החיים הקשים ברוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה – ד"ר דרור מנור

בנוסף לעזיבת החברות הבינלאומית, אלפי אזרחים בעלי אמצעים הצליחו לברוח מרוסיה. זאת מחשש מצעדים קשים מצדו של הנשיא פוטין שיכול להשתמש בפלישה לאוקראינה כדי להפוך את המשטר הקיים לטוטליטרי לחלוטין. רבים מהצעירים שברחו מרוסיה עשו את הצעד הזה מתוך חשש שפוטין יכריז על גיוס חובה כדי להמשיך במלחמה המתמשכת שלו באוקראינה

מאז החלה הפלישה הצבאית רחבת ההיקף לאוקראינה גילו אזרחיה של רוסיה בדרך הקשה כי המלחמה אינה רחוקה מהם: שיעורי אבטלה הולכים וגדלים, אזרחים רבים בורחים מהמדינה, חנויות רבות נסגרות, וישנם מחירים נפשיים רבים שהאוכלוסייה הרוסית משלמת (לרבות נשים וילדים). מומחים שונים טוענים כי כעת ניתן לראות את ההידרדרות הרבה שחלה בכלכלה הרוסית על פני טווח גדול של מגזרים.

כאשר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז בפני העולם על תחילת הפלישה של הצבא הרוסי לאוקראינה לפני כשלושה חודשים, חשבו אזרחיה של רוסיה שזו תהיה מלחמה שתהיה רחוקה מרוסיה עצמה. אולם תוך זמן קצר התברר שהעימות הקשה והמורכב הזה פגע קשות ברוסיה, שקיבלה גל עצום ובלתי צפוי של סנקציות קשות שנקטו מדינות המערב בראשות ארה"ב על המדינה הענקית.

הפלישה הרוסית החלה לפני שלושה חודשים, לקראת סיומו של חודש פברואר, אבל אזרחים רוסים רבים כועסים מאוד על מדיניותו של הנשיא פוטין ועדיין מתקשים להתמודד עם המצב המורכב שנוצר בעקבות הפגיעה הפרנסה שלהם. רבים מהם אף נפגעו קשות מבחינה נפשית ונכנסו לדיכאון עמוק. הערים הגדולות ברוסיה נפגעו קשות מבחינה כלכלית בעקבות המלחמה המתמשכת באוקראינה. דוגמא בולטת היא עיר הבירה מוסקבה. בעיר שוכנים קניונים רחבי היקף שכעת מתאפיינים בחנויות ריקות לחלוטין שבעבר אוכלסו בכמויות גדולות של מותגים מערביים, כולל מארה"ב.

אחד המותגים הבולטים שנעלמו מהמדינה הוא מקדונלד'ס, ענקית המזון המהיר האמריקאית שנכנסה לרוסיה לפני יותר משלושים שנה בתור מותג מערבי ידוע ונוח שהסב הנאה לרבים מאזרחי רוסיה. לאחרונה הפסיקה החברה האמריקאית הידועה את כל פעילותה ברוסיה בעקבות פלישת הצבא הרוסי לאוקראינה. בנוסף, איקאה, החברה הרב-לאומית שנוסדה בשוודיה, ואשר נחשבת לסמל לנוחות בקרב מדינות המערב, השעתה לחלוטין את פעילותה ברוסיה. הפסקת פעילותן של שתי החברות המערביות האלה מטילה ספק בקיומן של עשרות אלפי משרות של אזרחים רוסים שחייבים לפרנס את משפחותיהם.

בנוסף לעזיבת החברות הבינלאומית, אלפי אזרחים בעלי אמצעים הצליחו לברוח מרוסיה. זאת מחשש מצעדים קשים מצדו של הנשיא פוטין שיכול להשתמש בפלישה לאוקראינה כדי להפוך את המשטר הקיים לטוטליטרי לחלוטין. רבים מהצעירים שברחו מרוסיה עשו את הצעד הזה מתוך חשש שפוטין יכריז על גיוס חובה כדי להמשיך במלחמה המתמשכת שלו באוקראינה.

לאחר שהפרלמנט הרוסי אישר חוק נוקשה שכולל שנות מאסר רבות על פרסום "פייק ניוז" על המלחמה, החליטו כלי תקשורת עצמאיים ידועים לעצור לגמרי את הפעילות שלהם ברחבי המדינה. כלי התקשורת האלה כוללים את העיתון "נוביה גאזטה" ותחנת הרדיו "אקו מוסקבי". רוסיה מחרימה לאחרונה את הרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם. בנוסף, הממשלה חסמה לחלוטין את הגישה של האזרחים לאתרי חדשות בינלאומיים, ביניהם אתרים אמריקאים, בריטים וגרמנים.

מומחים שונים, ביניהם כלכלנים בכירים, טוענים שניתן לראות כעת הדרדרות ניכרת בכלכלה הרוסית על פני טווח גדול של סקטורים. חברות רוסיות רבות העבירו עובדים רבים למשרה חלקית בלבד, וחברות אחרות מזהירות את הממשלה שהן על סף סגירה. ישנן חברות מסוימות שמזהירות לאחרונה שהמלאי של חלקי החילוף אוזל להן. מומחים מזהירים כי אם המלחמה באוקראינה תימשך עוד זמן מה, חברות נוספות יחליטו לעזוב את רוסיה. ייתכן שחברות שבחרו להשעות את הפעילות שלהן במדינה יחליטו לשוב אם יוחלט על הפסקת אש, אך הסיכוי לכך הולך ומצטמצם בעקבות המשך הלחימה האינטנסיבית באוקראינה.

אין ספק כי המצב הכלכלי שנוצר ברוסיה הוא בעייתי ביותר. ככל שהסנקציות המערביות יתגברו, כך המצב יהיה גרוע יותר, ואזרחיה של רוסיה יסבלו עוד יותר. ברור לכל כי על הצדדים להביא להפסקת אש במלחמה באוקראינה. הפסקת אש מיידית תיטיב עם תושבי שתי המדינות. אולם ככל שעובר הזמן, נוצר הרושם כי רוסיה הולכת ונעשית יותר ויותר טוטאליטרית, וכי לממשלה לא ממש אכפת מהאזרחים הרוסים. אם תהיה הפסקת אש והעניינים יתחילו לחזור לקדמותם, הסנקציות המערביות יוסרו והחברות הבינלאומיות יחזרו לפעול ברוסיה. כך משרות רבות יוחזרו ומצבם הכלכלי והנפשי של רבים מאזרחיה של רוסיה ישתפר במהירות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *