בהלה בניו יורק: שאלה דחופה בדבר החזקת נשק בשבת בבתי הכנסיות בארה"ב

לאור גל ההתקפות האנטישמיות הפוקד את יהדות ארה"ב בשבועות האחרונים, שלחו אדמורי"ם ורבני קהילות ומורי הוראה מניו יורק וניו ג'רזי שאלה למרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א אם יש להתיר החזקת נשק במהלך השבתות הקרובים בבתי הכנסיות הפזורים ברחבי ניו יורק וניו ג'רזי בכדי שבמקרה הצורך רח"ל יוכלו בעלי הנשק לתת מענה ולהשיב אש נגד המפגעים.
כזכור, במוצאי שבת האחרון פרץ גבר שחור חמוש במצ'טה (סכין עם להב באורך של כחצי מטר) לביתו של כ"ק האדמו"ר מקאסאן פארשעיי במונסי ודקר חמישה מהחסידים שהיו במקום, ופצע אחד מהם באורח אנוש. לאחר המולה שהתפתחה במקום נהדף המחבל מבית האדמו"ר וניסה להיכנס לבית הכנסת סמוך, ואך בנס לא הצליח להיכנס לאחר שהמתפללים ששמעו את הצעקות מתוך ביתו של האדמו"ר נעלו את דלת בית הכנסת.

יהדות ארה"ב בכלל – ויהדות ניו יורק וניו ג'רזי בפרט, נמצאת בשבועות האחרונים תחת מתקפות אנטישמיות שונות, אשר נפרצו החל מהטבח המזעזע במרכול הכשר בג'רזי סיטי לפני שלושה שבועות, שם נרצחו שני יהודים חרדים, והתמשכו הלאה באירועים אנטישמיים נוספים שכללו תקיפות פיזיות וקריאות גנאי אנטישמיות כלפי יהודים במרכזים ציבוריים, כאשר לפי דברי גורמים ממשלתיים בארה"ב בשבועות האחרונים בלבד אירעו 19 אירועים אנטישמיים בארה"ב, בהם 16 בניו יורק ובניו ג'רזי.

בעקבות הבהלה השוררת בארה"ב בשבועות האחרונים ממקרי הטבח המזעזעים רח"ל, יזמו ראשי אגודת ישראל בארה"ב בשיתוף השלטונות המקומיים, שבכל קהילה ובית כנסת ברחבי אמריקה יוכשרו מספר אנשים להחזקת נשק, בכדי שבמקרה הצורך רח"ל יוכלו בעלי הנשק לתת מענה ולהשיב אש נגד המפגעים.

מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א נשאל ממספר רבני קהילות ומורי הוראה בארה"ב אם לנוכח היוזמה החדשה לארגן בכל קהילה ובכל בית כנסת ברחבי אמריקה אנשים שיחזיקו נשק, יש מקום להתיר לבעלי הנשק לשאת את הנשק על גופם בשבתות ולטלטלו לבית הכנסת, או שיש למצוא פתרונות חילופיים הלכתיים לשימוש בנשק בשבת, או אף להימנע לחלוטין מכל שימוש בנשק בשבת.

בנוסף שאלו הרבנים אם המצב בארה"ב מוגדר כיום כ"עת סכנה" בו יש לחייב את כל בתי הכנסיות לדאוג לאבטחה בבתי הכנסת, או שאין הדבר מוגדר כ"עת סכנה" ומי שרוצה רשאי להסתמך על ביטחון בה' בזמן כזה.

מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א השיב לרבנים, כי במהלך השבת יש להשאיר את הנשק במקום מוסווה בתוך בתי הכנסיות אך אין להתיר לשאת אותו כל עוד לא נשקפת סכנה ממשית מפני תוקף פוטנציאלי.

בדבריו הוסיף מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א, כי גם בירושלים אנו נמצאים במצב דומה של סכנה מפני מפגעים, ומעולם לא התירו להסתובב בכל רחבי שכונות ירושלים עם נשק בשבתות, ועל כן גם בארה"ב אין להתיר במצב זה להסתובב עם נשק ברחבי הערים, ובפרט שבארה"ב ישנם מקומות בהם הטלטול ברשות הרבים כרוך באיסור דאורייתא, ועל כן מוטב כי אותם קהילות החוששים מהמפגעים, יניחו את הנשק במקום מוסווה בתוך בתי הכנסיות אך לא יטלטלו את הנשק לחינם במהלך השבת.

באשר להחזקת הנשק בכל ימות השבוע השיב מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א כי אין חיוב להעמיד אבטחה בבתי הכנסת, ומי שהגיע למדריגת הביטחון רשאי לבטוח בה', אך מאידך מי שמעוניין להעמיד אבטחה רשאי להעמיד כרצונו ואין בכך פגיעה במידת הביטחון.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. הט'שאמערס הירושלמים ממאה שערים - חיים עם אהבה- בלב ונפש לעזור לכל יהודי חרדי !!! בכל מקום ובכל זמן ובכל עת!!!! קידוש שם שמים ברבים!!!!! (: אין כמותם בכל העולם כולו!!!!!!!!!! רבש"ע אתה אמרת כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא, עכשיו בזכותם נא הבא לנו את הגאולה שלמה בקרוב.

    הט'שאמערס הירושלמים ממאה שערים – חיים עם אהבה- בלב ונפש לעזור לכל יהודי חרדי !!! בכל מקום ובכל זמן ובכל עת!!!!
    קידוש שם שמים ברבים!!!!! (:
    אין כמותם בכל העולם כולו!!!!!!!!!!

    רבש"ע אתה אמרת כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא, עכשיו בזכותם נא הבא לנו את הגאולה שלמה בקרוב.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב