האביב הערבי בתוניסיה בסכנה – ד"ר דרור מנור

לאחרונה אנו עדים לסערה רחבת היקף בתוניסיה: על רקע מגפת הקורונה המשתוללת והמשבר הכלכלי הקשה במדינה פיטר הנשיא קייס סעיד את ראש הממשלה, הישאם מאשישי, מתפקידו בשבוע שעבר, ואף השבית לחלוטין את פעילותו של הפרלמנט, שחיילי הצבא התוניסאי מונעים כל כניסה אליו. בנוסף, הודחו שרי הבריאות, ההגנה והמשפטים. הנשיא הכריז כי לשכתו תהיה אחראית על המאבק בנגיף הקורונה ועל הבראת הכלכלה המקומית. המצב הקשה והלא ברור הוביל לעימותים אלימים ברחובות בין תומכי הנשיא סעיד לתומכיה של הממשלה. אין ספק כי הדמוקרטיה התוניסאית עוברת משבר קשה ביותר שתוצאותיו עדיין אינן ברורות.

בקרוב ימלאו עשר שנים למהפכת האביב הערבי שהחלה בתוניסיה, שעד לא מזמן נחשבה למדינה הערבית היחידה שבה זכתה המהפכה להצלחה של ממש: האזרחים קיבלו זכויות רבות יותר; הנשים זכו לקידום בתחומי החיים השונים; המצב הכלכלי החל להשתפר. אולם מגפת הקורונה הארורה פגעה בצורה קשה בכלכלת תוניסיה. התיירות שהכניסה כסף זר לקופת האוצר פסקה לחלוטין; בתי-מלון, מסעדות ובתי-קפה נסגרו; התסכול והייאוש בקרב התושבים הלך והתגבר,
במיוחד בקרב הצעירים בערים הגדולות.

בעקבות המצב הכלכלי והחברתי הקשה החליטו המונים לצאת לסדרה של הפגנות רחבות היקף בערים הגדולות במדינה, ובמיוחד בעיר הבירה תוניס. הפגנות אלה הובילו בסופו של דבר את הנשיא סעיד לפטר את ראש הממשלה מאשישי ולשתק באופן זמני את פעילותו של הפרלמנט. מאז מכתרים חיילי הצבא את בניין הפרלמנט ומונעים כל כניסה אליו, ואפילו של יושב ראש המוסד, ראשד גאנושי, שאינו יכול לכנס בו ישיבות שגרתיות.

למרות הכאוס שנוצר, יצאו אלפי מפגינים התומכים בנשיא סעיד להפגנות שמחה ברחובות, תוך שהם מדגישים כי מדובר "ביום המאושר ביותר בחייהם", וכי "הנשיא מוכיח מה שהוא שווה". סביב בניין הפרלמנט בתוניס אירעו עימותים קשים בשבוע שעבר בין תומכי סעיד לבין חברי הפרלמנט בראשות יושב הראש גאנושי הטוען בתוקף כי תומכים אלה אינם יודעים עוד מה מצפה להם "מהדיקטטור סעיד".

כוחות הצבא והמשטרה של תוניסיה מנסים להשתלט על אותם עימותים אלימים בין שתי המחנות, תוך נקיטת אמצעים שונים. בעקבות המצב המורכב שנוצר, הנשיא סעיד הודיע כי כל ניהול המדינה יתבצע באמצעות לשכתו. הוא הכריז על עוצר בכל רחבי המדינה עד ה- 27 באוגוסט, בין השעות שבע בערב לשש בבוקר. בנוסף, נאסרו נסיעות בינעירוניות. הנשיא גם הוציא צו משטרתי חדש האוסר על התקהלויות של יותר מחמישה בני-אדם בו זמנית. זאת כאשר מפירי הצו יהיו צפויים לעונשי מאסר כבדים. הנשיא הבהיר כי אין לו ברירה, אלא לנקוט בצעדים קשים לאחר שממשלת תוניסיה נכשלה לחלוטין בהתמודדות עם נגיף הקורונה. יש לציין כי תוניסיה נמצאת עכשיו בעיצומו של גל שלישי, ואין מספיק מנות חיסון לתושבי המדינה. לפי הנתונים הרשמיים, רק כמחצית מהתושבים חוסנו.

אין ספק כי תוניסיה נכנסה למערבולת שיהיה קשה לה מאוד לצאת ממנה. ייקח עוד זמן רב עד שהעניינים יחזרו למסלול במדינה. נראה כי הנשיא סעיד הולך להיהפך לדיקטטור של תוניסיה בדומה לבורגיבה ובן-עלי. ההתנהלות שלו מראה על הכיוון הזה. כנראה שתוניסיה תצטרך להזדקק לנס כדי שהדבר לא יקרה. על הצעירים במדינה לעשות כל מאמץ כדי למנוע את זה, אבל יהיה להם קשה מאוד, ואולי אף בלתי אפשרי. חבל מאוד שלאחר ההישגים היפים שלהם זכתה תוניסיה בעקבות מהפכת האביב הערבי, המדינה תידרדר בחזרה למה שהייתה קודם לכן. ברור כי על השלטונות לעשות כל מאמץ כדי להיאבק ביעילות נגד התפשטות נגיף הקורונה הקטלני, זאת תוך התייעצות עם מדינות נוספות, דוגמת ארה"ב, צרפת, בריטניה ועוד. ייתכן כי האצת מבצע ההתחסנות במדינה, כולל באזורים הכפריים, יוכל להציל אלפי תושבים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *