דיווח: רגע לפני פיזור הכנסת, החרדים פתחו במגעים עם 'כחול לבן'

דיווח במעריב: מקורב לאחת החסידויות קיבל אישור מהאדמו"ר לבצע פניה ל'כחול לבן'. הרעיון – גנץ ישגר מכתב שבו מאמץ את פשרת הגיוס וכולם יתנגדו יחד לפיזור הכנסת.

האם יצליח מהלך שנתפר בשקט וכבר מכונה "היסטורי"? העיתונאי בן כספית מדווח הבוקר ב'מעריב' כי "שכבת הקרח העבה שהפרידה בין כחול לבן ליהדות התורה הולכת ונסדקת. שלשום פורסם ב"קו עיתונות" החרדי על "תוכנית מגירה" שמתגבשת בכחול לבן, שלפיה תושג הסכמה על עקרונות חוק הגיוס עם החרדים ויוסכם על שימור הסטטוס קוו, במטרה לייצר התחלה של שיתוף פעולה שישחרר את יהדות התורה מחיבוק הדב של נתניהו.

"הסיפור שמאחורי הקלעים מרתק ומורכב בהרבה: מתברר שההתקרבות החלה עוד בטרם פיזרה הכנסת את עצמה ובמטרה לייצר הסכמה שתגרום לחרדים להתנגד לבחירות חדשות. המגעים התקיימו באמצעות גורמים חיצוניים, והיו ידועים רק למתי מעט מעורבים משני הצדדים. בסופו של דבר, אנשי כחול לבן דחו את ההצעה שלוש שעות לפני ההצבעה המכרעת על פיזור הכנסת. הם חששו שמדובר בספין של החרדים שיתפוצץ בפרצופם של בני גנץ ויאיר לפיד באופן שבו התפוצץ המו"מ שניהל אבי גבאי עם בנימין נתניה"ו.

לדברי כספית, "אבי הרעיון הוא אדם המקורב מאוד לצמרת אחת החסידויות המרכזיות של יהדות התורה (שאינה חסידות גור). הוא אינו חרדי. האיש קיבל אישור מהאדמו"ר של אותה חסידות לבצע את הפנייה לכחול לבן. הרעיון היה שבני גנץ ישגר מכתב שבו הוא מאמץ את "פשרת נתניהו" באשר לחוק הגיוס. המכתב יהווה ערובה כי כחול לבן מוכנה "לזרום" עם החרדים בנושא זה ובעקבותיו הם יתנגדו לפיזור הכנסת.

יחד עם חמישה עריקי הליכוד (שכלל לא ברור שהיו אכן עורקים), היה נתניהו נכשל במאמץ להקדים את הבחירות. החרדים רצו לקבל מכתב או הצהרה גלויה של גנץ. המכתב אמור היה להוות "פיקדון" שיבטיח כי כחול לבן לא תתהפך אחרי ההצבעה בכנסת. התעקשות נוספת מצדם הייתה שגם יאיר לפיד יהיה חתום על המכתב הזה. "בחיים לא תקבל גם חתימה של יאיר", אמר מי שאמר למתווך שניסה לרבע את המעגל".

לפי הדיווח, הרי ש"הפנייה הראשונה לכחול לבן הייתה דרך אחד היועצים החיצוניים של המפלגה. אחר כך נערכה שיחה טלפונית עם ח"כ המקורב לגנץ, ובהמשך מגעים עם פעילים במפלגה, בהם גם אנשי יש עתיד. חבר הכנסת לא הרים את הכפפה וטען כי אין למהלך היתכנות, מכיוון שלא יהיה רוב לממשלת כחול לבן וחרדים. כחלון לא יצטרף, מרצ יתנגדו, חבל על הזמן שלנו, אמר חבר הכנסת. אחר כך נמשכו המגעים, אך לא התרוממו. "אנחנו פוחדים שזה ספין", כתב אחד הפעילים ביש עתיד למי שניהל את המגעים מטעם החרדים, "עדיף לקוות שהמרד בליכוד יצליח ונתניהו לא יצליח לפזר את הכנסת, אחר כך יהיה זמן להגיע להסכמות".

עם זאת, ההערכה היא כי המהלך נדחה בכחול לבן גם בגלל החשש לאבד קולות לליברמן ומערכת היחסים הקרובה של לפיד עם ליברמן.

בצד של לפיד דיברו כבר אחרת. "הבחירות האלה יהיו על דת ומדינה", אמר גורם בכיר ביש עתיד לכספית, "אין שום סיבה לחתום על פרשת נתניהו ואין שום סיבה להתקפל. החרדים יודעים שהציבור קץ במה שמתרחש ומחפשים מסילות חדשות, אבל אנחנו צריכים להתמקד רק בדבר אחד: ניצחון בספטמבר. רק ניצחון יביא גם את החרדים, עד אז אסור למצמץ".

כך או אחרת, ציין כספית, בחדרי חדרים נשמעים יותר ויותר גורמים ביהדות התורה מדברים בטון אחר לגמרי בימים האחרונים.

"אחרי הבחירות", אמר ל"מעריב" גורם המקורב לצמרת המפלגה, "אנחנו פתוחים להצעות. שום דבר הוא לא מילה גסה, גם יאיר לפיד כבר לא. אם יהיה על מה לדבר, נדבר עם כולם".

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *