האם רוסיה באמת השיגה חיסון לקורונה? ד"ר דרור מנור

ייתכן מאוד כי מדובר בפייק ובחיסון אשר עלול ליצור תופעות לוואי קשות אצל בני האדם. ארה"ב מסתייגת מהחיסון ורואה בו חלק מהמלחמה הקרה. החיסון לא עבר עדיין את כל השלבים הדרושים. מומחים רבים סקפטים לגביו

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצהיר במסיבת עיתונאים שכינס ביום שלישי, 11 באוגוסט, כי ארצו השיגה חיסון נגד נגיף הקורונה. משרד הבריאות הרוסי אישר את החיסון למרות שעדיין לא הסתיימו כל שלבי הניסוי. החיסון ייקרא בשם "ספוטניק 5" על שם הלוויין הסובייטי. פוטין אף ציין כי בתו כבר התחסנה, וכי בקרוב יחל ייצור המוני של החיסון. למרות זאת, מומחים רבים, כולל ברוסיה, חוששים מאוד מהמהירות שבה פותח החיסון.

אין ספק כי הקצב המהיר שבו קידמה רוסיה את פיתוחו של החיסון מראה על נחישותה לנצח את המתחרות הנוספות במרוץ העולמי (בעיקר ארה"ב) למציאת חיסון יעיל נגד הנגיף הקטלני. חשוב לציין כי השלבים האחרונים בניסויים הקליניים לבחינת בטיחותו ויעילותו של החיסון החדש נמשכים. מומחים רבים חוששים מאוד מהחיסון ואינם מאמינים בהצלחתו. לדעתם, המטרה של רוסיה היא להיות הראשונה שמוציאה חיסון לשוק על חשבון המדע והבטיחות. פוטין הדגיש כי החיסון מפותח על ידי מכון גמלאיה שבמוסקבה. לדברי גורמים בכירים במדינה, רוסיה כבר קיבלה הזמנות ליותר ממיליארד מנות, מיותר מעשרים מדינות.

רוסיה דיווחה עד כה על קרוב ל- 900 אלף נדבקים בנגיף הקורונה, מה שמציב אותה במקום הרביעי במספר החולים בעולם. עד כה 15 אלף איש נפטרו מהנגיף ברחבי המדינה. אולם מומחים רבים סבורים, כי המספרים האמיתיים של החולים והנפטרים גבוהים בהרבה ממה שדווח בפועל.

ארה"ב, המפתחת בעצמה חיסון נגד הנגיף, הטילה ספק בהצהרה הרוסית. שר הבריאות האמריקאי אלכס אזר הדגיש כי המטרה היא לא להיות ראשונים, אלא שיהיה חיסון יעיל ובטוח לשימוש עבור אזרחי ארה"ב והעולם כולו. הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בטוח כי פוטין משתמש בחיסון החדש במסגרת המלחמה הקרה מול ארה"ב.

במדינות רבות ברחבי העולם נעשים מאמצים כבירים לייצר חיסון נגד נגיף הקורונה ביותר ממאה חברות ומוסדות. בלפחות ארבעה מהמקרים הניסויים הגיעו לשלב השלישי. כל החיסונים הפוטנציאליים יהיו חייבים לעבור את כל שלבי הניסוי לפני תחילת השימוש בהם. מומחים מזהירים כי חיסונים שלא נבדקו כראוי עלולים לגרום לנזקים רבים: פגיעה בבריאותם של המשתמשים, יצירת תחושת שווא של ביטחון, ואף עלולים להוביל לשחיקת האמון בחיסונים החדשים.

לעיתים נדמה כי החיסון הראשון נגד נגיף הקורונה הוא למעשה הימור על חייהם של בני אדם, וכי הוא עלול ליצור תופעות לוואי קשות, אשר עלולות להתגלות רק בעוד שנה או שנתיים. ניתן לומר כי כל עוד אין ביטחון מוחלט שהחיסון החדש יעיל ונטול תופעות לוואי- אסור בשום פנים ואופן להשתמש בו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *