בנק ישראל: תחזית הצמיחה ל-2020 – מינוס 4.5%

הצריכה הפרטית מתאוששת

התוצר התכווץ ברבעון השני של השנה בשיעור שנתי של 28.7%. התקשורת הרבתה להשוות את הצמיחה בישראל לזו בעולם. השוואה של השינוי בתוצר לנפש בשני הרבעונים הראשונים של השנה מעלה שישראל דומה מאוד לארה"ב, וגם לחלק גדול ממדינות אירופה. הפגיעה תלויה במדיניות הסגר, אבל לא רק.

בשבדיה לדוגמא, התוצר ירד לא בהרבה פחות מאשר בישראל וזאת ללא סגרים. באנגליה וספרד בהן הסגר היה נוקשה וממושך הפגיעה הייתה חמורה יותר. גם המדיניות הממשלתית לא משנה בתקופה כזו את התמונה מן הקצה אל הקצה – צריך לזכור שהעברות של הממשלה, זה לא חלק מהתוצר. זה כן הופך להיות חלק מהתוצר, אם האזרחים צורכים עם הכסף הזה, אבל אנו רואים בעולם שחלק גדול מהעברות מתורגם לחיסכון.

בנק ישראל עדכן את תחזית הצמיחה ל-2020 למינוס 4.5%, לעומת מינוס 6.0% טרם פרסום התחזית. הנתון לרבעון השני היה מעט טוב יותר מהערכות המוקדמת, וזה הוביל לעדכון כלפי מעלה של תחזית הצמיחה השנתית. האינדיקטורים הכלכליים בתקופת הקורונה מאוד תנודתיים וזה משליך על עדכון התחזיות.

הצריכה הפרטית מתאוששת. הרכישות בכרטיסי אשראי בשבועיים הראשונים של אוגוסט חזרו לרמה של תחילת השנה. ההוצאה על מסעדות, דלק ומזון עלו במידה ניכרת. נתונים אלו אינם מנוכי עונתיות וכנראה מושפעים לחיוב מעליית הצריכה בחודשי הקיץ, ובעיקר מהיעדר הצריכה של הישראלים בחו"ל.

השיפור בשוק העבודה נבלם ואנו רואים ששיעור האבטלה (כולל חל"ת) מתייצב על רמה שגבוהה במעט מ-12% (510 אלף איש). הגל השני של הקורונה מעכב חזרתם לעבודה של עובדים מתחומי השירותים, ומנגד חברות נוקטות צעדי התייעלות ולא קולטות עובדים חדשים. הרמה הנוכחית של שיעור האבטלה צפויה ללוות אותנו לפחות עד למועד שבו יוסרו כל המגבלות על התקהלות.

הרבעון השלישי של השנה משלב בין הקיץ לחגי תשרי וההוצאות של ישראלים בחו"ל עומדות בו על יותר מ-3 מיליארד דולר. התיירים הנכנסים לישראל תרמו בשנה שעברה ברבעון זה סכום של כ-1.3 מיליארד דולר. סגירת השמים תרמה לכן לעלייה של כ-1.8 מיליארד דולר לחשבון השוטף של רבעון זה.

עליות השערים בשוקי המניות בעולם מוסיפות אף הן ללחצי הייסוף, בעיקר דרך מכירות מט"ח של מוסדיים. שער החליפין של השקל מול סל המטבעות האפקטיבי נותר יציב מאוד בחודשים האחרונים, זאת בעיקר הודות לרכישות מט"ח גדולות של בנק ישראל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *