האיש שעזר להוציא יהודים מרוסיה מחלץ כעת פליטים מאפגניסטן

קבוצה של 41 נשים מאפגניסטן ומשפחותיהן פונו מקאבול הנשלטת על ידי ארגון טליבאן בשבוע שעבר והועברו באופן בטוח לאבו דאבי. בקבוצה היו ספורטאיות, כולל חברות בנבחרת רוכבות האופניים; פעילות זכויות אדם; זמרת אפגנית מוכרת; וחברות בנבחרת הרובוטיקה של אפגניסטן. כולן הוגדרו כנשים הנתונות בסכנה שהטליבאן יפגע בהן.

בכירי ממשלה מכמה מדינות ארגנו את מבצע ההצלה יחד עם יושב הראש של הקונגרס היהודי האירו־אסייתי (EAJC), אהרון פרנקל. סוכנות הסיוע ההומניטרי הבינלאומית IsraAID גם היא השתתפה במשימה. הדיווח על המבצע מתפרסם בזמן שהמארגנים ממשיכים לעזור לאזרחים אפגנים אחרים הנמצאים בסיכון לעזוב את המדינה.

"כשאירועים מטרידים כמו המצב הנוכחי באפגניסטן קורים בעולם, יש לנו מחויבות לפעול כמנהיגים", אומר פרנקל. "אם ביכולתנו לספק סיוע אז יש לנו חובה לבוא לעזרם של כל איש ואישה".

משימת ההצלה הנועזת קיבצה נשים ממקומות שונים ברחבי קאבול. הן נסעו באוטובוס דרך מחסומי טליבאן לגבול הצפוני של המדינה, שם הוכרחו לחכות יומיים לפני שקיבלו רשות לחצות את הגבול לטג'יקיסטן.

לאחר שהגיעו לדושנבה, בירת טג'יקיסטן, קיבלו הנשים ליווי למטוס פרטי שנחכר על ידי המיליארדר הקנדי ישראלי סילבן אדמס. הן הגיעו לאבו דאבי ב-6 בספטמבר. למבצע הייתה רמה מיוחדת של רגישות בגלל שטליבאן מסרב להכיר בקיומה של ישראל וציין שהמדינה היהודית היא המדינה היחידה איתה הממשלה האפגנית החדשה לא רוצה לקיים יחסים דיפלומטיים.

כבנם של ניצולי שואה, אהרון פרנקל מכיר מבצעי הצלה מקרוב: הוא מוכר בגלל תרומתו להטסתם בבטחה של עשרות אלפי יהודים מברית המועצות לעבר למדינת ישראל. בשנות ה-80, מעט לפני קריסת מסך הברזל והתפרקות של ברית המועצות, ביקשה הסוכנות היהודית מפרנקל לסייע לה להטיס יהודים מהמדינה. לאחר שעזר לסוכנות היהודית להטיס יהודים לישראל, מונה פרנקל לנציג חברת בואינג במזרח אירופה ואחר כך הקים קבוצת תעופה משלו.

"אנו שמחים מאוד להעניק לנשים הללו תקווה ולאפשר להן להתחיל לחיות מחדש", אמר פרנקל.

צילום: ישראייד


תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *