דרמה: בג"ץ צפוי לשלוח את הכנסת לבחירות

בית המשפט העליון הורה לגבש דיון בהרכב מורחב של תשעה שופטים, בשאלת חוקיות הקמת ממשלת נתניהו-  גנץ. באם יורה בג"ץ על ביטול ההסכם- אזי שישראל תלך לבחירות נוספות. בשמאל מברכים, בימין מגנים

העתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד ממשלת החליפים בין נתניהו וגנץ,  התקבלה בבג"ץ.  בית המשפט העליון הורה לגבש דיון בהרכב מורחב של תשעה שופטים, בשאלת חוקיות הקמת ממשלת נתניהו-  גנץ. באם יורה בג"ץ על ביטול ההסכם- אזי שישראל תלך לבחירות נוספות.

העתירה מדברת מדובר בנוגע לשריון של 70 ח"כים לביטול החוק, בנוגע להגבלה על אי האמון ועוד.

בהחלטה של בג"ץ נכתבו שלוש שאלות שעליהן תצטרך המדינה להשיב תוך 21 יום:

1. האם השיריון של 70 ח״כים הוא חוקתי או שהכנסת לא יכולה בכלל לשריין רוב של 70.
2. האם צריך לבטל את ההגבלה על אי-האמון (כלומר שאפשר יהיה להביע אי אמון ברוב רגיל ונתניהו או גנץ יהיו ראש הממשלה (היום לשניהם אסור להיות מכוח הצעת אי אמון כדי שאיש מהם לא יוכל להפיל את הממשלה)
3. האם צריך לקבוע שהתיקון יחול רק מהכנסת הבאה. הסעיף הזה עשוי להפיל את ההסדר כולו אבל יש לציין שרוב השופטים לא התרשמו ממנו

התנועה לאיכות השלטון, העותרת המרכזית, בירכה:  "אסור ששינוי שיטת המשטר במדינת ישראל יעשה באופן שישרת נאשם עם שלושה כתבי אישום, המנסה להמלט מאימת הדין. על בית המשפט העליון חובה להגן המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולא להתיר פגיעה אנושה בבסיס השיטה הנוהגת במדינת ישראל".

 

הפרשן עמית סגל ניתח בדף הטוויטר שלו וכתב: "‏כל הסעיפים שבגצ מאיים לפסול הוכנסו לחוק לדרישת כחול לבן. ברמה הפוליטית פסילתם היא חלום עבור נתניהו: מאפשרת לו לפרק את הממשלה בכל עת עד נובמבר הבא ולא רק על התקציב. אבל ברמה המשפטית מדובר בשערורייה לאומית. לא מהפכה חוקתית אלא מבוא להפיכה ממש: דיון על פסילה של חוק יסוד? בשם מה? ‏יצא המרצע מהשק: בגצ שהסביר לנו שנים שפסילת חוקים היא בכלל כבוד לכנסת ולחוקי היסוד שלה שוקל לפסול אותם כשאינם מתאימים לו. בשם מה? עקרונות על חוקתיים שמי כתב? הנדל? פוגלמן? חיות?".

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, בתגובה להחלטה הדרמטית של בגצ בעתירת מרצ: ״ממשלת נתניהו-גנץ קמה על הסכם מושחת שכולו גניבת בחירות ושיבוש רצון הבוחר״

״החלטת בגצ על הרכב מורחב של 9 שופטים מלמדת כי גם בית המשפט מבין כי מדובר בשינוי המבנה החוקתי בישראל כדי להכשיר דיל פוליטי עקום. ההסכם המושחת בין הליכוד לכחול לבן פסול מוסרית, דמוקרטית וחוקית. הסכם החילופים הוא גניבת בחירות ושינוי חוקי המשחק לאחריהן. זאת התוצאה להסכמה של כחול לבן לאפשר לראש ממשלה לכהן תחת כתבי אישום. על בגצ להגן על הדמוקרטיה ולפסול את ההסכם הקואליציוני והחוקים שנגזרו ממנו."

 

יו״ר הכנסת, ח״כ יריב לוין מסר:״בג״ץ בהחלטתו השערורייתית מכין את הקרקע לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד. התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות, באופן שמנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, ועל כן היא בטלה מיסודה.

כל צעד כזה של בג״ץ מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה.

לא אפסיק להיאבק עד שהשינויים ההכרחיים במערכת המשפט יבוצעו במלואם. זה מאבק קשה וארוך שנים, אבל הדמוקרטיה ורצון העם הם שינצחו בו.״

חה"כ ד"ר שלמה קרעי, הליכוד: בג"צ צועד צעד ענק לקראת סגירתו. בית משפט שמחליט לדון, שלא לדבר על לבטל חוק יסוד או חלק ממנו, הוא בית משפט שמבצע הפיכה במדינה דמוקרטית. יש להחליפו לאלתר בבית משפט לחוקה שנבחר וכפוף לחוק ולא לגחמות שלו.

כמה אירוני יהיה אם בג"צ יכרות את הענף שעליו הוא יושב: יבטל את חוק יסוד (!) ממשלת החילופים, יגרום לפיטורי שרי כחול לבן, ויאפשר הקמת ממשלת ימין שתקים בית משפט לחוקה שיחליף את בג"צ…

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *