בג"צ נגד גנץ: מדוע לא יבוטל חוק האוסר על מכירת קרקע ליהודים

רגבים עתרה לבג"ץ לאחר ששר הביטחון בני גנץ הודיע כי אין בכוונתו לבטל את החוק, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע במשרד הביטחון, ושרי הביטחון הקודמים: ליברמן, נתניהו ובנט.

בג"ץ הוציא צו על תנאי המורה למדינה להשיב בתוך 60 יום מדוע לא יבוטל חוק ירדני השורר עד היום ביהודה ושומרון, האוסר על מכירת קרקע ליהודים. חוק זה, נחקק בשנות ה-50 של המאה הקודמת בשנות הכיבוש הירדני, ונותר על כנו עד היום. רגבים עתרה לבג"ץ לאחר ששר הביטחון בני גנץ הודיע כי אין בכוונתו לבטל את החוק, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע במשרד הביטחון, ושרי הביטחון הקודמים: ליברמן, נתניהו ובנט.

מבין המגבלות הרבות כנגד יהודים בלבד על רכישת קרקע ביהודה ושומרון, זו אחת העוולות המרכזיות בתחום, לצד הגבלות נוספות ליהודים בלבד – כמו מניעת עיון במרשם המקרקעין, בניגוד לכל מקום אחר בארץ שם ניתן לקבל את נסח הטאבו בלחיצת כפתור, חיוב אישור של משרד הביטחון לכל עסקת מקרקעין של יהודים, צווים צבאיים שונים המערימים קשיים על שימוש בקרקע.

בשלהי 2018 החל הדרג המקצועי במשרד הביטחון בהובלת יועמ"ש משרד הביטחון בגיבוש חוות דעת משפטית שבחנה את ביטול החוק האוסר על מכירת קרקע, ואת המגבלה הדורשת לקבל היתר עסקה. חוות הדעת שגובשה בשלהי כהונת ליברמן, והסתיימה בתקופת נתניהו ובנט בתפקיד שר הביטחון, קבעה כי אכן יש לבטל את המגבלה על יהודים לרכוש קרקע, וכי ניתן לצמצם משמעותית את חיוב היתר העסקה.

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר בתגובה להחלטת בג"ץ לצו על תנאי כנגד שר הביטחון גנץ: "החלטת בג"ץ בהוצאת צו כנגד החוק הגזעני האוסר על יהודים לרכוש קרקעות ביו"ש וכנגד מפעל ההתיישבות במדינת ישראל היא חשובה ביותר. רכישת קרקעות ביו"ש תכליתה ליישב את ארץ ישראל, חוק זה מקשה על יישוב יו"ש והגזענות בחוק זה הינה פגיעה בזכויות יסוד בסיסיות."

עוד הוסיף ח"כ בן גביר: "אני רוצה להזכיר ששר הביטחון גנץ בניגוד לעמדתם של קודמיו שרי הביטחון ליברמן ובנט, הודיע כי אין בכוונתו לבטל את החוק החשוך הזה. אני קורא לו כן לבטל החוק. הגיע הזמן להחזיר את ארץ ישראל לעם ישראל ולחזק את הצביון היהודי בכל שטחי ישראל."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *