בצל הקורונה ואחרי נתק ארוך: ישראל וירדן מחממות את היחסים- ד"ר דרור מנור

ידוע לכל כי בשנים האחרונות שררה מתיחות קשה בין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו למלך עבדאללה. אולם מאז הקמתה של הממשלה החדשה מקבלים היחסים בין שתי המדינות תפנית חיובית. בתחילת השבוע התקשר עבדאללה לברך את הנשיא יצחק הרצוג לרגל כניסתו לתפקיד, והשניים אף קבעו להיפגש

ידוע לכל כי בשנים האחרונות שררה מתיחות קשה בין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו למלך עבדאללה. אולם מאז הקמתה של הממשלה החדשה מקבלים היחסים בין שתי המדינות תפנית חיובית. בתחילת השבוע התקשר עבדאללה לברך את הנשיא יצחק הרצוג לרגל כניסתו לתפקיד, והשניים אף קבעו להיפגש. עוד לפני כן, ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם המלך בעמאן, ואילו שר החוץ יאיר לפיד נועד עם מקבילו הירדני. לאחרונה אף הושגו סיכומים בנושאי מסחר ומים. כל זאת כאשר מגפת הקורונה ממשיכה להשתולל ברחבי ירדן, מה שמכביד מאוד על השלטונות.

בית הנשיא מסר כי השיחה בין שני האישים הייתה חמה וידידותית. המלך עבדאללה הביע בפני הנשיא הרצוג שביעות רצון לרגל חזרת היחסים המדיניים בין ישראל לממלכת ירדן למסלולם התקין בתקופה האחרונה. הרצוג הדגיש במהלך השיחה את חשיבות היחסים בין שתי המדינות לטובת קידום תהליך השלום והפיתוח האזורי. הוא הדגיש בדבריו כי הוא מתכוון להמשיך לחזק את היחסים בתחומים אזרחיים חשובים, כמו תיירות וכלכלה. הרצוג ועבדאללה סיכמו לשמור על קשר ולהיפגש בקרוב.

השיחה בין הנשיא למלך באה לאחר הפגישה החשאית שנערכה בין עבדאללה לראש הממשלה בנט לפני קרוב לשבועיים. שתי השיחות החשובות הללו מסמלות עידן חדש ביחסי ישראל-ירדן אחרי מספר שנים של מתיחות. בנט ביקר ביום שלישי, 29 ביוני, בעיר הבירה עמאן ונפגש עם עבדאללה בארמונו במאמץ לפתוח דף חדש בכל הקשור ליחסים בין שתי המדינות. חשוב להדגיש כי זו הייתה הפגישה הראשונה בין מלך ירדן לראש ממשלת ישראל מאז יוני 2018. אז נערכה פגישה בין בנימין נתניהו לעבדאללה. אולם דבר אחד העיב על התחממות היחסים: הירדנים הביעו את זעמם על הדלפת קיומה של הפגישה בין שני האישים.

בשנים האחרונות הגיעו יחסי ישראל-ירדן לשפל ושרר נתק מוחלט בין עבדאללה לנתניהו. שיא המשבר ביחסי שני האישים היה כאשר ירדן סירבה לאפשר למטוסו של ראש ממשלת ישראל לעבור בשמיה בדרך לביקור היסטורי באבו-דאבי. הירדנים נקמו בראש הממשלה על תקרית שארעה זמן קצר לפני כן, כאשר יורש העצר הירדני ביטל ביקור מתוכנן בהר הבית בגלל חילוקי דעות על סידורי האבטחה שלו.

זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד ביקש ראש הממשלה בנט לחמם את היחסים עם ממלכת ירדן. בפגישה שנערכה בינו לבין המלך עלה נושא המים, ובנט אמר שישראל צפויה להיענות לבקשתה של ירדן למכור לה עד חמישים מיליון קוב בשנת המים הנוכחית, בקשה שראש הממשלה לשעבר נתניהו דחה כמעט במלואה. יש לציין כי שר החוץ יאיר לפיד נפגש ביום חמישי שעבר עם שר החוץ הירדני איימן ספאדי. הפגישה נערכה בצד הירדני של מעבר אלנבי, ובמהלכה הגיעו שני האישים להסכמות בנושאי מסחר ומים, אשר גובשו עוד בתקופתו של שר החוץ הקודם, גבי אשכנזי.

הפגישה בין לפיד וספאדי הייתה מוצלחת למדי: שניהם הסכימו להגדיל את פוטנציאל היצוא של ירדן לגדה המערבית לסכום של כ- 700 מיליון דולר מ- 160 מיליון דולר בשנה. מדובר בפריצת דרך משמעותית בתחום המסחר. בנושא המים, סיכמו כאמור שני השרים כי ישראל תמכור לירדן חמישים מיליון קוב נוספים במהלך השנה הנוכחית. בנוסף, הסכימו לפיד וספאדי לקדם את שיתוף הפעולה במספר תחומים נוספים.

אין ספק כי חלה התחממות משמעותית ביחסי ישראל-ירדן לאחר מספר שנים של קיפאון. נראה כי שני הצדדים מרוצים מאוד מההתקדמות ביחסים, ומקווים לשפר את יחסי שתי המדינות במגוון תחומים, וביניהם המסחר והמים. נראה כי בנט ולפיד מנסים לעשות כל מאמץ כדי להאיץ את שיפור היחסים עם ממלכת ירדן, כולל שימוש בצוותים מקצועיים הפועלים בנושאים רבים ומגוונים. הדבר חשוב הן למדינת ישראל והן לירדן. סביר להניח כי ישראל תסייע רבות לממלכה בהתמודדות המורכבת שלה מול מגפת הקורונה המשתוללת ברחבי ירדן. ישנם מומחים ורופאים ישראלים בכירים שיוכלו לעזור במידה רבה לעמיתיהם הירדנים הנלחמים בהתפשטות הנגיף הקטלני.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *