בעלי האולמות זעקו בכנסת

"עשרות אלפי עצמאיים מסתובבים כמו זומביים ברחוב ואין להם מה לאכול – פגעו בהם במזיד. חשבו שאנחנו גנבים ורמאים"

הוועדה לענייני ביקורת המדינה המשיכה היום (ג') לדון במצבם הקשה של העצמאיים ובעלי העסקים מסעדות שסגורים מתוקף ההגבלות – ברקע ממצאי הביניים מדו"ח המבקר האחרון בפרק היבטים בפעילות רשות המיסים בתקופת הקורונה – דוח ביניים מיוחד. בדיון השתתפו מ"מ מנכ"ל האוצר ומנהל רשות המסים, ערן יעקב ומשנה למנהל רשות המסים, מירי סביון שהשיבו לשאלות מנהלים ונציגים שונים מהמגזר העסקי.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: ״הטענות המוצדקות בדו״ח המבקר היו יותר על המדיניות מאשר על ביצוע של רשות המיסים. הפעילות של רשות המיסים והביטוח הלאומי כגופים שמעבירים את הכסף, נרתמו ולקחו על עצמם אחריות שהייתה עודפת לתפקיד המקורי שלהם – הם המציאו מערכות תוך כדי תנועה והוציאו לפועל מדיניות שהייתה קמצנית וכושלת.

מבקר המדינה הופיעו לפני מספר ימים בוועדה והתחייב בפניה שהדו״ח הסופי יעסוק ברובו בתהליכי קבל ההחלטות. ראינו פה תהליך שהתנהל לאט ובייסורים רבים ואחרי ייסורים ולחצים רבים. הדבר הזה חייב להיבדק עי מבקר המדינה״.

ממשרד מבקר המדינה הציגו מעיקרי הדו"ח האחרון שמצביע ע"כ שבקריטריונים שפורסמו היו עיוותים שפגעו באפשרות של כמה קבוצות של עצמאים ועסקים לקבל את המענקים שנקבעו, לדוגמה עוסקים המדווחים על בסיס מזומן, שכירים בעלי שליטה (בפעימה הראשונה), עסקים אשר הפסידו בשנת 2018 ועוסקים המדווחים באיחוד עוסקים. כמו כן, המענקים בפעימות הראשונה והשנייה ניתנו ללא שנבדקה הצהרת המקבלים בדבר ירידה של 25% במחזור העסקים שלהם בשיעור לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019, ואין ודאות כי הנושא ייבדק אף בדיעבד. במצב זה ייתכן שהיו בין מקבלי המענקים מי ששיעור הירידה במחזור העסקים שלהם היה פחות מ-25% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019, ולכן הם לא היו זכאים למענק.

מ"מ מנכ"ל האוצר ומנהל רשות המסים, ערן יעקב: "רוב הליקויים שהועלו בדוח כבר טופלו ותוקנו. רשות המסים הוכיחה את עצמה כגוף תפעולי בתקופה מאתגרת שתוך פרק זמן קצר הפכה להיות מגוף גובה לגוף המעניק פיצויים תוך הקמת מערכת מיחשוב מהמתקדמות בארץ. הרשות הפעילה לראשונה מנגנונים כגון פיצוי המתבסס על מנגנון סוציאלי ולכן הוקם מערך חדש בפרק זמן קצרים. המבקר מצד אחד מבקר על כך שלא נעשו בקרות על תהליך העברת הכסף ומן הצד השני קיימת דרישה להעברה מהירה של המענקים והפיצויים. חלק מהליקויים שהדוח מציין תוקנו כבר במהלך עריכת הביקורת. רשות המסים פעלה בשיתוף פעולה עם המוסד לביטוח לאומי על מנת לקבל נתונים ומידע שסייע בידי רשות המסים לבצע העברת כסף לעסקים. העברת הכסף בוצעה לאחר בדיקה לא מושלמת תוך ביצוע הערכת סיכונים. רשות המסים החלה ביצירת ה"אזור האישי" באתר הרשות טרם משבר הקורונה כדי לשפר את הקשר עם אוכלוסיית הנישומים דבר שסייע רבות לפעול בתקופת המשבר ואכן באמצעות ה"אזור האישי" הנישומים יכלו להצהיר ולהזין נתונים ועל סמך הצהרתם הם קיבלו מענקים. תיעשה עבודת בדיקה בדיעבד על מנת לוודא שלא נעשו טעויות ובמידה וימצאו כאלה תיעשה פעולת גבייה ברגישות על מנת לקבל כסף חזרה".

מירי סביון, המשנה למנהל רשות המסים: "נושא המענק על הוצאות קבועות שולם באופן מיידי בהתאם להצהרות העסקים כאשר המענק יכול להגיע עד לסדר גודל של 60 אחוזים מגובה הבקשה. רשות המסים פועלת לבדוק מקרים בהם ניתן מענק ביתר וכבר בימים האחרונים נשלחו מכתבים למאות עסקים ששולם להם מענק ביתר בבקשת החזר. בעבודת הבדיקה מזהים גם נישומים שניסו לקבל כסף שלא מגיע להם ולנצל את המצב לרעה ויחד עם זאת מרבית הנישומים פעלו ביושר. הפיצוי הניתן הוא לא על אובדן רווחים אלא על הוצאות קבועות כגון שכ"ד הוצאות ריבית ולכן הפיצוי הוא נמוך יותר. בקבלת ההחלטות נאלצו לבחון לאיזה עסקים יינתן פיצוי ולהחליט באיזה גובה של פגיעה יאושר הפיצוי על כן נעשו החלטות בפרקי זמן קצרים ותחת כל האילוצים בוצעו פשרות על מנת להקים מנגנון יעיל ומהיר. נכון להיום קיימות 3,600 השגות על קביעת רשות המסים לתשלום מענקים מתוך היקף של 220 אלף עסקים. הבדיקות לבקשות החזר הן מעטות ומבוצעות כאשר נראים מספרים מופרזים או חריגים בבקשה מסוימת. רשות המסים שילמה עד כה מעל 16 וחצי מיליארד ש"ח למעל 2 מיליון נישומים כאשר רוב הבקשות מועברות תוך ימים בודדים. רשות המסים הגישה בקשה לוועדת הכספים לתקן תקנות בהקשר לנשים שבשנת הבסיס בעסק שלהן הן היו בחופשת לידה".

עוד אמרה סביון בדיון כי " רשות המיסים כרגע בסדר גודל של מינוס כ 30 מיליארד מהתחזית המקורית לשנת 2020 "

עו"ד רועי כהן נשיא להב – ארגון העסקים והעצמאיים זעק בדיון כנגד רשות המיסים והתנהלותה במשבר הקורונה מול העצמאיים. לדבריו, "מדינת ישראל נתפסה עם מכנסיים למטה בקורונה. כבר אחרי מלחמת לבנן השנייה נקבע מה יש לעשות במקרה של סגירת עסקים. מה שקורה היום – בושה! עשרות אלפי עצמאיים נפלו בין הכיסאות. עצמאיים מסתובבים כמו זומביים ברחוב ואין להם מה לאכול – פגעו בהם במזיד. חשבו שאנחנו גנבים ורמאים. אנשים שהפסידו ב2018, כל העסקים שנפתחו עד ספטמבר – כלום אין להם. ואלו 60 אלף עסקים".

כהן גם מחה על כך שדו"ח המבקר לא עוסק במהות על כך שאין עדיין שום מנגנון איך לטפל בציבור עצמאים בשעת משבר, "הדוח הזה לא ממצה – אני באתי והתרעתי בזמן אמת. אין פה מנגנון איך לטפל בציבור עצמאים בשעת משבר. צריך לקבוע דמי אבטלה עצמאיים. זה פשוט מאוד לקבוע את זה וזהו".

נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה מהתאחדות התעשיינים: "עסקים רבים וגם עסקים גדולים נתקלו בעיוותים בקריטריונים למתן מענקים בשל מדרגות גובה מחזור למתן המענקים ומצב זה משפיע על כל פעימות המענקים וגם על מענקי הארנונה. בנושא אישור מענקי הארנונה מתבססים על מידע של רשות המסים דבר המביא למורכבות בירוקרטית שמאריכה את פרק הזמן לקבלת המענק".

יוסי אלקובי, נשיא איגוד בעלי המלאכה "העסקים הקטנים מדממים וזה לא הזמן לבקש החזרים. יש לטפל בדברים החשובים על מנת לשמור על העסקים ולהעביר פיצויים ומענקים ולחפש פתרונות ולא האשמות".

ניר שפר מאיגוד בעלי אולמות האירועים "עסקים רבים שהיו בתחילת דרכם העסקית והשקיעו סכומי כסף גדולים באולמות וגני אירועים – משלמים ארנונה ולא מקבלים מענק או פיצוי".

שי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדות "אנשי רשות המסים אכן פועלים רבות לסייע אך המשימה שהם קיבלו היא בלתי אפשרית. רשות המסים מבקשת לרדת לרזולוציות נמוכות ומבקשת לראות כמה סכום שכ"ד שולם וזאת שלא לצורך כיוון שזה מביא לעיכוב בהעברת המענקים. רשות המסים מבקשת לוודא שהנזק שנוצר במחזור העסקים אכן נגרם כתוצאה מהקורונה ולצורך כך מבקשים לרדת לרזולוציה של בדיקת מחזורים יומיים דבר המעקב משמעותית את העברת הפיצוי והמענקים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *