הגר"י זילברשטיין בפסק מפתיע: "אברך שאשתו יולדת בשבת – שיסע באוטובוס המחלל שבת"

הגר"י זילברשטיין קבע לאברך בר"ג כי עדיף שייסע לביה"ח בשבת לטובת לידה של אשתו וזאת בתחבורה ציבורית שמפעילה העירייה מאשר ברכבו הפרטי, ובלבד שיצהיר בפני הנוסעים שזו מטרתו

הגר"י זילברשטיין שליט"א סיפר באחרונה על שאלה שהגיעה לפניו, בהקשר לתוכנית של ראש העיר ברמת גן, כרמל שאמה הכהן המצהיר שבקרוב תפעל התחבורה הציבורית בעירו.

השואל הוא ת"ח המתגורר ברמת גן, והוא מספר שבשעה טובה אשתו צריכה ללדת בשבועות הקרובים, ומסלול האוטובוס המתוכנן לצאת בשבת, רח"ל, אמור להגיע עד סמוך לבית החולים 'תל השומר', שם היא צריכה ללדת בעזרת השם יתברך. הת"ח מספר: התכנון שלי היה שאם הלידה תצא בשבת, ולא יהיה לי אמבולנס זמין או נהג גוי, אפעיל את הרכב הפרטי שלי – ואסיע אותה לבית החולים (וכמובן לפני השבת, אסדר את הרכב בצורה כזו שיהיו בו כמה שפחות חילולי שבת, כגון – נטרול המנורות המיותרות וכו'). ברם, לאחר ששמעתי על תוכניתו של ראש העיר להפעיל אוטובוס בשבת, הסתפקתי האם לנסוע ברכב הפרטי שלי, או שאולי כדאי יותר לעלות על האוטובוס הזה?

"הספקות שהתעוררו אצלי היו כדלהלן. אם אני נוסע ברכב שלי, הרי אני עובר רבבות רבבות פעמים על מלאכת – 'מבעיר', ונכון שזה מותר מצד פיקוח נפש, אבל אם נעלה על האוטובוס, הרי לא נעבור על שום מלאכה! מצד הלכות שבת זה מאוד 'משכנע' אפוא לנסוע עם האוטובוס ההוא, שכן באמת לא עוברים על שום מלאכה! יתירה מכך; בכך שהיולדת תיסע באוטובוס, אנחנו מצילים לכאורה גם את ראש העיר עצמו, שכן האוטובוס שימש גם לתועלת, להסעת היולדת! למרות שראש העיר התכוון לחלל שבת, ועשה זאת במזיד, אבל ה'אמרי בינה' אומר שאם אדם בישל בשבת להכעיס, ולאחר מכן הגיע חולה ואכל את המאכל שהתבשל, יש מקום לומר שהוא מכפר על העבירה. מאידך, יש בכך חילול השם נורא, כאשר ראש העיר מורד באלוקים, ומכריז על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, – והנה יהודי חרדי עולה עם אשתו לאוטובוס!"

הגר"י סיפר כי השיב, והדברים מובאים בעלון 'קול ברמה', כי כדאי לנסוע באוטובוס המחלל שבת, אבל שיכריז עם כניסתו לאוטובוס 'דעו לכם, אחיי התועים, שלא הייתי מעז להעלות על דעתי להצטרף לנסיעה הזו באוטובוס שבחילול השבת שלו הופך להיות כלי מוות, אבל מה אעשה שאשתי צריכה ללדת, ואני נוסע איתה לבית החולים'!

הגר"י זילברשטיין הוסיף שכדי להכריז את הדברים האמורים צריך קצת אומץ, אבל אם האדם עושה כך עדיף שייסע באוטובוס, ולא ברכבו הפרטי. הוא גם אינו צריך להכריז את כל הנוסח הנ"ל; ביכולתו לומר ולהכריז בפני הנוסעים ש'אני נוסע עכשיו עם רעייתי שצריכה ללדת'.

וכמובן, הוסיף הרב, שגם האשה עצמה צריכה להיות מוכנה לנסיעה זו, כיון שאם היא תיכנס ללחץ, עלולים חבלי הלידה לפקוד אותה באוטובוס. צוין שלכאורה מאחר והאוטובוס נוסע ממילא, צריך להימנע מהבערות מיותרות. בענין התשלום, יש לשדל את הנהג שייקח משכון, ואם הוא דורש תשלום ישדלוהו שלא יתלוש את הכרטיס בשבת. וכשצריכים לרדת בבית החולים, לא יצלצלו בפעמון, אלא יודיעו לנהג בעל פה. – וגם, ירדו בדלת הקדמית, ולא באחורית, הגורמת לפעמים להדלקת נורה מיותרת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *