בפעילות גפני: מס הכנסה שלילי גם בגיל 21

בפעילותו של ח"כ משה גפני, ועדת הכספים אישרה הסתייגות של החכי"ם יעקב אשר וינון אזולאי הקובעת כי מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) יינתן החל מגיל 21, זאת לאחר שהנוהל שקבע שהמענק יינתן רק מגיל 23 הפלה לרעה אלפי משפחות שעומדות בקריטריונים העיקריים – ילדים ומצב הכנסה, רק בגלל שאינן עונות לקריטריון הגיל

 

בשורה לצעירים עובדים: ועדת הכספים אישרה הצעת חוק מהפכנית של ח”כ יעקב אשר שהוגשה כהסתייגות יחד עם ח"כ ינון אזולאי על חוק נקודות זיכוי, שקובעת כי מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) יינתן מגיל 21, ולא רק מגיל 23 כפי הנוהל כיום. ההצעה אושרה כהוראת שעה שתהיה תקפה בשלוש השנים הקרובות במהלכן ייעשה מאמץ לתקן את הדברים גם בחוק.

מענק עבודה הוא הדרך הממשלתית להיטיב עם עובדים בעלי שכר נמוך הנמצאים מתחת לסף ההכנסה המחייבת בתשלום מס הכנסה. מענק העבודה מאפשר מתן הטבה באופן ממוקד לאוכלוסיות מוחלשות העובדות לפרנסתן, מבלי שהן ייאלצו להסתמך על גמלאות וקצבאות.

הזכאות לקבלת ההטבה האמורה בנויה מפרמטר של רמת הכנסה וגיל העובד, כאשר לפי הנוהל הקבוע כיום זכאי לכך כל מי שהוא בן 23 ומעלה ויש לו ילד אחד לפחות, או בן 55 ומעלה ללא ילדים.

מצב זה מפלה לרעה אלפי עובדים בגילאים נמוכים יותר (ובהם אלפי משפחות חרדיות) שעומדים בכל הקריטריונים העיקריים של המענק – ילדים ומצב הכנסה, ואינם מקבלים את מענק העבודה רק בגלל שאינם עונים לקריטריון השרירותי של גיל 23. התיקון של החכי"ם החרדים מתקן זאת וקובע את גיל 21 כקריטריון הגיל.

בדברי ההסבר להצעת החוק שהוגשה כאמור כהסתייגות נכתב כי "בחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), נקבע כי הזכאות היא מגיל 23 בלבד. עם זאת, המועד שבו אדם נכנס לראשונה למעגל העבודה הוא בגיל 21, וקיימת חשיבות לעודד תעסוקה מגיל זה".

עוד הודגש כי מאחר והחוק נועד לצמצום פערים, בוודאי שיש לתקנו כך שיחול כבר בגיל 21, שכן "מי שיוצא לעבודה בגיל 21 בדרך כלל משתכר פחות בשל העדר וותק או ניסיון". מכיון שכך מבקשת הצעת חוק לתקן את הגדרת 'עובד' לקבוע זכאות למענק עבודה מגיל 21 ולא מגיל 23.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *