באר ה"קוקה קולה" בבית ברמת אלחנן: הסיפור שהתפרסם בעולם וגרם לקידוש השם

כשהגיע הרב לברזיל התברר לו כי הבעל פתח שם רשת-חנויות למכירת ירקות. שקל הרב בדעתו מה לעשות, והחליט לפנות אל ה…כומר הראשי של המדינה

בליל שבת פרשת 'בהעלותך' סיפר הגר"י זליברשטיין שליט״א על אחד מרבני הערים החשובים שגרם לקידוש שם שמים גדול ברחבי העולם. בעירו של אותו רב התפרסם על יהודי רע-לב שברח לחו״ל והותיר את אשתו עגונה. המרא דאתרא שמע שהאיש ברח לברזיל, והחליט לעשות את כברת-הדרך הארוכה עד למדינה ההיא, להתחקות אחר עקבותיו של הבעל ולאלצו לתת גט לאשתו.

למרות שהרב ההוא היה כבר בגיל מבוגר מאוד, לא חס על המאמצים המרובים, וטס לברזיל יחד עם ראש בית הדין בעירו. היה בכך משום מסירות נפש של ממש.

והנה, כשהגיע לברזיל, התברר לו שהבעל היהודי פתח שם רשת-חנויות למכירת ירקות, והוא מתפרנס היטב. שקל רב-העיר בדעתו מה לעשות, והחליט כדלהלן: כיון שברזיל היא מדינה שבה יש רוב נוצרי, החליט לפנות אל ה…כומר הראשי של ברזיל, ולבקש ממנו שיוציא מכתב ובו יפרט את מעלליו של הבעל, וידרוש שלא לקנות עוד ירקות בחנויותיו עד שייתן גט לאשתו.

הרב אכן ניגש אל הכומר, הסביר לו את פרטי המקרה, ואמר שאם המכתב יתפרסם והלקוחות לא יקנו אצלו יותר, פרנסתו תרד פלאים, ואז הוא יבין ממילא את אשר עליו לעשות.

הכומר התפעל מאוד ממסירותו של רב-העיר, וראה כיצד ממרום-גילו טס מארץ ישראל לברזיל, ופרסם את המכתב, כפי בקשתו של הרב. ואכן, העצה פעלה בתוך זמן קצר, וכשראה הבעל שאין לו פרנסה, אמר מיד שהוא מוכן לתת גט לאשתו… וכך אכן היה.

הסיפור התפרסם בכל העולם, והכל התפעלו והתרשמו ממסירותו של הרב ההוא שליט״א, וראו שאין אומה כמו האומה היהודית. אבל כשהגיע המעשה לאוזנינו, סיפר הגר״י זילברשטיין, התפלאנו כיצד התיר הרב ההוא לעצמו לפנות אל הכומר, ולבקש ממנו שיסייע בעניין, הרי יש בכך משום האדרת-שמה של הנצרות! ברם, כששאלתי את פי גיסי מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי, הרגיעני באומרו שהרב לא ניגש אל הכומר בגלל היותו כומר אלא בשל ההשפעה המרובה שהיתה לו על הציבור, ולכן אין בכך משום האדרתה של הנצרות.

עוד סיפר הגר"י שליט"א על מקרה שהתרחש בשנותיה הראשונות של רמת אלחנן.

יום אחד התדפק בביתנו ערבי, ואמר שהוא רוצה להתדיין בדין תורה עם אחד התושבים. "אני יודע", כך אמר, "שדיני התורה היהודית הם צדק, בניגוד למה שמתרחש אצלנו"… הערבי הזה הסתובב ברמת אלחנן והצהיר בכל מקום שדיני התורה הם צדק גמור…

המקרה נסב על עבודת-חפירה שקיבל לעשות בביתו של אחד התושבים. "כשקיבלתי את העבודה", אמר הערבי, "חשבתי שאצטרך להביא לכאן כמות מסוימת של מלט, אבל במהלך העבודה ראיתי שאני חופר וחופר, והאדמה ממשיכה לשקוע, ואני צריך להביא לכאן כמות של מלט הרבה-הרבה יותר גדולה. אני רוצה שהיהודי ישלם לי יותר, כפי המאמצים שאני משקיע"… תבע הערבי.

הוא לא ידע מדוע האדמה שוקעת, אבל אנחנו ביררנו ושמענו שהסיבה היא בגלל הימצאה של באר גדולה באזור, המשמשת את מפעל 'קוקה קולה'. והנה, על פי דין-תורה לא מחויב היהודי לשלם לערבי תשלום נוסף, אבל כיון שמרן הרב שליט״א לא רצה שייווצר חילול השם – שילם לו את ההוצאות מכיסי הפרטי והערבי יצא שמח וטוב-לב…

('קול ברמה')

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *