"הגיע הזמן לתקן עוול היסטורי ולהשוות את תקציב החינוך לילד החרדי כמו לכל ילד אחר"

ח"כ ישראל אייכלר במליאת הכנסת:
"הגיע הזמן לתקן את העוול ההיסטורי ולהשוות את תקציב החינוך לילד החרדי כמו לכל ילד אחר"

ח"כ ישראל אייכלר נשא דברים במליאת הכנסת במהלך יום השוויון בחינוך. "ראשית כל אני שמח על כך שמקדישים יום לחינוך" אמר ח"כ אייכלר. "כל הרציפות של עם ישראל החלה בפסוק על אברהם אבינו "כי ידעתיו למאן אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט". אין אנושות ואין אנושיות בלי חינוך. עם ישראל, עם הספר, העניק לעולם את סוד החינוך. ובלי המלמד, בלי המורי, בלי הרב, בלי המורה, אין תלמידים ובלעדיהם אין עתיד לעולם היהודי ולעולם האנושי.

"שוויון בתקציבי חינוך הוא תנאי יסוד בדמוקרטיה שוויונית. כל מה שהמדינה נותנת לאזרחיה בתקציב החינוך – היא צריכה לתת לכל ילד בשווה. אין שום היגיון לתת ככה למגזר אחד, ואילו למגזר אחר מחצה שליש ורביע. זה לא "שוויון בחינוך".

"חינוך הוא יסוד הקיום של כל אדם, ובטח יסוד קיומו של עם היהודי. בלי חינוך אין דורות המשך. אין למידה, אין ערכים, אין מוסר, אין כלום. צריך שיהיה ברור שלכולם מגיע מגיע תקציב שווה. שכל ילד יקבל מהמדינה אותו דבר, ולא חשוב בכלל כיצד החליטו הוריו לחנכו, ועל איזה ערכים ומסורת הם בוחרים לחנך אותו.

"להיפך, הניסיון של סובייטיזציה של החינוך, שכולם צריכים ללמוד אותו דבר ולהתחנך על פי קומיסר התרבות והחינוך של הקומניזם, יצר את העיוותים וחוסר הצדק העמוק והרחב בעולם. ואילו היהדות דוגלת ב"חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנו". שוויון בתקציב – כן. תכנית אחידים – לא.

"לצערי" אמר ח"כ הרב אייכלר, "ישנו מגזר שלם, שהוא אחד המגזרים הגדולים היום בישראל בגילאי בתי הספר, שהוא מופלה לרעה מעצם היותו. פשוט אומרים לו: אתה מקבל פחות מאחרים. למה? כי אתה מחנך בדרך ישראל סבא. וזה לא מה שמשרד החינוך ומדינת ישראל רוצים.

"כאשר קמה מדינת ישראל הוקמה מערכת חינוך ממלכתית. אך לצד זאת הכירה המדינה במערכת חינוך התיישבותית להעדפה תקציבית ובמערכת חינוך ממלכתית דתית, בתכנים שונים, ובשוויוניות תקציבית מוחלטת. שנים אחרי כן הכירה המדינה גם בחינוך העצמאי ומעיין החינוך בני יוסף. זה נבע מתוך הבנה שמדינת ישראל מורכבת מכל מיני תרבויות ואי אפשר לכפות על כולם אותם תכנים.

"סיפר לי אהרן ידלין שהיה שר החינוך בימי מפא"י, שכאשר באו אליו וביקשו שייתן תקציב גם לתלמודי תורה במוסדות הפטור שהיו מודרים לגמרי. הוא תהה: "למה לא"? הוא לא הבין למה עד היום זה לא קרה. האין הם ילדי ישראל? האם זה לא חינוך יהודי מדורי דורות? רק בגלל שהם דוברי אידיש? וכך המשיכו לתקציב את תלמודי התורה.

"מי שנשאר למטה למטה בשרשרת התקציב אלו דווקא העניים במוכש"ר, וכן מוסדות הפטור – אלו תלמודי התורה שמקופחים עד היום בעוול בלתי נסלח. את העוול הזה צריך ואפשר לתקן. אנחנו יודעים שרוב המיסים במדינה משולמים ממיסים עקיפים ולא ישירים, והעניים משלמים את המס הזה בדיוק כמו העשירים.

"מדינת ישראל דוגלת בליברליזם ראדיקלי באופן כזה שלכל אחד יש זכויות להתנהג איך שהוא רוצה, ולהיות שייך לאן שהוא רוצה. בדבר אחד נשארנו מקובעים כמו בדוקטרינה מפא"י: כולם צריכים ללמוד אותו דבר.

"החינוך הממלכתי מקבל תקציב מלא, החרדי מקבל רק פירורים תקציביים. המוכש"ר איפה שהוא באמצע. ומה שהכי כואב, שיש אלפי ילדים שלא נמצאים ברשתות החינוך החרדיות הגדולות של מעין החינוך והחינוך העצמאי והם מקבלים תקצוב דליל המצטמק משנה לשנה".

ח"כ אייכלר הוסיף: "אם בעבר היו התרומות ושכר הלימוד משלימים את הפער האדיר בת"תים, הרי בשנים האחרונות התרומות אפסיות ושכר הלימוד צמח. נוצר מצב שמכביד על ההורים ועל המלמדים. מדובר במקרים רבים בהורים ומלמדים שהם עניי ישראל, וחלקם מגיעים עד כדי פת לחם. מורה בתלמוד תורה מקבל פחות ממחצית השכר ממורה ברשתות הגדולות או בחינוך הממלכתי.

"זה הזמן לתקן את העוול ההיסטורי ולהשוות את תקציב החינוך החרדי. יש לקבוע כלל שאין מפלים ילד מול ילד ולא משנה מאיזה מוסד חינוכי הוא. בפרט מדינת ישראל שהיא מדינת היהודים שצריכה להכיר בלימוד התורני לא פחות מהלימוד הכללי. צריך להפסיק את הקביעה שהם מקבלים ארבעים אחוזים מהיסוד, וזה עוד בלי תוספות התקציב הנוספים שבהם אין למוסדות הפטור שום חלק. על כל ילד לקבל תקציב שוויוני עם כל סלי התקצוב מהם הם מודרים".

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. הפוך צריך להוריד. מדובר במוסדות על צבע העור. ומתוקצבים מהכסף של כל צבעי העור

    צריך לתקצב רק ממלכתי חרדי כמו שאר הממלכתי .ושזה יהיה שווה ושייך לכווולם כל מנהלים מורים וצוות הנהלה..

    יהודי |
    הגב