הגיבור האמיתי של שטיסל > מנדי גרוזמן

עד עתה היה מקובל בקרב בית ישראל כי קיווע הוא הוא גיבורה של שטיסל. עם תחילתה של העונה השלישית עולים בי הרהורים: ייתכן ושולם הוא למעשה הגיבור האמיתי? הטור של מנדי גרוזמן

מיהו הגיבור המרכזי בשטיסל?

עד עתה היה מקובל בקרב בית ישראל כי קיווע הוא הוא גיבורה של שטיסל. עם תחילתה של העונה השלישית עולים בי הרהורים: ייתכן ושולם הוא למעשה הגיבור האמיתי?

מקובלנו כי בכל עלילה על הגיבור לעבור תהליך כל שהוא. עלילה פירושה שינוי, שהרי אין סיפור ללא שינוי, וגיבור עלילה אמור לבטא את אותו שינוי והתקדמות בסיפור.

איזה שינויים עברו על קיווע? קיווע של תחילת העונה השלישית הוא אותו קיווע של הפרק הראשון בעונה הראשונה. קצת ילד, קצת לא בוגר, מהורהר, לא ממש מודע לעצמו, מרגיש הרבה הרגשות ולא ממש יודע לנהלם.

ואילו שולם. אוח שולם. איפה שולם של פרק הפתיחה, המבוגר החרדי שאין לו אלא דלית אמות של ירושלים בחייו, שמבחינתו כל מה שהוא מכיר זה טוב וכל מה שחדש לו זה מוזר, לעומת שולם העכשווי, שחטף כאפה אחר כאפה, שבנו הפך להיות צייר וחתנו חיפש את עצמו בארגנטינה ונכדתו התאהבה בגיל צעיר במתמיד ואלמונותו שלו עצמו הביאה אותו לחפש אהבה משלו. שולם שניהל חיידר זה עשרות בשנים ולפתע ההורים מתנגדים לאיזה פליק שהיה מקובל מדורי דורות, וההתנגדות החדשה הזו מביאה את שולם לנסות ולזרום עם הדור הצעיר ולהתחייב לאלתר להפסיק עם הפליקים, וכשזה לא צלח הוא מגלה את הקצה השני, את האפשרות להפוך לקנאי ולהילחם נגד הצעירים לטובת חיידר שישמור על ההשקפה הטהורה.

שולם הזה, שביסודו לא מכיר כלום חוץ ממה שהכיר תמיד ולפועל כל הזמן מכיר דברים חדשים, ברצונו ובעל כרחו. שולם שביסודו הוא קשה ואטום ובפועל עיניו הסקרניות משתלטות אפילו עליו. שולם שהוא נגד הכול אבל גם קצת בעד הכול.
נמנו וגמרו. שולם הוא הגיבור האמיתי בשטיסל.

הפוסט פורסם בדף הפייסבוק של העיתונאי מנדי גרוזמן, מגיש מנדי ביתאן ברדיו כאן מורשת.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. לא מתאים

    לא מתאים לאתר חרדי להציג את סדרת טיסל המפורסמת בטלוויזיה כמשהו המקובל בכל בית ישראל, יעשה זאת כל אחד על דעת עצמו, בתקווה שיצליח לשמור את גבולותיו וגבולות ילדיו, ואל יגדירו את כל בית ישראל כמותם.

    חיים |
    הגב