דו"ח מדעי חדש: יש לבטל את הסכם קצא"א

ארבעה ימים לפני הגשת עמדת המדינה לבג"צ בנוגע להסכם קצא"א, דו"ח מומחים של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, שמיפה וניתח את הסיכונים הנובעים מהסכם קצא"א, קובע: "לאור הסיכונים, יש לבטל את ההסכם"

האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה קיימה בשלושת החודשים האחרונים מפגשים של צוות מומחים רב-תחומי שעניינו מיפוי הסיכונים הנובעים מהרחבת פעילות קצא"א במסגרת הסכם קצא"א.

בהכנת דו"ח זה השתתפו 46 מדענים וחוקרות מובילים מהקהילה האקדמית בישראל, לצד מומחים מהמגזר העסקי והציבורי, במטרה לאפשר למקבלי ההחלטות לבצע הערכת סיכונים מושכלת, הנסמכת על הידע המדעי המהימן והעדכני ביותר באשר להשלכותיה הצפויות של הרחבת הפעילות של קצא"א.

קבוצת המדענים, חברי האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה, שחתומה על ההמלצות, העבירה את הדו"ח ללשכת ראש הממשלה ולשרי הממשלה.

ד"ר עו"ד אורי שרון, מנכ"ל האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה: "קצא"א ניצלו פרצה בירוקרטית שמאפשרת להם להתמקד רק בסיכונים לסביבה הימית ולהתעלם מסיכונים סביבתיים, אקולוגיים, כלכליים, ביטחוניים, בריאותיים ומדיניים רחבים יותר. בזכות פרצה זו, הם הגישו סקר סיכונים מצומצם מאוד, שלא מציג את תמונת הסיכונים המלאה. דו"ח ועדת המומחים של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה נועד לגשר על הפער הזה. הוא ממפה את כלל הסיכונים מהעסקה ונותן למקבלי החלטות תמונה מלאה של משמעויות ההסכם".

הדו"ח קובע כי: "ועדת המומחים של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה זיהתה כי הסכם קצא"א – Med-Red טומן בחובו סיכונים משמעותיים למערך התפלת מי הים של מדינת ישראל, למשק הישראלי, ליחסי החוץ של המדינה, לבריאותם ולרווחתם של תושבי אזור אילת ואשקלון, למערכות האקולוגיות בים התיכון, במפרץ אילת, בנגב ובערבה. נוסף על כך, זיהתה הוועדה כי מדינת ישראל איננה ערוכה דיה לטיפול באירועי שפך נפט…".

"אי לכך, ולנוכח התובנות שעלו בדיונים, המליצה הועדה על שורה של פעולות מדיניות קונקרטיות ובראשן הקביעה לפיה יש לבטל את ההסכם…".

ועדת המומחים מצאה כי:

· "ההסכם מעמיד בסכנה את משק המים של מדינת ישראל…"

· "ההסכם מסכן את בריאותם של תושבי אילת, אשקלון וסביבתן…"

· "ההסכם מסכן את ערכי הטבע במפרץ אילת"

· "ההסכם מסכן את ערכי הטבע בים התיכון"

· "ההסכם מסכן את ערכי הטבע לאורך הצינור היבשתי"

· "סקר הסיכונים שנערך בעבור חברת קצא"א, שמתרכז במפרץ אילת בלבד, איננו מתייחס לשורה ארוכה של סיכונים שייווצרו או יתגברו בעקבות ההסכם"

הוועדה המליצה: לבטל את ההסכם: "הרחבת פעילות שינוע ואחסון הנפט במסגרת הסכם קצא"א – Med-Red מגבירה במידה משמעותית את הסיכון לאירועי שפך נפט בים וביבשה. היות שהתועלת הצפויה מקיום ההסכם פחותה משמעותית מתוחלת הנזק הטמונה בו, יש לפעול לבטלו"

לקדם את הצעת חוק התלמ"ת: "על הממשלה והכנסת לקדם באופן מיידי את הצעת חוק התלמ"ת (תוכנית לאומית למוכנות ולתגובה לאירועי זיהום ים בשמן)".

לבצע תסקירי סיכונים מקיפים: "יש לגבש הליך רגולטורי מסודר שיבטיח את ביצועם של תסקירי סיכונים מקיפים בעת שינוי משמעותי באופי הפעילות המתבצעת בתשתית לאומית. כמו כן, יש לשקול ביצוע תסקירי סיכונים תקופתיים עבור תשתיות לאומיות שמתקיימת בהן פעילות מסוכנת".

הסקרים צריכים להתבצע ע"י גוף בלתי-תלוי: "סקרי הערכות הסיכונים המוגשים למשרד להגנת הסביבה כתנאי לפעילות שינוע ואחסון של דלקי מחצבים צריכים להתבצע על ידי גוף בלתי תלוי, שיכלול אנשי מקצוע ממגוון דיסציפלינות ותחומי דעת; כמו כן, עליהם להיות מובאים להערות הציבור".

כזכור, עד ליום חמישי השבוע, ה-16 בדצמבר, אמורה הפרקליטות להגיש את עמדתה הרשמית והסופית של המדינה, לעתירה שהוגשה לבג"צ, על ידי החברה להגנת הטבע, אדם, טבע ודין וצלול, נגד ההסכם.

ד"ר עו"ד אורי שרון, מנכ"ל האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה: "מעבר להמלצות הנקודתיות הנוגעות להסכם קצא"א, השלכות הדו"ח רחבות וקריטיות יותר. כדי למנוע אסון סביבתי עתידי, על הממשלה לסגור את הפרצה הבירוקרטית ולעדכן את הליך מיפוי הסיכונים הקיים, כך שיעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים ויבטיח את איכות החיים והשמירה על הסביבה בישראל".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *