הבד"צ פסק: זה התשלומים שתשלמו לתתי"ם והסמינרים החודש

המורכבות: הוראת משרד החינוך שלא להוציא מורים לחל"ת ● הפשרה: ההורים ישלמו פחות, המוסדות וצוותות החינוך יספגו גם הם חלק מהעלות.

בפסק דין תקדימי, יוצא היום בית דינו של הגאון רבי צבי ברוורמן ראב"ד ביתר עילית בסדרת הנחיות להורים ומוסדות התורה בעיר בנוגע לתשלום שכר לימוד בעקבות השבתת הלימודים ע"י הרשויות, זאת לאור המורכבות שנוצרה בהוראת משרד החינוך למוסדות החינוך שלא להוציא מורים ועובדים לחל"ת, ומחייב את המוסדות לשלם לעובדים שכר מלא, מול אלו ניצבים ההורים ותמהים מדוע עליהם לשלם שכ"ל מלא על חודשים בהם הילדים יושבים בבית.

פסק הדין החדש שמתפרסם היום על ידי בד"צ ביתר עושה סדר בתשלומי ההורים למוסדות בימים אלו.

כאמור, המצב המורכב נוצר לאחר שמשרד החינוך הודיע בימים האחרונים, כי לא יאפשר למוסדות החינוך להוציא את עובדיהם לחל"ת, כפי שנעשה בארגונים וחברות רבות במשק, במקרה בהם יעכבו המוסדות את שכר המורים עלול המוסד להיפסל מלקבל אף את תקציבי הרשויות, בעקבות הוראה זו נאלצים המוסדות להמשיך ולהעסיק את העובדים, ולשלם את משכורתם באופן מלא כבימי שגרה.

כאן נוצר המצב הסבוך בו מנהלי המוסדות מצידם צריכים לשלם את המשכורות למורים ומבקשים לחייב בכך את ההורים באופן מלא, לטענתם, אין כל אפשרות שהמוסדות יוכלו לעמוד בתשלומי משכורות מלאים בזמן שההורים לא ישלמו את שכר הלימוד, אלא שההורים ששומרים על הילדים בבתיהם, אינם מבינים מדוע יוטל עליהם שכר הלימוד בתקופה שבה הילדים ממילא אינם מקבלים שום שירות מהמוסדות.

מה שקרה בפועל בימים האחרונים הוא, שהורים ומנהלים רבים עשו דין לעצמם, ישנם מנהלים שהודיעו שיגבו באופן מלא, ומנגד יש הורים רבים שביטלו לחלוטין את הוראות הקבע שלהם למוסדות, המנהלים מצידם טוענים כי למרות הרגישות המתבקשת בימים כאובים אלה, הם סבורים שעל ההורים לשאת במלוא העלויות של שכר הלימוד, מנהל איתו שוחחנו טען שבאם לא ישולם שכר הלימוד על ידי ההורים, לילדים לא יהיה להיכן לחזור לאחר שוך מהומת הקורונה, שכן שום מוסד לא יוכל להוציא משכורות המצטברות לכדי מאות אלפי שקלים בשעה שבצד שורת ההכנסות לא יהיו תשלומי ההורים.

לחוסר הוודאות הזה נכנס בד"צ ביתר עילית, כאשר הוא מברר מול הגורמים הממשלתיים את הנושא הכלכלי, ומוציא הודעה בה הוא תובע מהמנהלים לקזז חלק מתשלום השכ"ל, וכן מבקש מהמורים להתאים את עצמם להסדר מיוחד מול ההורים, המצב שנוצר הוא שבכל מקרה יקוזז מההורים ברוב המוסדות חלק ניכר משכל הלימוד באופן מיידי, ולאחמ"כ בהסדר מיוחד מול המורים יוחזר להורים עוד חלק מהסכום.

פסק דין זה בו ההורים ישתתפו רק בחלק מעלות שכר הלימוד, כאשר המוסדות והמורים יישאו בחלק ניכר בעלות המצטברת, התקבלה ע"י המוסדות וההורים כאחד בהבנה, הורים עימם שוחחנו אמרו, כי חוסר הבהירות באשר לאופן שראוי לנהוג היה גרוע מכל, כאשר מצד אחד מדובר לעיתים בסכומים גדולים, ומאידך הם לא היו מעוניינים להיכנס לסכסוך מול מנהלי המוסדות של ילדיהם, לדבריהם 'אין שמחה כהתרת הספיקות' וכעת יידעו איך לנהוג. גם מנהלים עימם שוחחנו סבורים שההסדר נכון ומידתי, לדעתם פסק הדין הארוך והמנומק יעשו את שלהם וההורים והמנהלים יתאימו את עצמם באופן מוחלט להוראות בית הדין.

יצויין, כי למרות שעסקנים פועלים לשינוי הכללים לטובת המוסדות החרדיים, ובכך יוסדרו חלק מהבעיות, הרי שמכיוון שהגביה נעשית כבר מחר ה-20 לחודש, הוחלט על ידי בית הדין להוציא את ההחלטה וככל שישתנו הנתונים יוציא בית דין עדכון.

את מכתבם הם פותחים בהעלאת העובדות המעשיות והחוקיות של תשלומי המשכורות ושכר הלימוד, בסוגי המוסדות השונים, ביניהם מוסדות של רשתות החינוך, מוכש"ר, ומוסדות הפטור, כשלאחר מכן הם כותבים את הכרעתם בנושא, כפי שנראה להם לתקנת ולטובת ההורים והמוסדות כאחד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *