מרגיש לכוד ושדוחקים אותו לפינה.

הם תיארו בפני הקונגרס והבית הלבן שורה של תגובות אפשריות של פוטין, בהן – הפגזה חסרת הבחנה על ערים באוקראינה, מתקפות סייבר על המערכת הפיננסית האמריקנית, איומים גרעיניים נוספים והרחבת המלחמה מעבר לאוקראינה.

כעת הדיון על המהלכים הבאים יושפעו מהבדיקה של סוכניות הביון על אודות מצבו הנפשי של פוטין, והאם השאיפות והרצון שלו לקחת סיכון הושפע בין היתר – משנתיים של מגיפה עולמית ובידוד.

אותם חששות גברו לאחר שבתחילת השבוע הורה לצבאו לשים את הכוחות הגרעינים של רוסיה בכוננות גבוהה. העניין כמובן עורר דאגה גדולה בוושינגטון והוביל גם לביטול ניסוי בטיל גרעיני שתיכננה.

‏חשוב להדגיש כי מעבר לאותו ביטול, לפי בכירים וושינגטון לא מעוניינת לסגת מהסנקציות אלא להפך. עם זאת – בממשל מתקיימים ויכוחים פנימיים על מתן נקודות מוצא עבור פוטין, כך לפי בכיר במשרד החוץ.

לפי אותו בכיר הסנקציות הן לא עונש אלא כלי לסיום המלחמה. אם פוטין יסלים – הן יסלימו ולהפך.

‏לפי אותו בכיר, מאחר שפוטין חיזק את שליטתו במהלך המלחמה על התקשורת הרוסית, ייתכן שהוא יוכל להציג בסופו של דבר מהלך של רגיעה בתור ניצחון. אך הדבר נוגד עמדה של בכירים אמריקנים אחרים – כמו ראש הCIA ויליאם ברנס שהאמין כבר בהתחלה שפוטין מציב כוחות על גבול אוקראינה כי הוא מתכוון לפלוש ולא בתור קלף מיקוח.

"לעולם לא אזלזל בתיאבון של פוטין לסיכונים" אמר ברנס כבר בחודש דצמבר. ונראה שפוטין לא יקבל שום תוצאה שלא תשיג את מטרתו לקרב את אוקראינה למזרח. אך בעקבות אי העמידה בלוח הזמנים של הפלישה כפי שעדכן המודיעין המערבי, הוא עשוי להיות מודאג שאווירת כישלון תחליש את אחיזתו בשלטון.

לפי מספר פקידים אמריקנים, האסטרטגיה שלו בשבועות הקרובים תהיה להפנות הסכסוך כלפי וושינגטון ולפגוע במערכת הפיננסית שלה באמצעות צבא ההאקרים המיומן של מוסקבה.

עוד אפשרות היא איום של פוטין גם על מולדובה וגאורגיה. ויש גם דאגה גדולה יותר – איומים גרעיניים ‏בתחילת השבוע בלארוס אישרה במשאל עם לבטל את מעמדה הלא גרעיני ולאפשר הצבת נשק גרעיני על אדמתה.

גורמים אמריקנים מצפים שנשיא בלארוס לוקשנקו יבקש מפוטין להציב נשק בארצו, קרוב יותר למערב אירופה. בכל מקרה – כמו שאנו רואים בימים אחרונים – נראה שפוטין כבר בחר להגביר את התוקפנות והאגרסיביות שלו על הערים באוקראינה ועל אזרחיהן.

לפי בכירים לשעבר במודיעין האמריקני – לפוטין, כמו כל שליט אבסולוטי ממוצע, אין ברירה אלא להקצין את עצמו, כי נסיגה משמעה חולשה ומה שלא מסתדר בכוח – מסתדר בעוד יותר כוח.

יו"ר הפרלמנט הרוסי טוען כי "על פי הדיווחים שהוא קיבל, זלנסקי ברח מקייב ונמצא בפולין".

מזכ"ל נאט"ו אומר שחברות נאט"ו דחו את בקשתה של קייב להכריז על אזור אסור לטיסה מעל אוקראינה: "לא יהיו מטוסי נאט"ו בשמי אוקראינה ולא יהיו חיילי נאט"ו בשטח אוקראינה".

‏מועצת הביטחון של האו"ם תערוך ישיבת חירום בעקבות ההתקפה על תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה.

‏גורמים בפנטגון מסרו ל-CNN כי לפוטין יש יותר אפשרויות צבאיות אבל אנחנו לא יודעים לומר מה עובר לו בראש.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *