האירוויזיון שבל"ג בעומר • דב הלברטל

זה מתחיל מאומן ומהמימונה וממסעות לחוץ לארץ לקברות צדיקים, ונגמר בפולחן מירון. מאות אלפים נהיו פתאום שוחרי הזוהר. פעם ידעו שצריך לשבת וללמוד. ואם לא ללמוד, לפחות לא ממציאים תורות חדשות. אבל היום, המצב הגיע לכך שמי שלא נוסע למירון מתבייש להגיד שהוא לא היה שם – דעה

אני כותב את הדברים מתוך אהבה למנהגי ישראל בכלל, ומנהג ל"ג בעומר בפרט. גם זאת, בהכירי את מקורותיה של ההילולא. העליה לקברו של רשב"י, עוד בתקופת הברטנורא, האר"י הקדוש ואורח חיים הקדוש. גם בהכירי את ספיקות הפוסקים בהפיכת ל"ג בעומר ליום טוב, דבר שלא נקבע בחז"ל. כך לדוגמא הפרי חדש והחתם סופר שפיקפקו במנהג.

אך לא זה העניין. העניין הוא המקום שהמנהג הגיע אליו. ההמוניות. החשיבות העליונה שהוא מקבל. תעשיית הכסף סביב ההילולא. מאות אלפים שהופכים מיסטיקה לחזות הכל. זו לא ההילולא של רשב"י.

כיצד נבחן מקומו של מנהג ביחס לעולם ההלכה? הבדיקה היא, כיצד נהגו ביחס אליו גדולי הדורות. והמבחן המרכזי הוא, בדורות האחרונים, בארץ ישראל, שם עיקרו של מנהג ההילולא. כשבודקים את הנושא, מגלים שאף גדול, אבל אף אחד, לא ראה במנהג הזה עניין מיוחד, שיש לבטל לימוד תורה עבורו, או אפילו ללא ביטול תורה.

אז כך: החזון איש, גדול הדור, לא עלה מעולם בל"ג בעומר למירון. כך גם גדולי דור אחרים כך גם הסטייפלר. כך גם הרב מבריסק. כך גם הרב שך (למעט פעם אחת, בה נסעו מספר גדולים לשם להתפלל לשלומו של הרב מבריסק. זה לא היה בל"ג בעומר). הרב אלישיב, שאמר שרבי שמעון נמצא אצלו בגמרא. גם הוא לא עלה מעולם לציון. אין ספור פעמים הוא נשאל על כך, ואין ספור פעמים השיב שהוא לא היה שם. הוא הגדול שנשאל על כך באופן השוטף ביותר, משום שלאחרונה חדרה המיסטיקה לחוגים הליטאים. גם הרב עובדיה יוסף נמנע מלעלות לשם (חוץ מפעם אחת, שלאחר מכן התחרט על כך שנתרצה ללחצים).
וכל זה נובע לאו דווקא מסיבות של צניעות נניח, או אחרות, אלא פשוט ביחס אל מנהג מסוים, ובפרופורציה שנתנו לו גדולי ישראל. כולם, פה אחד, האמינו שחשוב ללמוד משנה אחת של רבי שמעון, מאשר לעלות להילולא.

אלא שהיום, כל זה קיבל תפנית חמורה במיוחד. זה נובע מחדירת המיסטיקה לכל המגזרים. זה מתחיל מאומן ומהמימונה וממסעות לחוץ לארץ לקברות צדיקים, ונגמר בפולחן מירון. מאות אלפים נהיו פתאום שוחרי הזוהר. פעם ידעו שצריך לשבת וללמוד. ואם לא ללמוד, לפחות לא ממציאים תורות חדשות. אבל היום, המצב הגיע לכך שמי שלא נוסע למירון מתבייש להגיד שהוא לא היה שם.

ולא שזה טוב למי שממילא לא לומד. זה יותר גרוע מאשר לשוטט ברחובות. כי במציאות שנותרה, זה מעוות את השכל. הופכים טפל לעיקר, ואחר כך זה מדבק גם למחוזות אחרים. היום מי שהולך למירון, סופו להגיע לאומן ולחגוג את המימונה, ולהתנחל בקרוואן על גבעה נידחה. הכל מאותו שורש מיסטי שבו רואים היום את עיקרי הדת של היהדות.

זה הגיע לכך, ששבוע שלם לפני ואחרי, מתעסקים בשאלה מי הדליק, איפה הדליק, מה הוא אמר, כאילו שמדובר להבדיל בהדלקת המשואות ביום העצמאות. ועוד מתעסקים בשאלה, כמה באו, מה קנו שם, מה שרו שם, איך הגיעו ההמונים, כמה זמן היו שם. מי ישן שם שלושה ימים כדי להשיג מקום טוב, להבדיל, בדיוק כמו באירוויזיון. ואולי בכלל כל העניין הזה היום, באמת בהשפעת הפסטיבלים החילוניים. עוד רק חסר שישאלו אם מדונה הגיעה להשתטח שם על קבר רשב"י.
בהילולת רשב"י במירון, רשב"י לא נמצא שם. כי מה שמתרחש שם היום, מוכיח רק על הירידה בקרנה של לימוד התורה.

9 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. איך אתה מדמה את הילולת רבי שמעון בר יוחאי קדןש עליון לארוויזיון בזיון

    משה תגובה

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. לא יפה כך לקטרג על רוב עם ישראל שמאמנים בצדקים קדושי עליון שמפיהם אנו חיים עד היום הזה אתה לא רוצה לנסוע אל תיסע אבל מה אכפת לך מאחרים מה הם עושים?

    תגובת
    תגובה

    משה |
    הגב
  3. איך אתה מסוגל לדמות את רבי שמעון זי"ע לארווזיון

    איך אפשר

    משה |
    הגב
  4. לא יפה כך לקטרג על רוב עם ישראל שמאמנים בצדקים קדושי עליון שמפיהם אנו חיים עד היום הזה אתה לא רוצה לנסוע אל תיסע אבל מה אכפת לך מאחרים מה הם עושים?

    לא יפה כך לקטרג על עם ישראל שמאמנים בצדקים קדושי עליון שבזכותם אנו חייםוכל התורה שלנו נשענת על פיהם מי שלוא רוצה שלא יסע שישב בבית אבל מה אכפת לך מאחרים

    משה מקרעסטיר |
    הגב
  5. לא יודע איך הוא מעז לםעור פיו נגד הילולא דקישא של התנא הקדוש שכל העולם עומד על תורתו ממש

    כל התורה המצויה בידינו מגיע בזכות רשב"י

    חיים |
    הגב
  6. אורח חיים הקדוש? אין כזה אחד!!!

    התכוונת אור החיים הקדוש

    צחי |
    הגב