האם הקורונה תגן עלינו מפני השפעת?

ירידה משמעותית בתחלואה בשפעת לעומת שנים קודמות

מכון דוידסון מפרסם כי ארגון הבריאות העולמי פרסם בסוף אוגוסט שבשנת 2020 מסתמנת ירידה ניכרת בתפוצת מחלת השפעת בחצי הכדור הדרומי של כדור הארץ, בהשווואה לחורפים קודמים. את המגמה המפתיעה נוטים ליחס שם בעיקר לאמצעי ההגנה שנוקטות רוב מדינות העולם נגד נגיף הקורונה החדש SARS-CoV-2, מחולל מגפת COVID-19. האם אפשר לצפות לירידה בתחלואה בשפעת גם בישראל בחורף הקרוב?

מחלת השפעת נגרמת משלושה סוגים עיקריים של נגיפים, שהראשון מביניהם (שפעת מסוג A) הוא הנפוץ והמסוכן ביותר. אדם עלול להידבק בנגיף כשהוא נמצא בקרבת חולים אחרים או ליד בעלי חיים נגועים – בעיקר עופות וחזירים. בדרך כלל החולה יבריא תוך כשבוע, אך אנשים שנמצאים בקבוצות סיכון, כמו נשים בהיריון, מבוגרים מעל גיל 65, חולים כרוניים ותינוקות, עלולים לסבול מסיבוכים מסכני חיים שמחייבים טיפול תרופתי.

שפעת לעומת קורונה
נגיף השפעת ונגיף SARS-CoV-2 עוברים מאדם לאדם באותה צורה. ההדבקה מתרחשת כשאדם נושם רסיסי רוק נגועים בנגיף שפלט אדם חולה. מכיוון שהרוק הנגוע נפלט בעיקר בשיעול או בהתעטשות, סכנת ההידבקות מוגבלת בדרך כלל לטווח של שני מטר מהחולה – המרחק שאליו רסיסי הרוק מגיעים. נראה כי אפשר להידבק בשתי המחלות גם אם נוגעים במשטח שטיפות רוק נגועות נחתו עליו ולאחר מכן נוגעים ביד המזוהמת גם בפה, האף או העיניים. נגיף הקורונה עמיד מחוץ לגוף יותר מנגיף השפעת ויכול לשרוד על משטח נגוע כמו זכוכית או עץ אפילו עד חמישה ימים, בשעה שנגיף השפעת ישרוד שעות ספורות בלבד.

התסמינים של שתי המחלות דומים למדי וכוללים חום גבוה, כאבי שרירים, שיעול, נזלת, חוסר תיאבון ועייפות. במקרים חמורים עלולה להתפתח דלקת ריאות מסכנת חיים. נגיף הקורונה עלול לחולל גם סיבוכים חמורים יותר, כמו תסמונת מצוקה נשימתית חריפה, אי ספיקת כליות ונזק מוחי.

במדינות דרום כדור הארץ, שם עונת החורף מתקרבת כעת אל סופה, ראו בחודשים האחרונים ירידה משמעותית בתחלואה בשפעת לעומת שנים קודמות. הפער ניכר מאוד כשמשווים את התחלואה בשפעת בחורף 2019 לחורף 2020 במדינות שבהן החורף חל בין מאי לספטמבר.

באוסטרליה, למשל, דווח בשנת 2019 על כ-132 אלף חולי שפעת וכ-430 מתים. בחורף הנוכחי צנח מספר החולים ל-21 אלף בלבד נכון לעכשיו, מהם רק 36 מתים. לדברי בן מראיס (Marais), מומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת סידני ורופא במחלקת ילדים בבית החולים ווסטמיד באוסטרליה, "מספר החולים במחלות נגיפיות השנה הוא נמוך במיוחד. בדרך כלל בתקופה הזאת כל מחלקות הילדים בתפוסה מלאה, אבל השנה הן ריקות".

גם במדינות אחרות בחצי הכדור הדרומי, כגון דרום אפריקה, ארגנטינה וצ'ילה, נרשמה ירידה משמעותית בתפוצת מחלת השפעת בחורף הנוכחי. מספר הנדבקים בשנת 2019 היה גבוה בהן בעשרות אלפים ואף למעלה מזה לעומת חורף 2020.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *