לפני שנכתוב על עניין רגיש זה, אבקש להדגיש: במסורת היהודית, כל יהודי או יהודייה הם שווים, באשר הם. לא משנה מאיזה מגזר. אשכנזים, ספרדים, תימנים, מה שיהיה. על כולם חל הכלל, ואהבת לרעך כמוך.
יכול להיות שמי שאינו יודע קרוא וכתוב, הוא אחד מגדולי הצדיקים, בעוד שפרופסור לפיזיקה, דווקא הוא מרשעי עולם. הכלל הוא, מעשך יקרבוך ומעשיך ירחקוך, לא משנה מאין אתה. עקרון השוויון המלא, עולה בהלכה האבסולוטית – אין דוחין נפש מפני נפש.
אבל אי אפשר להתעלם בשום אופן מהתופעה החברתית, של התנשאות האשכנזים, ובעקבות כך, רגשי הנחיתות של הספרדים. וזה חד צדדי. אין מצב הפוך. גם אם יהיה אשכנזי אחד, בין מאה ספרדים, הוא יתנשא. זה לא עניין של מיעוט לעומת רוב.
צריך לבחון את התופעה. מה הסיבות לה, ומה הדרכים להתמודד אתה. הדבר בולט באופן מיוחד במגזר החרדי, שם אצל חלק לא מבוטל, הספרדים נחשבים למן סוג של 'פסולי חיתון'. ממה זה נובע?
הסיבה היא, ארצות המוצא. הפער התרבותי הגדול. הספרדים חיו במשך מאות שנים, ואף יותר מכך, בארצות ערב השונות. ארצות אלה, לא מפותחות בשום מובן תרבותי. ברובן שוררת דיקטטורה או מלוכה, עם חופש דיבור מוגבל, ופגיעה קשה במעמד האשה. החינוך במקומות אלה ירוד. בלא מעט מארצות אלה, קיימים אלימות ודיכוי. הכלכלה מפגרת, ומאות מיליונים חיים בעוני מרוד וחלק גדול אינם יודעים אפילו קרוא וכתוב.
הן מפגרות בשנות אור ביחס לתרבות המערבית. הדבר נוגע כמובן הן לדפוסי ההתנהגות האישית, והן לרמת ההישגים בתחומי המדע והתרבות השונים. כל מה שכבר יש להם, כולל לדוגמא מטוסים, מכוניות ובתי חולים, באים מן המערב. זו המציאות עד היום. לא שמענו על אף המצאה מדעית או רפואית פורצת דרך מסודן או אתיופיה. גם לא ממצרים או מרוקו. אפילו האינטרנט והאייפונים, הם המצאת המערב.
גם היהודים הם חלק מנוף מולדתם. כמו שהגויים, כך היהודים. אלא שבדרך כלל, בגלל לימוד התורה וקיום המצוות, היהודים בארצות המזרח, נחשבים לבעלי הישגים גדולים יותר. רק הנשים לא ידעו קרוא וכתוב. אבל באופן כללי, יהודי המזרח התמזגו בתרבות מקומם. כל יהודי ספרדי מתמוגג מפיוטים בניגונים מסולסלים הלקוחים מהמוזיקה הערבית, שהאוזן האשכנזית לא תסבול אותם. זו רק דוגמא. אפילו בהרגלי האכילה, זה בא מהערביות של ארצות המזרח. כך גם בסגנון הדיבור, ההתנהלות האישית, ואפילו במראה החיצוני.
כך גם יהודי אנגלי, ייראה, יתנהג ויישמע לכל דבר ועניין כמו הגוי האנגלי. יהודי אמריקאי, יהיה כגוי האמריקאי, וכך גם הצרפתי. אין שום דמיון בתרבות של יהודי מצרפת לזו של יהודי מאמריקה, אלא רק בהיותם שייכם לתרבות המערבית.
כל זה הרקע לשוני. ההתנשאות של האשכנזים באה מתוקף היותה של התרבות המערבית, שהם גדלו בקרבה מאות בשנים, נעלה לאין ערוך התרבות המזרחית. שם המציאו את החשמל. שם המציאו את הרכבת ואת המכונית. שם המציאו את הטלפון. שם המציאו את אמצעי החימום והקירור. את האוניות הגדולות. את המטוסים. את החלליות. את מכשירי הרנטגן. את המוסיקה הקלאסית. את הרדיו והטלוויזיה. את אומנות הציור והפיסול. את המוזיאונים. את האינטרנט. את הכל. שום דבר בארצות הערביות, אלא ג'יהאד והרבה טרור.
חשוב להדגיש דבר אחד: אין להסבר זה, דבר וחצי דבר עם גזענות. גזענות משמעותה תפיסה לפיה המזרחי לא מסוגל להגיע להישגים כלשהם, בגלל גנים מזרחיים. מעטים מאוד טוענים את זה. אפילו ביחס לשחורים באמריקה, עמדה זו אינה שכיחה. מה שנכון, שישנם הבדלי תרבות עמוקים, מכורח מציאות ההיסטורית. אלה עובדות. זה לא גזענות.
הפתרון האמתי, הוא אחד ויחיד: על המזרחיים או האתיופים, לרכוש את הרמה המערבית. וזה תהליך שקורה באופן מואץ למדי, מאז הקמת המדינה. היכן זה קורה? רק במקום אחד, בחינוך. בעיקר בתיכונים ובאוניברסיטאות. זו הסיבה שהפער במגזר החילוני וגם בציוני הדתי, בין ספרדי לאשכנזי, הולך ונסגר. הספרדים לומדים באוניברסיטאות יחד עם האשכנזים, וזה סוגר את הפער. שניהם רופאים. שניהם עורכי דין. שניהם מכובדים באותה מידה.
אלא שרק במגזרים החילונים והדתי הלאומי, הפער הולך ונסגר, כי המזרחיים מאמצים את תרבות המערב, ומצליחים לא פחות טוב מהאשכנזים. לכן, נישואין בין ספרדי לאשכנזי במגזרים אלו, שכיחה בהרבה. זה לא ששם כבר אין פער. רחוק מכך. כי אם המזרחי ילך להיות כדורגלן, הוא לא יגדל לתרבות המערב. הוא יישאר מזרחי. וכן גם בהקשרים אחרים.
רק החינוך, ובעיקר החינוך הגבוה האוניברסיטאות, הם המקור לשוויון מוחלט, כי הם הביטוי האופטימלי של הישגי המערב. ועוד קיים שוני תרבותי גם במגזרים אלה, בנוגע להעדפות מוסיקליות, קולינריות ואחרות, וכן במשפחה הרחבה של האבות והסבים. אך עם הזמן, כל זה ילך ויפחת.
המקום היחיד שאין שום שינוי ביחס האשכנזים לספרדים, הוא המגזר החרדי. הסיבה היא פשוטה. שם אין תלם שיוביל לסגירה משמעותית של הפער. אין את האוניברסיטאות והתיכונים בהם יכולים להשתלב באותה רמה. גם התרבות הדתית, מנציחה את ההבדלים. כי כל אחד מתפלל אחרת. מנגן אחרת. אוכל אחרת. מתפלל אחרת. קורא בתורה אחרת. שומר על מנהגים אחרים. וכמעט מדבר בשפה אחרת ומבטא אחר לגמרי. האם יש איזשהו דמיון בין המבטא החסידי למבטא המזרחי?
רק בדבר אחד מתקיים שוויון יחסי, וזה בלבוש. בחורי הישיבות המזרחיים אימצו את הלבוש האשכנזי. רק בכך. אפילו שיטת הלימוד שונה לחלוטין. גם ההתנהלות האישית ודפוסי ההתנהגות. זה מביא רגשות התנשאות מהחרדים האשכנזים כלפי המזרחיים, ורגשות נחיתות אצלם. כי אפילו עולם הישיבות האשכנזי, והלמדנות האשכנזית, הן בעלי מסורת אורכה לאין ערוך מזו המזרחית. גם שיטת הלימוד המעמיקה. גם זה מושפע מארצות המוצא.
אי אפשר להתכחש למציאות. אי אפשר להתכחש להתנשאות האשכנזים החרדים על פני המזרחיים החרדים. אי אפשר. גם אי אפשר להתעלם מכך, שזה רק מתעצם, ככל שהכמות גדלה. אי אפשר להתעלם מכך שזה בולט במגזר החרדי, לאין ערוך מזה של החילוני. כל זה, מציאות. זה לא גזענות.
אז מה אפשר לעשות? הפתרון היחיד הוא, אם המזרחיים החרדים היו מאמצים את האשכנזיות החרדית, בדיוק כפי שעושים זאת המזרחיים החילונים והדתיים לאומיים באמצעות התיכונים והאוניברסיטאות. אלא שאצל החרדים אין מסגרות כאלה. הפתרון היחיד הוא, בלימוד המזרחיים במסגרות אשכנזיות. אלא שאז, גם הספרדים מבינים שאי אפשר לקבל ללא הגבלה, אם רוצים לשמר את אופי המקום.
גם ספרדי שרוצה לאמץ את התרבות האשכנזית, לא ישלח למוסד בו לומדים חצי ספרדים וחצי אשכנזים. לכן התהליך הוא ארוך. מי שהבין את זה אצל הספרדים, וגם מנצלים את זה, הם בעיקר האליטה הלמדנית והפוליטית של הספרדים, השולחת את בניהם ונכדיהם למסגרות אשכנזיות. והרי לא ניתן לטעון לגביהם שהם גזענים ולכן הם שולחים לאשכנזים, הלא כן? זו הדרך היחידה לאיחוד המגזרים.
אם הספרדים יחליטו להמשיך ולאחוז בתרבותם, וללמוד במסגרות ספרדיות טהורות, הפער בין האשכנזים החרדים לספרדים החרדים, לא ייעלם לעולם. ההתנשאות האשכנזית תימשך, וכך גם רגשי הנחיתות הספרדית.
כל תיאור זה, הוא מציאות שלא ניתן להתכחש לה. המציאות היא שאף אשכנזי לא מחפש לשלוח את בנו לישיבה ספרדית, בעוד שרבים מהספרדים, שרוצים למחוק את הפער, עושים מאמץ לשלוח את בניהם ובנותיהם למסגרות אשכנזיות.
והחתימה מעין הפתיחה: כל מה שנאמר לעיל, על הבדלי התרבות, לא נוגע כהוא זה למעמדו ולמעלתו של כל אחד ואחד כלפי שמיא. בעניין זה, כל אדם מכל מגזר יעמוד לדין, ומעשיו יקרבוהו ומעשיו ירחקוהו. וברור לחלוטין שצריך לכבד כל אדם באשר הוא, בפרט שאינך יודע איזה יכשר. אלא שגם מהמציאות, לא ניתן להתעלם.
14 תגובות