ההצעה של יעקב אשר: אזיק אלקטרוני במקום מלונית

ועדת החוקה אישרה את הצעת ח"כ אשר לקצוב את הארכת חובת הבידוד במלוניות ל-24 שעות במהלכן יגבש משרד הבריאות אופציות חלופיות לפיקוח על מחוייבי הבידוד • בדיון השתתף גם סגנ"ש התחבורה אורי מקלב והובעה דרישה לחידוד תקנות הממשלה כך שזכותו של כל אזרח לשוב ארצה לא תהיה נתונה לשיקול דעתם של פקידים

ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר העניקה לממשלה ארכה של יממה בלבד להמשך חובת הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל, חרף דרישת משרד הבריאות לאישור התקנות לשמונה ימים. הוועדה דרשה מהממשלה לספק ביממה זו, עד לפקיעת תוקף התקנות, מתווה חילופי לפיקוח על הנכנסים לישראל שלא יכלול בידוד כפוי במלוניות וזאת לאחר שח"כ אשר הוכיח כי רק שליש מהנכנסים לארץ מופנים למלוניות כך שממילא החסימה איננה הרמטית.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר במהלך הדיון כי המשטרה יכולה לאכוף בדרכים יותר יעילות ופחות פוגעניות ויש לאפשר לאזרחים לבחור באופציות אחרות בהסכמה דרך טלפונים ניידים או שעון אלקטרוני.

בנוסף פנה ח"כ אשר לראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס וביקש ממנה לבחון את קיצור תקופת הבידוד לשבים מחו"ל: "יש לשקול לקצר את חובת הבידוד מ- 10 או 14 ימים כיום לשישה ימים או מספר אחר יותר ידידותי. הגענו לנקודה שצריך לנהל שיח אחר עם הציבור. קיימות דרכים אחרות פחות פוגעניות". אמר.

ד"ר אלרועי פרייס השיבה והסבירה כי סכנת הווריאנטים עדיין מאיימת עלינו משמעותית. "לאחרונה הייתה הודעה על וריאנט אוגנדי שאולי יותר מדבק. אנחנו בודקים אם נכנס הווריאנט והידע הזה הרבה פעמים מגיע בדיעבד", אמרה.

ד"ר אלרועי פרייס הוסיפה כי למיטב ידיעתה אין כרגע אופציה להפעלת פתרון אלקטרוני ונעשית הרבה עבודה בעניין. "הטכנולוגיה קיימת אבל היא יקרה ואנחנו מקדמים חקיקה בנושא כדי לדאוג אופרטיבית שהעזר הטכנולוגי הזה יהיה בידינו". אשר הגיב וטען כי הנחת האופציות בפני האזרחים כבחירה בין מלונית לפתרון אלקטרוני יכולה לחסוך את הצורך בחקיקה.

ד"ר פרייס סיפרה: "היה לנו גם אירוע שאוטובוס הגיע למלונית וכ-30 איש ברחו והשאלה אם האלטרנטיבה היא שכל החוזרים יהיו בבית כשאין לנו דרך הרמטית לוודא זאת. אנשים שמשתחררים הביתה לא שומרים על הבידוד" קבעה.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הגיב לדבריה: "אנחנו מסתכלים על העניין נכוחה. לא רק שלא אוחזים בחסימה של 100% אלא מגיעים לכל היותר ל-30% במלוניות ועם כל הכבוד האחריות לא עלינו כאשר 65% מגיעים לביתם. אנחנו אחראים ולא הרמנו אמברקס אף פעם, אך אותי אף אחד לא ישכנע שאם 35% מהמגיעים יילכו למלוניות הווריאנט ייחסם. תתכבד הממשלה עם המשטרה והמועצה לביטחון לאומי, כמדינת הסייבר ותביא פיתרון. אפשר לקחת חיילים מפיקוד העורף שיעזרו באכיפת הבידוד", הציע ח"כ אשר.

נושא נוסף שעלה על שולחן הוועדה הוא אותם מקרים של אלו שמרכז חייהם בישראל שלמרות החרגתן בתקנות כניסתם טרם אושרה. ח"כ אשר הזכיר כי בתקנות שאישרה הוועדה הוחרגו מי שמרכז חייהם בישראל, ועדת החריגים פועלת בנושא אך יש צורך לחדד את נוסח התקנות כך שגם מי שעובד בחו"ל אך משפחתו גרה וחיה בארץ לא יתקל בקשיים וההכרעה בגורלו לא תהיה נתונה לשיקול דעתם של פקידים".

סגן השר מקלב סיפר לחברי הוועדה על פנייה אישית שקיבל בנדון: "אישה צעירה עם ילד בן 3 חודשים התדפקה על דלתי ביום שישי ואמרה שזו שבת חמישית שתהיה בלי בעלה שלא יכול להגיע לארץ והם פה באשרת סטודנט. מדובר על אב שלא יכול לחזור לאשתו ולילדו. שאלתי אותה מדוע לא תיסע אליו לאנגליה והשיבה שאין לה יכולת לצאת כי הוצאת דרכון לוקחת 6-3 חודשים גם לא בקורונה. גם השרה מקבלת את זה שיש להתייחס למשפחה כיחידה. אין צורך הומניטרי יותר מזה".

ח"כ אשר סיכם ואמר: "ידידי סגן השר מקלב אמר שיש הסכמה בממשלה לשנות את התקנות או לחדד אותן לגבי אנשים שמרכז חייהם בישראל. הצעתי נוסח חליפי לחידוד התקנות ואני מצפה ממשרדי הממשלה לשנות זאת בתקנות, הוועדה תעקוב אחרי הדברים"

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *