דיין האמת: מרן פוסק הדור הגאון רבי ניסים קרליץ זצ"ל

אבל בעולם החרדי: מרן פוסק הדור הגאון רבי שמריהו יוסף נסים קרליץ זצ"ל הלך הערב (מוצאי שמחת תורה) לעולמו והוא בן 93 בפטירתו

נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון האלוקים: מרן פוסק הדור הגאון רבי שמריהו יוסף נסים קרליץ זצ"ל הלך הערב (מוצאי שמחת תורה) לעולמו והוא בן 93 בפטירתו, מסע ההלויה תתקיים מחר בשעה 11:00 בבוקר בעיר בני ברק.

מרן פוסק הדור זצוק"ל שימש ראש אבות בתי הדין בבני ברק, חבר מועצת גדולי התורה, רב שכונת רמת אהרן, וראש כולל 'חזון איש'.

דקות לפני פטירתו, אמרו בני משפחתו וידוי ושמע ישראל בחדרו של פוסק הדור הגר"נ קרליץ בבית החולים מעיני הישועה.

בשעות האחרונות עבר החייאה, הגאון ר' ניסים קרליץ -מפוסקי וגדולי הדור החרדי.

לפני כחצי שנה אושפז הרב ניסים קרליץ בבית החולים מעייני הישועה לאחר שסבל מלחץ דם גבוה ומקוצר נשימה. הוא שהה במחלקת טיפול לאורך כל חג הפסח, ובצאת החג הוא שוחרר לביתו.

הוא נולד בקוסובה שבבלרוס, לרב נחום מאיר קרליץ ואמו בתיה, אחותו של החזון איש. הוא עלה לארץ ישראל עם הוריו בשנת תרצ"ו. למד בישיבת תפארת ציון, ואחד מרבותיו היה הרב מיכל יהודה ליפקוביץ. המשיך את לימודיו בישיבת פוניבז'. נישא ללאה, בתו של הרב צבי קופשיץ מירושלים, נינתו של הרב חיים זוננפלד. בשנות ה-50 היה ר"מ בישיבת ויז'ניץ בבני ברק.

בשנת תשי"ט עם פטירת אביו מונה תחתיו כראש כולל חזון איש וכרב בית הכנסת הליגמן, מבתי הכנסת הראשונים בבני ברק. בשנת תשכ"ח הקים את בית דין צדק בני ברק שבראשו עמד כיובל שנים. הרב קרליץ הוא רבה של שכונת רמת אהרון בבני ברק. כיום ראש כולל חזון איש בפועל הוא בנו, הרב שאול. הרב בפועל של בית הכנסת הליגמן הוא בנו הרב אברהם ישעיהו. בנוסף הוא חבר ועדת הרבנים של המרכז הרפואי מעיני הישועה.

בשנת תשל"ז מונה לחבר במועצת גדולי התורה. עם הקמת מועצת גדולי התורה של דגל התורה בתשמ"ט עבר אליה. היה שותף בגיבוש הסכם האיחוד מחדש בין דגל התורה ואגודת ישראל בשנת 1992. הרב קרליץ הוא החבר הוותיק בנשיאות ועד הישיבות, והוותיק מבין חברי מועצת גדולי התורה.

בשבט תשל"ג נאם בכנס כנגד היתר האח והאחות של הרב שלמה גורן, בשנת תש"ם חתם עם הרב שך והרב יעקב ישראל קנייבסקי על מכתב כנגד השבועון החרדי "צופר שעורר אז סערה גדולה, בסיון תשע"ג כתב מכתב כנגד שילוב לימודי חול בכולל אברכים.

בוויכוח על השליטה בישיבת פוניבז' הוא עמד לצדו של הרב אליעזר כהנמן.

את בית הדין הקים הרב קרליץ בשנת תשכ"ח בביתו בעידודו של הרב יעקב ישראל קנייבסקי. זהו בית הדין הפרטי הגדול בעולם והוא מונה עשרות דיינים בכמה הרכבים. מתקיימים בו מספר דיני תורה ביום בנושאי אישות וממונות, והוא אף עורך גיורים. בית הדין עסק בבירור יהדותם של בני קהילת האנוסים בפלמה דה מיורקה ובהכרעת הרב קרליץ הם הוכרו כיהודים על פי ספרי היוחסין שבידיהם. בין הדיינים הבולטים שכיהנו בבית הדין: הרב פנחס שרייבר, הרב יוסף רוט, הרב יעקב אדלשטיין והרב יעקב ישראל פוזן. בית הדין עוסק גם בעניינים ציבוריים חרדיים. הוא מורה דרכה של משמרת הקודש והחינוך (בניהול מרדכי בלוי) שבין השאר מפקחת על אירועי תרבות בציבור החרדי והייתה הראשונה שהציעה מתן כשרות לטלפונים סלולריים החסומים לאינטרנט ולשירותי תוכן. בית הדין מעניק כשרות לחברות סינון אינטרנט הפונות למגזר החרדי, מעניק כשרות לאתרוגים לנטילה בחג הסוכות ומפעיל מדי שמיטה אוצר בית דין לאספקת פירות שביעית על פי פסקי החזון איש.

הוא הותיר אחריו דור ישרים מבורך בהם בנו מרדכי קרליץ שהיה ראש עיריית בני ברק בין השנים 1998–2003 מטעם מפלגת דגל התורה. בנו הרב שאול הוא ראש כולל חזון איש בפועל. בנו הרב נחום הוא רב קהילה בבאר שבע. מחתניו: הרב שריאל רוזנברג (בזיווג ראשון) – ראש בית דין צדק בני ברק בפועל, הרב מנדל לובין – דיין ומו"צ בבית דינו; הרב אהרן אוסטרן – ר"מ בישיבת רינה של תורה בכרמיאל ורב בית כנסת צא"י יד אהרן בשכונת רמת אהרן. אשתו של הרב נסים, הרבנית לאה, נפטרה בשנת תשע"ה. במוצאי שמחת תורה תש״פ, נפטר בבית החולים מעייני הישועה עקב דלקת ריאות שהסתבכה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *