האיחוד שהדהים את חסידי חב"ד • שלושת הבכירים פותחים הכל

ראיון המתפרסם היום (שישי) בעיתון של תנועת חב"ד 'כפר חב"ד' עם שלושת האישים המובילים ביותר כיום בתנועת חב"ד ראש מרכז השלוחים העולמי הרב משה קוטלרסקי, רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר, ויו"ר אגודת חב"ד בישראל הרב יוסף יצחק אהרונוב, מביא את השיח הסוער למען אחדות השורות בחב"ד, לשיא.

 

ראיון המתפרסם היום (שישי) בעיתון של תנועת חב"ד 'כפר חב"ד' עם שלושת האישים המובילים ביותר כיום בתנועת חב"ד ראש מרכז השלוחים העולמי הרב משה קוטלרסקי, רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר, ויו"ר אגודת חב"ד בישראל הרב יוסף יצחק אהרונוב, מביא את השיח הסוער למען אחדות השורות בחב"ד, לשיא.

אין ספק שהנושא הבוער המתנהל בימים אלה בתנועת חב"ד אודות הצורך הפנימי לפעול מתוך אחדות וכבוד הדדי בין שלוחי חב"ד לבין עצמם  ובין החסידים והמוסדות, חושף את הבטן הרכה של התנועה המפוארת המוכרת כתנועה שכולה אהבת ישראל.

גורם בכיר בחב"ד אומר ל'אקטואליק' כי "צריך להבין שכיום בחישוב פשוט, חב"ד מעסיקה במוסדותיה ברחבי העולם למעלה מרבע מליון עובדים ומתנדבים! אין ארגון יהודי בעולם שמתקרב להיקפים הללו. וכשמדובר על 5000 שלוחי חב"ד הפזורים בכל רחבי העולם שעל שיכמם האחריות להפעיל את אלפי המוסדות והארגונים ובכל ארגון ומוסד להעסיק עשרות עובדים, ולשמור על היררכיה והאצלת סמכויות, אי אפשר שלא יהיו חריקות".

"בסוף כולם בני אדם ויש חילוקי דעות ובפרט שרוב השלוחים מגייסים לבד את הכספים ותקציב המוסדות תלוי על שיכמם, המתח המתמיד שהשלוחים ומשפחותיהם חיים בו הוא גדול, כך שויכוחים ואי הסכמות על גבולות הגיזרה בשליחות, הדגשים ומסרים שצריכים להגיע כך או אחרת, יכולים להפוך מטבע הדברים במהרה אף למריבה מצערת".

תנועת חב"ד ידועה כמי שתמיד מנצלת הזדמנויות להעצים את מסריה ונוכחותה, הפעם בעיצומו של משבר הקורונה, מלבד הפעולות שלה בפורים ובפסח למען חולי הקורונה בישראל, ולפי פרסומים שונים גם בהטסת ציוד ועזרה רפואית לקהילה היהודית באיראן ובמדינות ערב נוספות. חב"ד מחדדת את המסרים לתוך קהילת חב"ד פנימה, לאחדות השורות.

הראיון עם שלושת האישים הכל כך מפורסמים ומרכזיים בחב"ד, מנסה למצוא את דרך המלך בין עמידה על הגבולות והמיגבלות הברורות שהציב הרבי מליובאוויטש ללא פשרות לבין לחיות ללא עימותים  עם אלו הבוחרים לפעול בשליחות ולפרוץ את הסדרים והמיגבלות.

היוזמות הרבות של השכנת שלום במקומות בהם היו עימותים הדדיים במשך שנים מחממות את הלב של החבדניקים, בלטה כאמור הישיבה המפורסמת של הנהלת אגודת חב"ד בישראל על דעותיהם השונות אסיפה שלא כונסה כעשור ובעקבות האסונות במשבר הקורונה נערכה באמצעות תכנת זום במשך שעתיים מתוך כבוד הדדי והישרתה אוירת פיוס.

בחב"ד אומרים כי "היתה דילמה אמיתית האם למען השכנת השלום בימים אלה, ניתן לוותר על ההיררכיה והסדר המסורתי שנשמר במשך כל השנים ובמקומות רבים נוצרה מבוכה איך לפעול".

הראיון של שלושה אישים כה מרכזיים ובעלי ניסיון שזכו לקבל הוראות באופן ישיר מהרבי מליובאוויטש ובמשך שנות ניהולם גייסו מיליארדי דולרים ומנהלים אלפי שלוחים המאוגדים תחתיהם ועל כתפיהם מונחת מידי יום ביומו אחריות כה רבה, הוא בבחינת תורה שבכתב להשכנת שלום ללא פריצת גבולות".

'אקטואליק' בחר ציטוט מכל אחד מהאישים המבטאים היטב את מה שהם מנסים לבטא.

הרב קוטלרסקי העומד בקשר עם השלוחים בעולם, מגלה סודות מתוך הקודש פנימה, מחדרו של הרבי מליובאוויטש. "יום אחד, היה זה בשנת תשל"ב, קרא לי הרב חודוקוב ע"ה ואמר לי: 'פלוני אלמוני כתב מכתב לרבי על אודות חתנו, המשמש שליח באחד המקומות. החותן הלין במכתבו לפני הרבי על כך שהשליח הראשי באותו מקום מצר את צעדיו ונוהג עימו בקשיות וכו'. הרבי ביקש שתברר את פרטי העניין'. הייתי אז צעיר מאוד, בתחילת עבודתי ממש, ולתומי התקשרתי לאותו שליח וביררתי אצלו מה קורה בשליחותו ובמה העניין. כעבור מחצית השעה ניגשתי לרב חודוקוב, ואמרתי לו שיש לי תשובה. הרב חודוקוב התפלא קצת, כששאל: 'כל כך מהר?'. על כל פנים, הוא אמר לי לגשת למשרדי, ובעוד חמש דקות הוא יצלצל אלי. אכן, חלפו חמש דקות ואז מתקשר אלי הרב חודוקוב ושואל אותי מה מצאתי בבירורי. ואני סיפרתי מה שסיפר לי אותו שליח. לפתע עלה קול מן הקו. היה זה קולו הק' של הרבי. הרבי שאל: האם התקשרת גם לצד השני? שתקתי… ואז אמר הרב חודוקוב: שואלים אותך משהו… ועניתי שלא. נענה הרבי ואמר: בפרקי אבות שנינו הוו מתונים בדין… אני למדתי מכך קו מנחה לכל החיים: בכל סיפור, תמיד, יש שני צדדים!".

"זוהי נקודה אחת, שהיא חשובה מאוד. אי אפשר לפעול לפתרון מחלוקת או לצמצומה בלי להבין הבנה עמוקה שיש כאן שני צדדים, שכל אחד בטוח שהצדק עימו במאת האחוזים. מתוך המקום הזה ניתן באמת לפעול לפתרון ולצמצום אי ההסכמות על פי הכללים הללו, משרד השלוחים העולמי הקים צוות ייחודי שתפקידו להשכין שלום בין השלוחים והם קצרו פירות רבים, אומר הרב קוטלרסקי".

 

הרב בערל לאזאר רבה של רוסיה ומקורבו של הנשיא פוטין, מרבה להסביר ולדבר אך מוסיף אנקדוטה אישית "אני בעצמי התעסקתי ופניתי ושוחחתי עם אנשים שלא שוחחתי עמם זמן רב, או עם אנשים שחשבתי והרגשתי שיש להם עליי קפידא כלשהי או חילוקי דעות, וחשתי בחוש אישי כמה טוב זה הביא לי וכמובן כמה טוב זה מביא לעולם".

הראיון האחרון הוא עם יו"ר אגודת חב"ד בישראל הרב יוסף יצחק אהרונוב הנחשב לאחד מגדולי המשפיעים בעולם היהודי ומי שחולש על מעצמה אדירה כיום, גם הוא נותן הצצה אל תוך מענות שקיבל אישית מהרבי מליובאוויטש, הדברים שלו נאמרים כחייל בצבא.

אהרונוב אומר בראיון כי "חייל לא שואל שאלות ולא מהרהר הרהורים ולא מערער ערעורים. חייל, שליח, חסיד, יודע שהיסוד הוא – קבלת עול. זו התבנית שגיבש הרבי. בלי הסכמת שליח ראשי, האחראי לשליחות במקומו, אסור לבוא ולהיות שם שליח ויש בזה השגת גבול. הרבי היה נחרץ בזה מאוד ואין לבוא אחר המלך".

הרב אהרונוב מוסיף "אתן לך דוגמה למה שאמרתי, שלהנחיות בנוגע לסדר שהנהיג הרבי בעולם השליחות יש לציית בקבלת עול, בלי שום ניסיון להתחיל לערב את ההיגיון ואת הסברא ואת הפלפולים העצמיים", לדבריו, "בשנת תשמ"ה עלתה הצעה מסוימת לשיתוף פעולה מסוים בחב"ד, שיתוף פעולה כזה שהיה גם מקל על הוצאות הפעילות, ואפילו יותר מכך, של צאגו"ח. שאלו את פי הרבי, והתשובה שהתקבלה הייתה זו, בהאי לישנא קדישא: 'כידוע אין חב"ד בכלל וצעירי חב"ד בפרט נכנסים לשותפות'. ובכן, מי שלא בא אל העניין כמו חייל, יכול להתחיל לעשות חשבון: מה ההיגיון? נניח, לדוגמה, שבא יזם הייטק גדול ועשיר ביותר ומציע מיזם גאוני: אפליקציה, שתאפשר תיווך בין אנשי עסקים הנכנסים לבית חב"ד, ואיקס אחוזים מעסקאות שייגרמו מהתיווך הזה ייכנסו לבית חב"ד שעל אתר. מה רע בזה? הלוא זהו מיזם המסוגל להכניס ממון רב למען הפעילות והשגשוג של בתי חב"ד! או למשל פעילות בעיר בשיתוף עם העירייה וכיוצא בזה, שותפות שבסופו של דבר תקל על ההוצאה, ואדרבה – אבל שליח, חייל, יודע: זו ההנחיה של הרבי, זה הציווי של המפקד, וזה מה שצריך לבצע. 'אין חב"ד בכלל וצעירי חב"ד בפרט נכנסים לשותפות', וזה הכל. לא פחות ולא יותר! ואין לו בכלל שום קצה קצהו של הרהור בדבר".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *