גל גזעני נגד האסייתים בארצות הברית – ד"ר דרור מנור

גל השנאה הקשה המופנה במהלך השנה האחרונה בארה"ב נגד אמריקאים ממוצא אסייתי גורר לאחרונה הפגנות מחאה רבות משתתפים ברחבי המדינה. זאת כאשר הסיבה העיקרית לתופעה האיומה הזו היא האשמות בלתי מבוססות על כך שסין היא זו שהפיצה נגיף הקורונה ושחוללה את המגפה האיומה.

ידוע מזה תקופה ארוכה כי האסייתים בארה"ב סובלים מגזענות קשה. 3,795 מקרים של התנכלויות נרשמו במדינה במהלך השנה החולפת נגד אמריקאים ממוצא אסייתי. הסיבה העיקרית להתנכלויות אלה היא שמאשימים את האסייתים ב"יבוא" נגיף הקורונה הקטלני מסין. בתחילת חודש אפריל הפגינו אלפי אמריקאים ממוצא אסייתי בעקבות המצב הבלתי נסבל, תוך שהם קוראים להפסיק את השנאה כיוון שהם לא אלו שהביאו את הקורונה לארה"ב.

גל השנאה הקשה המופנה במהלך השנה האחרונה בארה"ב נגד אמריקאים ממוצא אסייתי גורר לאחרונה הפגנות מחאה רבות משתתפים ברחבי המדינה. זאת כאשר הסיבה העיקרית לתופעה האיומה הזו היא האשמות בלתי מבוססות על כך שסין היא זו שהפיצה נגיף הקורונה ושחוללה את המגפה האיומה.

במהלך חודש פברואר היה גל של תקיפות נגד אסייתים קשישים ברחבי ארה"ב. במדינת קליפורניה לבש גל שנאת הזרים צורה קיצונית במיוחד, כאשר קשיש ממוצא תאילנדי הוכה למוות לאור יום בעיר סן-פרנסיסקו. בעקבות הגל הזה חתם הנשיא ג'ו ביידן על צו נשיאותי שמטרתו להחמיר בענישה ולהעביר תכניות חינוך נרחבות נגד התופעה החמורה. כבר אז ידעו הרשויות כי מדובר בטרנד חדש ומדאיג, אשר מונע כנראה מתעמולה גזעית נגד סין כמפיצת נגיף הקורונה בעולם, תעמולה אליה נחשפים אמריקאים מקבוצות שונות. התעמולה המרעילה הזו החלה לקבל תאוצה לאחר התפשטות הנגיף הקטלני ברחבי ארה"ב, ואף זכתה לרוח גבית מהעימות הפוליטי והכלכלי בין ההנהגה הסינית לבין זו שבוושינגטון.

גל התקיפות נגד האסייתים רק הלך והחמיר במהלך החודשים האחרונים. אחת הקורבנות הייתה אישה בת 65 אשר הותקפה בתחילת חודש אפריל ברובע מנהטן שבניו-יורק. גבר בעט בחוזקה בבטנה ודרך עליה בכוח בעוד שני מאבטחים מביטים במחזה האיום מבלי לעשות דבר. האישה נפצעה קשה ואושפזה בבית-חולים.

המתקפה הקשה והאיומה ביותר התרחשה לפני שבועות אחדים באטלנטה, שם נרצחו באכזריות במסע ירי רצחני שמונה בני אדם במכוני עיסוי. שש מהקורבנות באירוע היו נשים ממוצא אסייתי. הרוצח הרשע והחצוף טען בתוקף כי לא פעל כלל ממניעים גזעניים. הקהילה האסייתית זעמה מאוד על המתקפה האיומה וחסרת המעצורים ודחתה מיד את טענתו של הרוצח.

לאזרחים האמריקאים ממוצא אסייתי נמאס מהתופעה הזו ומההתעלמות של הרשויות, ורבים מהם החליטו לצאת ולהפגין ברחובות כדי להעיר את קברניטי המדינה. בשבוע השני של חודש אפריל הפגנו אלפי אסייתים בעיר לוס-אנג'לס והניפו שלטים שעליהם נכתב "הפסיקו את השנאה כלפי האסיייתים" ו- "אני לא הנגיף". ההפגנה הגדולה הזו המחישה עד כמה נמאס לאסייתים מההתנכלויות הקשות בשל מוצאם. אסייתים רבים מדגישים כי הם מואשמים בדבר שאין להם שום קשר אליו. ביניהם ישנם כאלה שמודים כי לבם נשבר בעקבות תקיפתם של מבוגרים שלא הזיקו לאף אחד מעולם.

אין ספק כי הגל הגזעני נגד האסייתים בארה"ב, שכולל רצח ואלימות, הוא חמור ומזוויע. על השלטונות לפעול במלוא המרץ על מנת למגר את התופעה המכוערת וחסרת המעצורים. ברור כי הנשיא ביידן צריך להאיץ את הטיפול בכל מה שקשור לגל הגזעני הזה, כולל הקצאת כוחות משטרה מתוגברים שירתיעו גורמים עבריינים שמעוניינים לפגוע באסייתים ברחבי ארה"ב. הצו הנשיאותי שעליו חתם הנשיא בפברואר אינו מספיק. על הרשויות להחדיר לתודעת הציבור כל הזמן, כולל באמצעות שימוש ברשתות החברתיות, כי האזרחים האמריקאים ממוצא אסייתי אינם אשמים ב"יבוא" נגיף הקורונה מסין. אולי ההפגנות רבות המשתתפים של האסייתים יגרמו לשלטונות לפעול יותר ברצינות כדי למנוע מקרי רצח ואלימות מסוג זה.

// צילום: איי.אף.פי

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *