בצל המרד: המשבר שמקשה על ירדן – ד"ר דרור מנור

לאחרונה קרא הנסיך חמזה תיגר על מלך ירדן עבדאללה, דבר שפורש כניסיון הפיכה בממלכה. תוך מספר ימים נרגעו הרוחות והמלך הגיע להסדר עם חמזה, שאף שימש בעבר כיורש העצר

לאחרונה קרא הנסיך חמזה תיגר על מלך ירדן עבדאללה, דבר שפורש כניסיון הפיכה בממלכה. תוך מספר ימים נרגעו הרוחות והמלך הגיע להסדר עם חמזה, שאף שימש בעבר כיורש העצר. ההתפתחות הדרמטית הזו מגיעה לאחר שנה קשה שבה מגפת הקורונה פגעה קשות בכלכלה המקומית. עוד לפני פרוץ המגפה ירדן לא נחשבה לאחת הכלכלות החזקות במזרח התיכון. ניסיון ההפיכה שלא היה הוסיף עוד שמן למדורה והלחיץ במידה רבה את הממלכה הירדנית, שגם כך סובלת מבעיות פוליטיות, כלכליות וחברתיות רבות.

משבר הקורונה הגביר עוד יותר את התסיסה העממית נוכח ההגבלות הנוקשות של הסגר, ולכן הפגנות מחאה, אפילו קטנות ביותר, הפכו לעניין שבשגרה ברחבי המדינה. מאז אמצע חודש פברואר מתמודדת ירדן עם גל תחלואה משמעותי, עם מספר יומי עצום של מקרים מאומתים, ועשרות נפטרים ביום. מה שחמור במיוחד הוא שבינתיים חוסנו רק אחוז אחד בלבד מתושבי המדינה בשתי המנות, כאשר מבצע החיסונים הלאומי סובל מאיטיות ומסרבול רב. מערכת הבריאות הירדנית אינה יודעת כיצד לגרום למבצע החשוב להצליח.

במהלך השבועות האחרונים התגברה התסיסה העממית ברחבי המדינה בעקבות פטירתם של תשעה חולי קורונה שנותקו ממכונות ההנשמה בבית-חולים בעיר סאלט בשל מחדל חמור של הצוות הרפואי. המלך עבדאללה זעם מאוד על המחדל ופיטר במהירות את שר הבריאות ואת מנהל בית-החולים. תושבים רבים, ביניהם בני משפחות הנפטרים, זעמו על בית-המלוכה, והיו ביניהם כאלה שקראו להדחתו של המלך. הדבר בא לידי ביטוי במיוחד ברשתות החברתיות שהפיצו סרטונים נגד המלך. מבחינת תושבי ירדן המחדל החמור בבית-החולים הוא עוד דוגמא לאוזלת ידה של המדינה, לשחיתות הרבה השוררת בה ולנפוטיזם. ידוע כי בירדן יש שחיתות והתחמקות מתשלום מיסים בקנה מידה גדול מזה שנים רבות. המשק המקומי מפסיד בעקבות זאת כספים רבים. המקורבים לצמרת השלטון ממשיכים כל הזמן ליהנות מהטבות רבות על חשבונם של פשוטי העם שחיים בעוני מחפיר ושאינם מקבלים מאומה מהמדינה.

חשוב להדגיש כי ירדן מבצעת רפורמות כלכליות בשנים האחרונות על מנת לזכות לסיוע מקרן המטבע הבינלאומית. ההתרשמות של הבכירים בקרן היא שהממלכה מחויבת לרפורמות אלה, למרות שיש גורמים פוליטיים ואזרחיים במדינה שמתנגדים להן. לפני כשבוע הכריזה הקרן כי תגדיל את הסיוע הכספי לירדן בעוד מאתיים מיליון דולר. מדובר בבשורה מצוינת למשק הירדני שיקבל קרוב לשני מיליארד דולר עבור השנים 2024-2020. ייתכן כי הדבר יסייע לירדן להתאושש כלכלית משנת הקורונה המעיקה.

למרות זאת, ירדן עומדת מול אתגרים בריאותיים וכלכליים אדירים, אשר דורשים טיפול רחב היקף של השלטונות. סגירת המשק המקומי הובילה לתוהו ובוהו בשוק העבודה, כאשר אחד מכל ארבעה ירדנים מובטל. האבטלה מעיקה מאוד על התושבים שזועמים מאוד על בית-המלוכה שאינו מוצא פתרון. אחת הסיבות המרכזיות לאבטלה ההולכת ומתגברת היא סגירתו של ענף התיירות, אשר ידוע בחשיבותו מבחינת תעסוקה ומבחינת הכנסות מט"ח למדינה. הנגיף הקטלני פגע אנושות במגזר זה, כאשר יש תפוסה אפסית במוקדי התיירות בפטרה ובים המלח. האבטלה הקשה הרחיבה עוד יותר את העוני הרב הקיים בירדן. עוד לפני הקורונה חיו רבים מתושבי הממלכה מתחת לקו העוני.

אין ספק כי מצבה הכלכלי של הממלכה הוא בכי רע. על המלך עבדאללה לעשות כל מאמץ על מנת לשפר את המצב הקיים ולהציל את המשק הירדני הקורס. צריך לקוות כי ירדן תזכה לסיוע בינלאומי נדיב בתקופה הקרובה, אשר יסייע לה להיחלץ מהמשבר ולהיטיב עם התושבים הכועסים והמתוסכלים. ייתכן שבעקבות המצב הפוליטי המורכב שנוצר בממלכה, מדינות ערב והקהילה הבינלאומית יתגייסו לסייע לה להיחלץ מהמשבר הכלכלי הקשה. כמובן שעל עבדאללה לא להזניח את מערכת הבריאות ואת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. הוא ייאלץ להשקיע משאבים רבים כדי להילחם ביעילות בנגיף, תוך הצלת מבצע החיסונים הלאומי, אשר סובל מבעיות רבות ואינו מצליח להתרומם ולחסן את האוכלוסייה הירדנית כפי שהיה מתוכנן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *