בחירות חוזרות או ממשלה אחרת? • כל התרחישים

בחירות חוזרות או ממשלה חדשה? ישראל אוחיון עם כל התרחישים האפשריים במצב הנוכחי. מיוחד

בעקבות המשבר החריף במשא ומתן, חילופי האשמות בין הליכוד, החרדים וליברמן, והחשש מהליכה לבחירות חדשות, ניסינו לבדוק מה הם התרחישים האפשריים במערכת הפוליטית.

ובכן, תחילה התרחיש שכולם מייחלים לו בקואליציה, והוא שאחד הצדדים יתקפל והממשלה החדשה תכונן עוד השבוע. אך התבצרות שני הצדדים מלמדת למה לכל אחד יש סיבה מספיק ברורה להישאר עקשן:

ליצמן טוען שחוק הגיוס הוא ציפור נפשו של המגזר החרדי, ואם הם יתפשרו במשהו עקרוני, אז ההתעקשות הבאה נגד המגזר תקרה בעוד ימים אחדים על חוק אחר. מנגד, ליברמן הוביל קמפיין שלם בעד החוק הזה במהלך הבחירות. כל נאום שלו נפתח ב"חוק הגיוס", ואם תהיה התקפלות שלו – הרי שהאימון של מצביעיו בו יילך לאיבוד.

אם כך, מפת התרחישים מובילה אותו למצוא אופציות חלופיות להתקפלות של אי מי מהצדדים. האופציה הישנה עליה דובר מספר ימים לאחר הבחירות עדיין קיימת, ובליכוד עדיין מחפשים ח"כ אחד מכחול לבן שיערוק ממפלגתו ויצטרף לליכוד, ואז יוכלו להקים ממשלת 61 ללא ליברמן.

אופציה נוספת היא הבטחה של ראש הממשלה לחרדים לעקוף את החוק במסגרת הממשלתית, ולפתור את עניין המכסות לגיוס שכל כך מפריע להם. כמובן שזהו תרחיש בעייתי מבחינה משפטית בעקבות כוחו של בג"צ, והחשש שליברמן שוב יתעורר בעקבות מהלך שכזה.

אופציה נוספת היא השארת ארבעת המנדטים של אגודת ישראל באופוזיציה, העברת חוק הגיוס יחד עם ליברמן ושאר הסיעות החרדיות, שיהיו שווים ל-61 אצבעות, ולאחר מכן הכנסת אגו"י לקואליציה עם תשורה מיוחדת בעקבות הויתור. אופציה כזו גם נראית מעט דמיונית, אם כי במפלגה החסידית הכל אפשרי.

התרחיש האחרון והכי ריאלי בשלב הזה, הוא שביום רביעי הקרוב תסתיים לה הארכה שקיבל נתניהו, ואז ניכנס כולנו לשדה לא ידוע של 21 יום בהם ייתכן וינסה הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר מהליכוד או מפלגה אחרת, שככל הנראה לא יצליח לעשות זאת, ובתום 21 ימים יכריז הנשיא כי בעוד 90 יום תלך מדינת ישראל לבחירות חוזרות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *