האם מסכות תוצרת בית יעילות כנגד הקורונה?

הנגיף יכול לנוע עד מרחק של ארבעה מטרים מן האדם

עם היכנסה לתוקף של ההנחיה לעטות מסכה במרחב הציבורי ובשל המחסור במסכות ומחירן הגבוה, רבים החלו לייצר מסכות בעצמם.

האם מסכות תוצרת בית בפרט ומסכות בכלל עלולות לפגוע בבריאות?

עד כה העדויות הן מעטות והמסקנות לא חד משמעיות. מחקר מתחילת אפריל, שפורסם השבוע בכתב העת National Geographic, מצא כי הווירוס יכול לשרוד על בדים לפחות יום אחד ועל מסכות כירורגיות עד שבעה ימים. ביום שלישי הבהיר ארגון הבריאות העולמי כי אין עדות לכך שעטיית מסכה יכולה למנוע מאנשים בריאים לחלות בדלקת בדרכי הנשימה, ובין השאר גם בקורונה.

יש לציין מחקר אחר, שנעשה במחלקות של בתי חולים בווהאן שבסין, שם מאושפזים חולי קורונה, שמצא כי הנגיף יכול לנוע עד מרחק של ארבעה מטרים מן האדם הנגוע בו – פי שניים מן המרחק המומלץ בין אנשים במרחב הציבורי. המחקר פורסם בכתב העת Emerging Infectious Diseases.

החוקרים ציינו כי הנגיפים המעטים שנמצאו במרחק זה אינם מדבקים בהכרח. החוקרים מצאו עוד כי הנגיפים התרכזו בעיקר על רצפת המחלקות, ככל הנראה בשל כוח הכבידה וזרימת האוויר. ריכוזים גדולים של קורונה נמצאו גם במשטחים כגון עכברי מחשב, מכלי אשפה, מסילות של מיטות וידיות של דלתות. עוד גילו המדענים כי הנגיף נמצא במחצית מן הדגימות שנלקחו מסוליות הנעליים של אנשי הצוות – דבר המעורר חשד שהסוליות עלולות לשמש כמפיצות של המחלה.

מחקר במחלקות בתי חולים בסין מצא: הנגיף נמצא במחצית מן הדגימות שנלקחו מסוליות הנעליים של אנשי הצוות – דבר המעורר חשד שהסוליות עלולות לשמש כמפיצות של המחלה

עם זאת, המסכות הביתיות אכן מנעו מחלק מהחיידקים לעבור דרכן ועל כן "הן עדיפות על כלום", אמרה מחברת המחקר אנה דייוויס, מיקרוביולוגית לשעבר בתחום בריאות הציבור. דיוויס ציינה כי גם אם מסכות הבד אינן מושלמות, הן עשויות להאט את התפשטות הנגיף בכך שהן מונעות בריחה של הווירוס מהאף ומהפה של בני האדם, שכן גילויים אחרונים הראו כי נגיף קורונה עובר בין אנשים באמצעות טיפות.

בשורה התחתונה, מחברת המחקר הבהירה כי הדרך הטובה ביותר למנוע את התפשטות הנגיף היא התרחקות מאנשים, שטיפת ידיים והימנעות ממגע בפנים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *