הח"כ מ'כחול לבן' שדואג לחרדים ומציב אולטימטום לרה"מ בנט

ביטון באולטימטום לבנט: לא אצביע עם הקואליציה אם לא תתוקן רפורמת התחב"צ

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, פתחה הבוקר (שני) את כנס הקיץ בישיבת מעקב אחר הרפורמה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. היו"ר ביטון הזכיר כי הוועדה קיימה דיון בנושא בפגרה, אך לא הוצגו בו נתונים ומיד לאחר מכן נשלחה הזמנה להשקת הרפורמה. הוא אף מתח ביקורת על כך שהוקצבו רק 5 ימי עבודה לקבלת הערות הציבור וקרא להקפיא את הרפורמה ולבצע בה תיקונים, והזהיר כי הוא שומר לעצמו את הזכות לפעול חד צדדית במליאה וקרא לראש הממשלה להיכנס לעניין.

קודם לכן מתח היו"ר ביטון ביקורת גם על הרפורמה בלולים שקידמה הממשלה בפגרה ואמר כי לא יאפשר לממשלת השינוי להיות ממשלת השיסוי נגד החקלאים בצפון, והזהיר כי מי שרוצה לעשות את זה ישלם על זה מחיר. באשר לרפורמת תעריפי התחבורה הציבורית אמר היו"ר ביטון כי היא נעשתה בחטף ובגניבת דעת, והזכיר כי בדיון הקודם של הוועדה נציג משרד התחבורה מילא פיו מים וסיפר שזה ייקח זמן להגיע לרפורמה. "לא נאפשר את הרפורמה הזו כפי שהיא. אתן לממשלה שבוע שבועיים לתקן אותה, למנוע פגיעה במי שמפגע ממנה בכיס באופן מידי ואז נשיק אותה. מי שרוצה ממשלה יציבה שלא יעשה צעדים חד צדדים ולא ידלג על ועדת הכלכלה ויסובב אותה בכחש", אמר.

מנהלת אגף בכירה כלכלה לתח"צ במשרד התחבורה, נועה ליטמנוביץ', הסבירה כי הרפורמה אושרה בממשלה עוד בקיץ, במסגרת חוק ההסדרים. היא הוסיפה כי הייתה גם עליית מדד שצריך היה לקחת בחשבון ונמנעה עליית מחירים. לדבריה, נוסעים רבים קיבלו הטבות משמעותיות, כמו סטודנטים, בני נוער ו והרפורמה נועדה לעודד את הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית.

היו"ר ביטון ביקש לדעת מדוע לא לאפשר נסיעה חינם לגמלאים מגיל פרישה ושאל האם התקבלו הערות ציבור והאם נעשו שינויים. ליטמנוביץ' השיבה כי התקבלו עשרות הערות לרפורמה והשינוי המרכזי היה הכללת אילת לחופשי ארצי והוזלת הנסיעה מבאר שבע לאילת. היו"ר ביטון ביקש לדעת כמה כסף חדש מושקע לתמרץ נוסעים חדשים. נציג האוצר, דניאל מלצר, השיב כי הכסף שהושקע בתקציב האחרון בעולם התחבורה הציבורית הוא משנה סדרי עולם. לדבריו, 200 מיליון השקלים שיחסכו מביטול הנחת ערך צבור לא יחזרו לאוצר ויושקעו בתוספות שירות. הוא הוסיף כי בתקציב האחרון הוגדלה הסובסידיה לתחבורה הציבורית ב-2.5 מיליארד שקלים בחומש הקרוב.

יו"ר התאחדות הסטודנטים, אלחנן פלהיימר, התייחס לאמירה לפיה הסטודנטים ייהנו מהרפורמה ואמר כי ההתאחדות, שמייצגת למעלה מ-350 אלף סטודנטים שלמעלה מ-505 מהם משתמשים בתח"צ לא הייתה שותפה למהלך. הוא שאל כיצד משרד התחבורה משיק רפורמה ללא נתונים על נסיעות של אנשים. ליטמנוביץ' השיבה כי הרשות לתח"צ במשרד ביצעה ניתוח נתונים והמטרה הייתה לעודד כמה שיותר נסיעות. נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה, אמרה כי הנתונים לא מפורסמים באתרים הממשלתיים ולכן הדבר הקשה לבחון מי נהנה ומי נפגע מהרפורמה.

ח"כ ענבר בזק בירכה על הרפורמה, אך אמרה כי יש בעיה בייקור נסיעות לתושבי המרחב הכפרי ולתושבים בערי פריפריה. לדבריה, ישנה גם בעיה בהוזלת נסיעה באוטובוס על פני רכבת, וצריך לתת את הדעת איך לא מעבירים נוסעים מרכבות לאוטובוסים. ח"כ אורי מקלב אמר כי לקרוא לרפורמה "דרך שווה" זה נשיאת השם לשווא, והוסיף כי הרפורמה היא מנוכרת פריפריה. ח"כ יעקב מרגי הוסיף כי האוצר ירקוד כל הדרך אל הבנק, וביקש לראות את הנתונים בטבלאות מסודרות.

ח"כ אופיר כץ תקף את שרת התחבורה והאשים כי כל מה שפוגע בפריפריה תמיד קשור אליה, והוסיף כי הבשורה היא שתושבי הפריפריה הולכים לשלם יותר. ראש עיריית ביתר עילית, מאיר רובינשטיין, אמר כי תושבי עירו הולכים לשלם הרבה יותר, ולהעביר 17 מיליון שקל בשנה לטובת הרפורמה. הוא הזהיר כינה את הרפורמה כרפורמת הטרנזיטים הלקויים, והזהיר מפני מעבר לנסיעה בהם על פני תחבורה ציבורית. ח"כ אוריאל בוסו הוסיף כי משרד האוצר מסתכל על הרפורמה מהחור של הגרוש.

ח"כ גבי לסקי בירכה על הרפורמה, אך ביקשה מצד שני לבצע בה תיקונים שיעודדו מעבר מתחבורה פרטית לתח"צ. ח"כ סמי אבו שחאדה הוסיף כי היה מצפה לראות קידום תח"צ גם בחברה הערבית. ח"כ משה אבוטבול הוסיף כי "שר האוצר אמר שצריך לשלוח אותנו עם מריצות, אולי מריצה היא חלק מתחבורה ציבורית שתעיף אותנו למזבלה".

עו"ד מיקי רויטמן, שביצעה מחקר בנושא, אמרה כי אי אפשר היה לקבל נתונים על השימוש של נוסעים, ומזה 30 שנה לא נעשה סקר שימוש בתחבורה הציבורית. לדבריה, לא ברור כיצד הוחלט לתת הטבה לבני 75 ומעלה, ולא נעשתה בדיקה כמה מהם מעוניינים להשתמש בתח"צ. בנוסף, ניתנו הטבות לנכים למרות שכמחצית מהתחנות העירוניות ו-3,500 תחנות בין עירוניות לא מונגשות. בנוסף ציינה עו"ד רויטמן כי מבדיקה של 24 תעריפי חופשי יומי עירוניים עולה שהמחיר של שני שליש מהם עלה ב-10-20 אחוז.

נציגת ארגון כוח לעובדים, תמר אוחנה, ציינה כי המטרה היא לעודד שימוש בתח"צ, אבל אין נהגים בישראל וחייבים לטפל גם בבעיה הזו.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה רואה בחומרה את השקת הרפורמה בפגרה, וקרא לראש הממשלה להיכנס לנושא ולעצור אותה עד לתיקונים. הוא קרא לבצע סקר של דפוסי נסיעה ולספק למרכז המחקר והמידע של הכנסת נתונים, להוריד את גיל הפטור מתשלום לגיל הפרישה, לשבת עם הסטודנטים ולבחון הוזלה נוספת, לא לפגוע בנוסעים מזדמנים, להפחית התייקרות של הרכבת ביחס לאוטובוסים ולבחון נושאים רבים נוספים.

"אם הממשלה תעשה 80 אחוז מזה נברך, ואם הממשלה תחליט לפעול חד צדדית ולעשות רפורמה שלא מטיבה עם העניים ביותר ועם כל הפריפריה והאוכלוסיות המוחלשות, כמו קשישים בגיל פרישה וסטודנטים – אז זו לא רפורמה שמטיבה עם החלשים ולא אאפשר לזה לקרות בכל מחיר", אמר היו"ר ביטון. הוא הוסיף כי יקיים דיון נוסף בנושא בשבועיים הקרובים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *