החיים באיטליה חזרו למסלולם למרות הקורונה – ד"ר דרור מנור

אין ספק כי מגיע כל הכבוד לתושבי איטליה על השמירה האינטנסיבית שלהם על ההנחיות והתקנות אשר נקבעו על ידי הממשלה, ובמיוחד בכל הקשור לצעדי הריחוק החברתי נגד הפצת נגיף הקורונה.

איטליה הייתה המדינה הראשונה ביבשת אירופה שספגה פגיעה קשה כתוצאה ממגפת הקורונה, ונרשמו בה מעל ל- 270 אלף נדבקים וכ- 35 אלף נפטרים מאז פרוץ המגפה בחודש פברואר. מאז חודש מאי חל שיפור ניכר במצב, ומספר החולים והנפטרים ירד במידה ניכרת. איטליה הפכה למושא לקנאה מצד מדינות אירופיות, כמו בריטניה, צרפת וספרד, אשר רשמו זינוק חד במספר ההידבקויות בנגיף הקטלני. נשאלת השאלה מדוע האיטלקים הגיעו להישג המצוין הזה. התשובה נעוצה בציות המחמיר של האוכלוסייה להנחיות של הממשלה.

איטליה מציגה בשבועות האחרונים מצב מצוין בכל הקשור בבלימת מגפת הקורונה במדינה, בעוד בריטניה, צרפת וספרד נמצאות תחת גל שני של המגפה לאחר שהקלו את מגבלות הסגר על האוכלוסייה. ברוב האזורים באיטליה נראה כי החיים הכלכליים, החברתיים והתרבותיים חזרו למסלולם. כל המסעדות, בתי-הקפה והפאבים פתוחים, תושבים רבים עורכים טיולים לחופי הים, והילדים חזרו לבתי-הספר.

למרות המצב המעודד, האיטלקים אינם נחים על זרי הדפנה. הממשלה חוזרת ומזכירה לתושבים כל הזמן שעליהם להקפיד על זהירות ולשמור על היגיינה, חבישת מסכה ושמירה על ריחוק חברתי. בעקבות מצב החירום שהוכרז בעקבות מגפת הקורונה, בסמכותו של ראש הממשלה ג'וזפה קונטי לפעול באמצעות צווים, מה שאפשר לממשלתו להגיב במהירות לכל מגמת עלייה במספר ההידבקויות במהלך תקופת הקיץ.

בחודש אוגוסט הורתה ממשלת איטליה על סגירתם של כל מועדוני הריקודים ברחבי המדינה וחייבה חבישת מסכה במקומות ציבוריים הומים מהשעה שש בערב עד שש בבוקר. צעדים אלה הוארכו על ידי הממשלה לחודש נוסף בתחילת חודש ספטמבר; תושבים שפתחו מחדש את עסקיהם חויבו בהנחיות מיוחדות ומחמירות, שכוללות חבישת מסכות, בדיקת חום יומית, שמירה על ריחוק חברתי ועריכת בדיקות קורונה בחינם; עובדי מדינה רבים ימשיכו לעבוד מבתיהם גם במהלך הסתיו, וכך גם עובדים רבים מהמגזר הפרטי.

מערכת הבריאות האיטלקית מדגישה כי תושבי המדינה מצייתים להגבלות המיוחדות ומחמירות, כמו חובת חבישת מסיכה בחנויות ובתחבורה הציבורית. כל מקומות הבילוי במדינה נמצאים תחת זכוכית מגדלת של הרשויות. כל מי שמגיע לבילוי בפאבים, בתי-קפה ומסעדות מחויב להירשם בכניסה למקום. מהלך זה זוכה לציות נרחב מצד הציבור, ובא לידי ביטוי בכל תקופת הקיץ.

כמובן שכל מי שיעז להפר את ההנחיות והתקנות צפוי לענישה חמורה. לאחרונה דווחו מספר מקרים בהם התקשורת האיטלקית דיווחה על עונשים שהוטלו על תושבים, בעיקר צעירים, שצפצפו ונענשו במהרה. חשוב לציין כי במקרה שמתגלה נגיף הקורונה בעסק מסוים, בעליו יהיו האחראים, והעובדים יוכלו לדרוש ממנו פיצוי כספי. לאחרונה הטילה משטרת איטליה יותר ממאתיים קנסות על תושבים, ואף הורתה על סגירת מספר מצומצם של חברות פרטיות.

אין ספק כי מגיע כל הכבוד לתושבי איטליה על השמירה האינטנסיבית שלהם על ההנחיות והתקנות אשר נקבעו על ידי הממשלה, ובמיוחד בכל הקשור לצעדי הריחוק החברתי נגד הפצת נגיף הקורונה. בעזרת התנהגותם של התושבים הצליחה איטליה לעבור ממצב של המדינה החולה ביותר לאחת המדינות המצליחות ביותר בניהול המגפה הארורה. מערכת הבריאות האיטלקית שיפרה מאוד את תפקודה והתייעלה במידה רבה. מערכת הבריאות לא התמקדה רק בבדיקות המוניות לתושבי המדינה, אלא בניטור יעיל של מקרי ההידבקויות על מנת לקטוע במהירות שרשראות הדבקה.

צריך לקוות כי איטליה תמשיך במגמה חיובית זו גם במהלך חודשי החורף. סביר להניח כי האיטלקים מקווים שהמאמצים הרבים שהם השקיעו בחודשים האחרונים ימשיכו לשמור על המצב הקיים. אם תושבי המדינה ימשיכו בהתנהגות המכובדת שלהם וישמרו כל הזמן על ההנחיות והתקנות, אז הממשלה תצליח לנהל ביעילות את המאבק בקורונה עד שיגיע החיסון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *