ההבדלים בין לימודי משאבי אנוש ליעוץ ארגוני

שתי משרות נחשקות בארגונים שונים, מובילים בעלי תארים רבים להתלבטות האם להקדיש עוד מספר חודשים ולהתמקצע במשאבי אנוש או דווקא ביעוץ ארגוני. שניהם מתגמלים ביותר ומאפשרים לרכוש מקצוע נוסף בתוך זמן קצר בלבד או לעלות בסולם הארגוני במקום עבודה נוכחי ולהשתלב בתפקיד נוסף

ננסה לעמוד על ההבדלים בין התפקידים שממלאים אנשי משאבי האנוש לאלה שממלאים יועצים ארגוניים על מנת להקל עליכם לקבל החלטה איזה מקצוע מתאים לכם יותר.

מה התפקידים שתמלאו בעבודה בכל אחד מהמקצועות?

משאבי אנוש

מנהלי משאבי אנוש אחראים על אחד מהנכסים החשובים ביותר של החברה – ההון האנושי. עובדי החברה יכולים להוביל להצלחתה המסחררת או לכישלונה הגמור. בידיה של מחלקת משאבי האנוש נמצאים שלל תחומי אחריות כמו:

  • גיוס עובדים
  • משא ומתן על תנאים סוציאליים ושכר חודשי
  • שמירה על מצבת העובדים הקיימת
  • הנעת עובדים בטכניקות שונות
  • תכנון פעילויות העשרה והדרכה
  • תכנון ימי כיף לעובדים
  • בניית תכניות תגמול בהתאם להצלחה

כמו כן מחלקת משאבי האנוש עשויה גם להוות חלק בלתי נפרד מתוכניות התייעלות בארגון כאשר על חבריה לקבל החלטות בהתאם למשוב מהמחלקות השונות בארגון אילו עובדים ישארו בחברה ואילו עובדים יעזבו. תפקיד זה נפוץ במיוחד בחברות בסדר גודל בינוני וגדול.

יעוץ ארגוני

יועצים ארגוניים, לעומת זאת, מלווים חברות בשלבים שונים של חייהן. החל מליווי יזמים ועצמאים הפותחים עסק חדש ועד לתכנון והתייעלות של עסקים קיימים. יועצים ארגונים מחזיקים בסט כלים שיכול לכלול הכרות עם רגולציה, פיננסים, בניית תכנית עסקית והכרות עם אפשרויות מימון שונות. חלק מהיועצים הארגוניים משלבים את התחום עם אימון (קואצ'ינג) לעסקים ולדרגים ניהוליים בכירים.

העבודה של יועצים ארגוניים תלויה מאד ביכולת של היועץ הארגוני לשווק עצמו וכן במוניטין שנבנה לאורך שנים ובניית רשימת לקוחות מרוצים. בניגוד לעבודה בתחום משאבי האנוש עבודתו של היועץ הארגוני יכולה להשתלב ביחד עם משרות נוספות. אחת השאלות שכדאי לבחון היא, מהי צורת ההעסקה המועדפת עליכם? נרחיב על כך מעט.

האם תרצו לעבוד כעצמאיים או כשכירים בארגון?

פן נוסף שמפריד בין שני המקצועות הוא פורמט ההעסקה בתחום. בעוד מנהלי משאבי אנוש עובדים בתוך הארגון כשכירים, יועצים ארגוניים עובדים בדרך כלל כעצמאיים. התגמול עבור העבודה במשרת שכיר יכול להיות במסגרת חצי משרה או משרה מלאה כמשכורת שעתית או חודשית. יועצים ארגוניים, לעומת זאת, זוכים לגמישות רבה ומתפקדים כפרילנסרים המספקים שירותי יעוץ חיצוניים לארגון.

מבחינת הביטחון התעסוקתי ניתן להניח כי אנשי משאבי האנוש זוכים בתחילת הדרך ליותר בטחון מאשר יועצים ארגוניים מתחילים. מצד שני, יועצים ארגונים יכולים לקבוע את שגרת יומם במהלך החודש ולבחור לעבוד שעות רבות יותר מספר ימים ולאחר מכן מלו"ז המותאם לפי רצונם. קורס ניהול משאבי אנוש מכין אתכם להשתלבות מהירה במקצוע כתקן קבוע לרבות התנאים הסוציאליים הנלווים לתפקיד נחשק זה.

התגמול הכספי המוענק לעובדים בכל אחד מהתחומים

שני התחומים הארגוניים, הן משאבי אנוש והן יעוץ ארגוני מציעים לעוסקים בהם דרגות שכר מגוונות הנקבעות על פי מידת הוותק, גודל הארגון ושעות העבודה. עובדים במשרה מלאה בשני התחומים זוכים למשכורות שנעות בין 8,000-17,000 שקלים. בתחומים אלה אפשר לעבוד גם בחצי משרה, כאשר השכר של יועץ ארגוני בדרך כלל יהיה גבוה יותר ויכול לעמוד על משכורת של בין מאתיים לשלוש מאות שקלים לשעה. בתחום משאבי האנוש קיימת אפשרות להתקדם בארגון למשרות בכירות אך השכר השעתי לא יעבור בדרך כלל את טווח המאה שקלים לשעה.

אפשרויות קידום

אפשרויות הקידום בשתי המשרות שונות לחלוטין. בעוד רכזת משאבי אנוש יכולה להתקדם לתפקידי ניהול בכירים בתוך המחלקה ובמחלקות אחרות בארגון, יועצים ארגוניים בדרך כלל ישארו באותו העיסוק כעצמאים ויעלו בהדרגה את השכר על בסיס ניסיון והמלצות.

לסיכום, הצלחת הארגון תלויה בהתנהלות נכונה ותכנון של פעילויות החברה ושמירה על ההון האנושי שלה. עובדה זו יצרה את הצורך בשתי משרות חשובות – מנהלי משאבי אנוש ויועצים ארגוניים. שני תחומי הלימוד מאפשרים לפתוח בקריירה משגשגת כאשר מנהלי ורכזי משאבי האנוש עובדים כתקן בארגון עצמו בעוד היועצים הארגונים מעניקים בדרך כלל שירותים כעובדים עצמאיים. חשבו, איזה תחום מתאים לכם יותר והעשירו את קורות החיים שלכם בקורסים מקצועיים בתחום ותעודות נחשקות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *