גורש והשלים עם הפלג: כתב חדשות 12 עבר להתגורר בבני ברק. צפו

כתב חדשות 12 עבר להתגורר בעיר ותיעד במשך שבוע את החיים בתקופה הסוערת שעוברת על תושביה. צפו

כתב חדשות 12 גלעד שלמור, עבר להתגורר בעיר בני ברק למשך שבוע, ותיעד משם את המתרחש בימים המתוחים הללו.

הרב שמעון פרץ הוא חסיד ברסלב שעבר לבני ברק לאחר שחזר בתשובה. "רוב תלמודי התורה סגורים כאן, צדיק. בוא תראה", מראה פרץ. "יש כאלה שלא שומרים ויש כאלה שכן שומרים. התלמוד הזה פותח לא רק בגלל שהוא פותח, או בשביל הרבנים. יש מעליהם מפקד. זה עניין של לדבר, זה הכול".


שלמור יצא לעיר יחד עם איש הפלג הירושלמי ישראל כהן כדי לנסות ולדבר. "זה מוסד של הפלג הירושלמי. אפילו המשטרה מעלימה עין". כהן אף מזהיר שאנחנו עומדים במקום מסוכן, וזמן קצר לאחר מכן קיבלנו הוכחה לכך, כשאנשי הפלג הקיצוני איימו עלינו וגירשו אותנו מהמקום.

"זו דרך קשר מאוד מקובלת בציבור שלנו", מסביר אחד המקורות שעמם שוחחנו. "אם נכנסה לי לרגע שיחה מהמספר הזה, אני יודע להתקשר אליו ולשמוע הודעה שהשאירו. למשל: 'המשטרה הגיעה למקום פלוני, נא לרוץ להפגין', או שעכשיו יש כתב במקום אלמוני".

, ד"ר גלעד מלאך, ראש תכנית חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה, הבהיר שמרבית מוסדות החינוך בבני ברק סגורים, "אם כי יש עשרות מוסדות פתוחים של הפלגים הקיצוניים כמו הפלג הירושלמי והעדה החרדית, שהם באמת אנטי מדינה ואפילו ששים אלי קרב".

כהן הסביר מדוע אנשי הפלג הירושלמי מתפרעים ומתעמתים עם שוטרים: "כשאני רואה שוטר שמגיע לקחת ממני את החיים, אני אעשה הכול בשביל למנוע את ההפרעה לדבר הכי חשוב לחיים שלי".

הוא הסכים לדבר למצלמה והסביר על חברי הפלג: "אי אפשר לזהות אותם. אולי הם הולכים בלי מסיכות משום שהם פחות מאמינים ומחויבים לחוקי המדינה".

"שום חרדי נורמלי לא ישרוף אוטובוס", טוען אחד התושבים. "שמעתי שכמה פרחחים עשו זאת. הם לא מצליחים בלימודים ולא בשום מקום, ואז הם הופכים לנערי רחוב, נערי שוליים", אמר אחד אחר. לחרדים יש כינוי גנאי לנערים הללו: "שבאבניקים".

יעקב וידר, חבר מועצת העיר, סיפר על הקושי של אותם נערים: "בבני ברק יש הרבה מאוד נערים שלא מוצאים את עצמם במסגרות מתאימות, בגלל שהפוליטיקאים החרדים חוסמים כל דרך להקים מוסדות שמתאימים להם. בסוף הם מגיעים לרחובות".

וידר הפגיש את שלמור עם כמה שבאבניקים. אחד מהם, יוסף חיים דן, שיתף מיהם אותם נערי שוליים: "זה ילד חרדי שיכול להיות בכל בית, שלמד במסגרת חרדית ממשפחה מאוד קיצונית. לאט לאט הוא שם עגיל, לובש ג'ינס".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *