ביום חמישי הקרוב למאות אלפי זכאים תחכה הפתעה בחשבון הבנק שלהם

ההחלטה באה לאחר לחצים רבים על הממשלה שדאגה להטבות בנקודות זיכוי רק לאלו שמתפרנסים בעין יפה ושכחה מאלו שמשתכרים מעט.

ביום חמישי הקרוב יקבלו מאות אלפי זכאים את מענק העבודה לחשבון הבנק שלהם, השנה בשונה מבעבר המענק כולו ינתן בתשלום אחד, עם תוספת של 30% כמקדמה עבור המענק לשנת המס 22'. ההחלטה באה לאחר לחצים רבים על הממשלה שדאגה להטבות בנקודות זיכוי רק לאלו שמתפרנסים בעין יפה ושכחה מאלו שמשתכרים מעט.

התשלום בפועל יגיע ביום חמישי, אך כבר עתה ניתן לבדוק כאן האם הבקשה שלכם אושרה ומהו הסכום שתקבלו, (לחסומים ניתן לבדוק באמצעות חיוג לרשות המיסים 4954* שלוחה 1-1, הקשת מספר זהות ומספר תביעה).
אם עדיין לא הגשתם בקשה למענק עבודה, מומלץ להגישה בהקדם כאן לאחר ביצוע הזדהות, או בדואר ישראל במידה ואין לכם את פרטי הזיהוי הנדרשים.

קודם להגשת התביעה ניתן לבדוק כאן האם אם זכאים למענק, או לחשב באמצעות הסימולטור.

מי זכאי

למענק זכאים מי שהיו בשנת 2021 מעל גיל 23 עם ילד, או מעל גיל 55 אף ללא ילדים, ועבדו במהלך השנה בשכר חודשי ממוצע שנע בין 2130 – 6330 ש"ח (או 6940 ש"ח למי שהיו לו מעל 3 ילדים)
לשאלת ריבם נציין כי החוק החדש של הרב אשר לגבי זכאות החל מגיל 21 יחול רק מהשנה הנוכחית (שהשתלומים עליה ינתנו בשנה הבאה).

מספר נכסים גבוה

כמדי שנה יש שתביעתם נדחתה עקב טענת רשות המיסים שיש ברשותם נכס נוסף, בו בזמן שאין להם כל נכס מלבד דירת המגורים. כדי לפתור את הבעיה יש להגיש הצהרה על מספר נכסים כאן או באמצעות הטפסים המצורפים.

חשוב לדעת כי גם מי שקנה דירה חדשה ומכר את דירתו הקודמת אף שלתקופה מסוימת החזיק שני דירות, כל עוד לא חרג מהתקופה המותרת והוא פטור ממס שבח ורכישה, יוכל לקבל מענק עבודה.

קבוצות רכישה

יחד עם זאת קיימת בעיה למי שרכש דירה בקבוצות רכישה, שמוגדרות כקרקע עד לסיום הבניה ושללות את הזכאות למענק, כאשר בפועל ]עמים רבות גם לאחר סיום הבניה ההגדרה ברשות המיסים נשארת 'קרקע' ולא דירה מה שגורם לשלילת המענק, ומצריך מאבק מול רשות המיסים עד לתיקון הרישום.

יודגש, כי מהשנה הבאה (המענקים שינתנו ב 2023 עבור 2022) בעיה זו נפתרה ככל הנראה, לאחור שביום האחרון טרם התפזרות הכנסת עבר בקריאה שניה ושלישית החוק של ח"כ מלכיאלי שקובע כי רכישת דירה בקבוצת רכישה גם לפני הבניה תחשב כדירה ולא כקרקע.

בכמה מקומות עבדת ?

סיבה נוספת לבקשות רבות שלא ניתנת בהם החלטה וכתוב 'חסר נתוני מעסיקים' הגורם לכך בד"כ היא הצהרה על מספר גבוה של מקומות עבודה של אחד מבני הזוג בעת הגשת הבקשה למענק, יותר ממקומות העבודה בפועל, ברשות המיסים פשוט ממתינים לדיווח של המעסיק הנוסף ולא מבינים מדוע הדיווח אינו מגיע ואין ביכולתם לאשר את המענק.

בכדי לפתור את הבעיה יש למלאות טופס הצהרת מקומות עבודה המצורף לגליון זה ולשלוח לרשות המיסים במפ"ל או במייל הרשום על הטופס.

גובה הכנסות לא מזכה

הסיבה הקלאסית לפסילת המענק הייתה ונותרה 'גובה הכנסות לא מזכה' אולם בעוד בכל השנים כמעט ולא נתקלנו בטעויות של רשות המיסים בחישוב הסכום, ולא היו כמעט בקשות שהוגשו בעניין זה.

הרי שבשנה הנוכחית, יתכן ויש תקווה לאלו שנפלטו בשל גובה הכנסה לא מזכה, כאשר סיבת ההכנסה החריגה היא דמי לידה שנתקבלו עבור שנה קודמת, או עבור שנה הבאה (דמי לידה שהתקבלו בסוף שנה גם עבור התקופה של השנה העוקבת), וכן הפרשי שכר שהתקבלו עבור שנים קודמות וגרמו להכנסות גבוהות.

פריסת הכנסות

בעוד בשנים קודמות לא היה הרבה מה לעשות במקרים כאלו, לאחרונה התפרסם נוהל חדש של רשות המיסים לגבי פריסה של הפרשי שכר ודמי לידה, ולפיו החל מהיום מי שקיבל תשלום של הפרשי שכר עבור שנה קודמת יוכל לבקש להעביר את ההפרשים לשנת המס עבורה הם שולמו כבר במסגרת תיאום המס באמצעות טופס 116ג, ללא צורך להגיש דוח שנתי לשנה עבורה ניתנו ההפרשים.

בנוסף מי שיקבל תשלום דמי לידה עבור שנה קודמת, או בסוף שנת המס גם עבור שנת המס העוקבת יוכל לבקש לפרוס את תשלום דמי הלידה לשנים עבורם ניתן ולא דווקא מתי שהתקבל בפועל כפי שהיה עד כה, אם כי במקרה זה יש צורך בהגשת דו"ח שנתי עבור כל אחד מהשנים יחד עם טופס 116ג.

מדובר בבשורה לרבים ששילמו מס הכנסה מיותר עקב הפרשי שכר או דמי לידה אך הדבר יועיל גם לאלו שלא משלמים מס הכנסה, אך נפגעו עד היום מכך שמענק העבודה שלהם נשלל עקב הכנסות עודפות בשנה מסוימת. שימו לב: לפני שאתם רצים לבקש את תיקון החישוב, בדקו שלא תפגעו מכך בשנה אליה תעבירו את הכסף.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *