דאגה באירופה ובישראל ממחסור בתבואות מאוקראינה – ד"ר דרור מנור

ידוע לכל כי המצור הרוסי רחב ההיקף על הנמלים בים השחור מונע ייצוא של דגנים ותבואות מאוקראינה. מנהיגי מדינות אירופה, ובעיקר ראשי האיחוד האירופי, מוטרדים מאוד ממשבר המזון החמור, אשר עלול להוביל לרעב בקרוב בעיקר במדינות אפריקה. על כן, מנהיגים אלה מתכננים מבצע גדול שבו יוצאו סחורות דרך הים באמצעות ליווי צמוד של יחידות צבאיות

ידוע לכל כי המצור הרוסי רחב ההיקף על הנמלים בים השחור מונע ייצוא של דגנים ותבואות מאוקראינה. מנהיגי מדינות אירופה, ובעיקר ראשי האיחוד האירופי, מוטרדים מאוד ממשבר המזון החמור, אשר עלול להוביל לרעב בקרוב בעיקר במדינות אפריקה. על כן, מנהיגים אלה מתכננים מבצע גדול שבו יוצאו סחורות דרך הים באמצעות ליווי צמוד של יחידות צבאיות.

המחסור החמור בדגנים ותבואות הוא בעייתי ביותר, ומומחים שונים, ביניהם כלכלנים בכירים, חוששים שהמצב יוביל לרעב ולמחסור לאחר חודשי הקיץ, בעיקר במדינות השוכנות במערב ובמרכז אפריקה. מספר הקורבנות, שיכלול גם מספר גדול של נשים וילדים, יהיה גדול יותר מאשר הקורבנות של מלחמת רוסיה-אוקראינה. מדינות אירופה מודאגות מכך שהצבא הרוסי בוזז כמויות גדולות של תבואות ברחבי אוקראינה ומוביל אותם בכלי שיט משוכללים למדינות אחרות שמשמשות כבנות בריתה של רוסיה במזרח התיכון.

מנהיגי מדינות אירופה, ובמיוחד ראשי האיחוד האירופי, הזהירו עם פרוץ המלחמה, כי רוסיה תעשה כל מאמץ כדי להשתלט במהירות על הנמלים בים השחור, ובכך ליצור משבר מזון עולמי רחב היקף שהיא תוכל להשתמש בו ככלי במשא ומתן עתידי כאשר תסתיים המלחמה באוקראינה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין רמז לאחרונה כי ארצו תסכים לשיתוף פעולה עם מדינות המערב לייצוא סחורות אוקראיניות מנמלי הים השחור בתמורה להסרה מיידית של חלק מהסנקציות שהמערב הטיל על רוסיה.

המצב הקשה שנוצר הוביל את מדינות אירופה להוציא לפועל תוכניות לוגיסטיות שונות, כמו העברת סחורות מכל הסוגים באמצעות משאיות גדולות ורכבות משא דרך מדינות שכנות. אולם פעולה קרקעית נועזת זו סובלת מבעיות רבות: מחירים גבוהים; מחסור חמור בדלק; הפצצות על הרכבות והמשאיות; תשתיות גרועות ובלתי מפותחות; זמני אספקה שאינם קבועים. בנוסף, חלק מהמעברים נעשו דרך בלארוס בהעדר ברירה אחרת. מדובר במדינה שגם עליה מוטלות סנקציות מערביות.

חשוב להדגיש כי למדינות המערב, וביניהן מדינות אירופאיות רבות, יש אינטרס גדול מפתיחת הנמלים. מדינות המערב סובלות לאחרונה ממחסור חמור בכל מיני סוגים של מוצרי מזון. מנהיגי מדינות אירופה, וביניהן גרמניה, צרפת, איטליה וספרד, מודעים לכך שחרפת רעב במדינות אפריקה עלולה להוביל במהירות למשבר הגירה באירופה. אותם מנהיגים יודעים כי עליהם להשקיע מאמצים רבים כדי למנוע משבר מזון חמור ביותר שיתגבר במיוחד אחרי חודשי הקיץ.

אין ספק כי המצב שנוצר עם הטלת המצור הרוסי על הנמלים בים השחור הוא חמור ביותר. על מנהיגי מדינות המערב, ובמיוחד מדינות אירופה, לעשות כל מאמץ כדי למנוע את אותו משבר מזון קשה שיוביל לרעב המוני במדינות אפריקה. משבר שכזה עלול להוביל לקורבנות רבים ולהגירה מאסיבית לאירופה, שהיבשת אינה מעוניינת בה. למנהיגים האירופאים המובילים ברור כי עליהם להוציא סחורות בקנה מידה רחב דרך הים באמצעות ליווי של יחידות צבאיות חזקות ומאומנות. ראשי האיחוד האירופי יצטרכו לערוך ישיבות ארוכות ומורטות עצבים בבריסל כדי למצוא את האפשרויות הטובות ביותר לחלץ דגנים ותבואות שתקועים ברחבי אוקראינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *