בצל ההתפתחויות המדיניות: גל מעצרים נרחב באיראן – ד"ר דרור מנור

לאחרונה נראה כי ההנהגה בטהרן משליטה שלטון פחד של ממש ברחבי איראן: במהלך המחצית השנייה של חודש יולי פרסם המשטר הנוקשה הגבלות חמורות נוספות נגד נשים איראניות, ובמאי קולנוע מפורסמים נעצרו על ידי הרשויות ונכלאו בבתי-כלא קשים. אחד הסימנים המרכזיים בהקשחת היחס של השלטון לאזרחי המדינה הוא שהוחלט כי רק גברים איראנים יורשו לנהל בנקים וישרתו לקוחות בכירים ומיוחסים. ההתנהלות התוקפנית והבזויה של המשטר האיראני כלפי אזרחי המדינה מוכיחה עד כמה הוא בפאניקה בעקבות המשבר הכלכלי והמדיני ועד כמה הוא מתקשה להתמודד עם ביקורת שלילית על התנהלותו

לאחרונה נראה כי ההנהגה בטהרן משליטה שלטון פחד של ממש ברחבי איראן: במהלך המחצית השנייה של חודש יולי פרסם המשטר הנוקשה הגבלות חמורות נוספות נגד נשים איראניות, ובמאי קולנוע מפורסמים נעצרו על ידי הרשויות ונכלאו בבתי-כלא קשים. אחד הסימנים המרכזיים בהקשחת היחס של השלטון לאזרחי המדינה הוא שהוחלט כי רק גברים איראנים יורשו לנהל בנקים וישרתו לקוחות בכירים ומיוחסים. ההתנהלות התוקפנית והבזויה של המשטר האיראני כלפי אזרחי המדינה מוכיחה עד כמה הוא בפאניקה בעקבות המשבר הכלכלי והמדיני ועד כמה הוא מתקשה להתמודד עם ביקורת שלילית על התנהלותו.

המדיניות הקשוחה של הרפובליקה האסלאמית מגיעה בתקופה של התפתחויות מדיניות במזרח התיכון: ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל, ברשות הפלסטינית ובסעודיה, וביקורם של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושל נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בטהרן. דווקא בתקופה הזו החליטה ההנהגה בטהרן לנקוט ביד קשה כלפי אזרחיה, תוך ביצוע של מעצרים מהירים של בכירים ממגזרים שונים באיראן.

מעצר הבכירים כלל מעצרים של שלושה במאי קולנוע איראנים מפורסמים, ביניהם הבמאי ג'עפר בנהאי. בנוסף, נעצרו מספר בני משפחה של שניים מהרוגי ההפגנות הקשות שנערכו במדינה בנובמבר 2019. יחד איתם נעצרו עוד 12 אזרחים שהוגדרו ברשעות על ידי השלטונות כאזרחים המוכרים בצמרת החברה האיראנית. במקביל למעצרים הנרחבים של גברים במדינה, עצרה המשטרה האיראנית חבורה של נשים איראניות צעירות ונועזות, אשר העזו "בשיא חוצפתן" להסיר מראשיהן את הבורקה במהלך הליכה ברחוב מול אנשי כוחות הביטחון המקומיים. המעשה של נשים אלה נחשב לחמור במיוחד על ידי ממשלת איראן שהחליטה להחמיר לאחרונה את "חוקי הבורקה" הנוקשים, אשר פוגעים ומשפילים נשים רבות ברחבי המדינה.

העיר משהד לקחה את "חוקי הבורקה" ברצינות רבה: סגן התובע הכללי בעיר הוציא הוראה חמורה בשבוע שעבר, אשר אוסרת באופן מוחלט על נשים ללא חיג'אב להיכנס לתחנות הרכבת התחתית, לבנקים ולמשרדי הממשלה השונים. ראש עיריית משהד הורה לרשויות לתלות כמות גדולה של שלטי אזהרה המיועדים לנשים, ואשר דורשים מהן להתעטף בכיסוי ראש בכל המקומות הציבוריים בעיר.

ההנחיות הנוקשות כלפי הנשים האיראניות מתבטאות גם במערכת הבנקאית האיראנית. מנהל הבנק האיראני מלאט הוציא לאחרונה הוראה אשר אוסרת על נשים המבקרות בו ללבוש גרביוני ניילון ולנעול נעלי עקב. במקביל, מנהלי המחלקות בכל הבנקים באיראן קיבלו הנחייה חד משמעית מהשלטונות שאוסרת עליהם למנות נשים לתפקידי מפתח. בהנחייה הקשוחה נכתב שרק גברים ינהלו את הבנקים במדינה, והם אלה שישרתו לקוחות בכירים.

מעצרם של אנשי רוח ותרבות איראנים הוא עניין שבשגרה. הבימאי המפורסם ג'עפר בנהאי נעצר בשבוע שעבר בכניסה לבית-הכלא אווין הידוע לשמצה, שבו מוחזקים לרוב אסירים פוליטיים הנאלצים לסבול מתנאים מחפירים. מדובר באחד מבתי-הכלא הקשים בעולם. בנהאי הפגין מול משרדו של התובע של בית-הכלא, בעקבות מעצרים של כמה מעמיתיו הבימאים. כאשר הוא יצא מהמשרד התנפלו עליו במהירות שוטרים ואנשי כוחות הביטחון ואזקו אותו מיד. סביר להניח שהמעצר הנבזי הזה קשור לכך שבנהאי העז בחוצפתו למתוח ביקורת לאחרונה נגד חמינאי וכתב באחד ממאמריו כי הגיע הזמן להציג לשליט איראן שאלות נוקבות על התנהלותו.

אין ספק כי מדובר במדיניות נבזית ומרושעת של ההנהגה בטהרן, אשר נוהגת להתעלל באזרחי איראן ללא גבולות. גל המעצרים הנרחב הזה, שכולל גם אנשי רוח ותרבות, מראה על הלחץ הרב שבו שרויה ההנהגה האיראנית. עליה להתמודד עם משבר כלכלי חמור, שכולל משבר מים ומשבר אנרגיה, וכמובן עם משבר מדיני מורכב שקשור לשיחות הגרעין. שלטון הפחד נועד למנוע כל התקוממות אזרחית שיכולה לערער ולא במעט את השלטון הקיים. מה שחמור במיוחד הוא הטלת הגבלות חמורות של השלטון נגד נשים. יש ניסיון ברור של המשטר האיראני החשוך לפגוע ולדכא את הנשים כמה שיותר, אם זה בנושא הלבוש ואם זה בנושא הקריירה וההתקדמות בתפקידים במגזרים השונים במדינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *