במערכת הביטחון מאותתים לנסראללה שלא יעמדו מנגד

גורמים בחיל הים ובאמ"ן העריכו כי חיזבאללה יבצע פרובוקציות, ומהר מאוד נערם מודיעין על כוונות להפעיל כלי טיס לא מאוישים במרחב האסדה. אמ"ן נערך לקראת ניסיון תקיפה מעין זה, ובהתאם נערכו לכך גם יחידות הבקרה של חיל האוויר

בכירים במטה הכללי בצה"ל התאמצו בחודשים האחרונים להתרחק מתהליך המשא ומתן על קו הגבול הכלכלי-ימי בין לבנון לישראל סביב מרחב הגז "כריש", וטענו כי "מדובר באירוע מדיני ולא צבאי, שנמצא בטיפול על ידי הדרג המדיני". לעומתם, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חשב אחרת, והחל להתבטא בנושא, תוך השמעת איומים נגד ישראל.

בתחילה אמר נסראללה כי יאפשר לממשלת לבנון לטפל בתהליך המשא ומתן, אך כשראה שהרחוב הלבנוני מותח על כך ביקורת, ותולה תקוות במאגר הגז ובכסף שיניב, הגביר את התבטאויותיו. בנאומו המשמעותי האחרון בראשית החודש השווה בין יציאת צה"ל מרצועת הביטחון בלבנון בשנת 2000 לקביעת הגבול הימי עם ישראל. במערכת הביטחון ראו בהתבטאות זו ובראיונות של בכירי הארגון השיעי כמו שייח נעים קאסם איומים מפורשים ו"טיפוס על עץ גבוה".

גורמים בחיל הים ובאמ"ן העריכו כי חיזבאללה יבצע פרובוקציות, ומהר מאוד נערם מודיעין על כוונות להפעיל כלי טיס לא מאוישים במרחב האסדה. אמ"ן נערך לקראת ניסיון תקיפה מעין זה, ובהתאם נערכו לכך גם יחידות הבקרה של חיל האוויר, טייסות חיל האוויר ויחידות חיל הים. לדברי גורמי צבא, "היו מספר הזנקות לזירה הצפונית בעקבות שורה של זיהויים שנחשדו כהפעלת כלי טיס לא מאוישים וחלקם חוזל"שו".

היקף האירועים מצביע על כך שנסראללה שיחרר את הרסן לזרוע הצבאית כדי להגביר את הלחץ על ישראל. כעבור מספר שעות מהפרסום ב"אל-אח'באר" ולפני האישור על יירוט הכטב"ם הרביעי, פורסם באתר "אל מיאדין" הלבנוני כי צה"ל הרג פעיל סורי בשליחות חיזבאללה ברמת הגולן באמצעות כטב"ם. האזרח הסורי, ששירת ככוח עזר לצבא הסורי, פעל גם בשירות חיזבאללה, שמקדם בשנים האחרונות את פרויקט "תיק הגולן". במסגרת הפרויקט נעשים מאמצים להתבסס בגולן הסורי, לגייס פעילים, לבנות תשתיות טרור, לאסוף מודיעין ממוצבי הצבא הסורי על ישראל, ולהיערך לאפשרות של פיגועים.

בשל סמיכות המקרים נתפס הסיכול הממוקד של הפעיל הסורי כ"סגירת חשבונות" עם חיזבאללה בתגובה להפעלת הכטב"מים במרחב האסדה, ובניסיון להעביר מסר ברור לנסראללה כי ישראל לא תעמוד מנגד ותסתפק ביירוט כטב"מים אלא תגבה מהארגון השיעי מחיר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *