דרמה של ממש: בג"ץ דורש מהמדינה תשובות על פרשת הצוללות

"חשד לפגיעה בביטחון המדינה ונדרשת חקירה פלילית"

לאחר שש עתירות שהוגשו בנושא הצוללות ונדחו, בג"ץ מקבל את העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון ומבקש מהמדינה תשובות עד לתאריך ה-06.08.

בתמונה המצורפת: המסמך של בג"ץ, המורה למדינה להשיב על העתירה שהגשנו הבוקר. יש כאן חשד לפגיעה בביטחון המדינה ונדרשת חקירה פלילית.

לפי הפרסומים, בחקירה נחשף שבשנת 2009, מיקי גנור, איש עסקים ובכיר בחיל הים לשעבר, הסתייע בהשפעתם של שני בכירים נוספים – מפקד חיל הים דאז, האלוף במיל' אליעזר מרום, והמשנה לראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, תת-אלוף במיל' אבריאל בר יוסף – כדי להגיע לעמדה של נציג חברת טינסקרופ בישראל, תוך שהוא מבטיח לשניים טובות הנאה עתידיות, ובהמשך, עפ"י אותם הפרסומים עלה בחקירה, שהוא נעזר בשני הבכירים ובדמויות נוספות כדי לקדם את הסיכויים של טינסקרופ בעסקאות בהיקפים כספיים עצומים, כשהוא עצמו היה אמור לקבל מכך עשרות מיליוני שקלים.

בעקבות גילוי מצבורי הגז מול חופי ישראל והאיום העולה מצד עזה וחמאס, נדרשו ספינות שיגנו על אסדות הגז. עפ"י הפרסומים בחקירה עלה שמכאן גנור החל לפעול למען כך שישראל תרכוש צוללות דווקא מטיסנקרופ, תוך ניסיונות לשיבוש מהלכים אחרים שיימנעו רכישות מסוג זה מחברות אחרות, למשל חברת יונדאי בדרום קוריאה. עפ"י הפרסומים מהחקירה עלה שגנור ביקש את התערבותו של עו"ד דוד שמרון (עורך-דינו ומקורבו של ראש הממשלה) על-מנת להביא לביטול העסקה עם יונדאי.

עוד פורסם שעפ"י החשד, השניים פעלו לקידום רכישת ספינות מהתאגיד הגרמני, על אף שלא ייצר אותן בעבר. לבסוף טיסנקרופ אכן זכה במכרז וקיבל עליו את משימת ייצור הספינות, בעזרת סבסוד של 30% מהעסקה מצד גרמניה. עפ"י הפרסומים שמרון נחשד שקיבל בתמורה לפעילותו "שכר הצלחה", בסכום המצטבר לכ-270 אלף ש"ח.

עפ"י הפרסומים, בפרשה ישנם מעורבים נוספים שקיימים נגדם חשדות רבים ומגוונים – תיווך בעסקאות הבעייתיות הנ"ל, סיוע בטשטוש הקשרים, הסכמי יעוץ פיקטיביים ועוד.

במרץ 2019 פורסם בתקשורת כי בעדותו של עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-ביטחוני לשעבר במשרד הביטחון, בנוגע לפרשת הצוללות, עלה נושא מכירת הצוללות למצרים מספר שנים קודם לכן. לפי הפרסום, לאחר שגלעד העלה תהיות בעניין החלטת הגרמנים למכור צוללות מתקדמות למצרים, פנה אל סגן קנצלרית גרמניה, מר כריסטוף אויסגן, שעדכן אותו כי רה"מ נתניהו אישר לגרמניה למכור צוללות. בעבר הכחיש רה"מ נתניהו טענות מסוג זה וטען כי גרמניה לא הייתה צריכה, ולא קיבלה, אישור מישראל כדי למכור צוללות למצרים. אולם עפ"י הפרסומים, בשל יחסיהן המיוחדים של המדינות גרמניה כן ביקשה אישור כזה ולפי עדותו של גלעד האישור ניתן לגרמניה ע"י ראש הממשלה עצמו. עוד נכתב בפרסומים שהאישור ניתן ללא ידיעת מערכת הביטחון – הרמטכ"ל ושר הביטחון.

במקביל חלה התפתחות נוספת בחשיפת פרטי הפרשה. בתשובת הוועדה למתן היתרים, לבקשתו של רה"מ נתניהו לקבל מימון להוצאותיו המשפטיות משני בעלי הון, ביניהם בן דודו מר נתן מיליקובסקי, נטען כי נתניהו החזיק בשנת 2009 במניות של חברה לייצור פלדה יחד עם בן דודו, חברה שאחת מלקוחותיה העיקריים היא חברת "טיסנקרופ", אותה חברה גרמנית שמכרה את הצוללות למצרים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *