הטעויות של סינוואר והסוד שהשאיר את כוכבי ער לשבועיים

ניר דבורי בטור מעניין ומרתק: מבצע שומר החומות זה היה מבצע "בוטיק" שכל התנאים בו כמעט היו לטובת ישראל, בעוד המבחן הגדול באמת יהיה בכלל מול חיזבאללה בלבנון.

הסימן הראשון שמשהו בהבנה הישראלית את חמאס משתנה – שהמודיעין מזהה תפנית בהלך הרוח של סינוואר, כזו שמצריכה התארגנות אחרת. חמאס החל לשנות אסטרטגיה וגם עבור ישראל זה הפך להזדמנות: כוכבי מיהר אז לכנס את המטכ"ל ולהנחות אותם להיערך לאפשרות של ימי קרב או מערכה בעזה – לדבריו, המצב התחמם והיה יכול להגיע להסלמה.

סינוואר היה עמוק בהיגיון של הסדרה ודאגה לרווחת האזרח בעזה. הוא היה חייב לספק סחורה לציבור שלו מכיוון שהוא לא רק מנהיג ארגון טרור אלא גם מנהיג עם, אבל במהלך חודש אפריל, באגף המודיעין בצה"ל התחילו לראות שינוי: התרת הרסן מעל ארגוני הסוררים בעזה, הפרחת הבלונים לעוטף, הזיקה ההולכת וגוברת לנעשה בירושלים, ביטול הבחירות ברשות הפלסטינית וירי 40 הרקטות לעבר שדרות, כל אלה מביאים את הרמטכ"ל אביב כוכבי לבטל נסיעה חשובה מאוד לארה"ב – נסיעה בעלת יעדים אסטרטגיים שבה תיכנן להציג לממשל החדש בוושינגטון את כל המודיעין שאספה ישראל באחרונה על אירן, כזה שיוכיח לאמריקנים מדוע חייבים הסכם גרעין חזק ומהודק וארוך טווח ככל הניתן.

בדיעבד יתברר עד כמה סינוואר טעה בניתוח כוונות ישראל ובהערכתו את המצב. וכך ישראל הגיעה ליום ירושלים: הכול החל להתחבר והשיא היה ההתראה המדויקת שסיפק אמ"ן באותו היום – חמאס ינסה לירות לירושלים ובמקביל ינסה לבצע פיגוע על הגדר ברצועה. המידע הזה הוביל לשורה של פעולות מיידיות שננקטו בשטח – סגירת העוטף, כבישים נחסמו לתנועה ובידוד מרחב הגדר מחשש לירי נ"ט או חדירה, לצד שינויים מהירים שבוצעו במערך ההגנה האווירית כדי לתת מענה אם באמת יתבצע ירי לבירת ישראל.

סינוואר יצא בשן ועין מהבחירות הפנימיות בחמאס, הוא כמעט הפסיד, ספג ביקורת עצומה על הקו הרך שהוביל שבבסיסו הכלכלכה של עזה קודם, הבחירות לרש"פ בוטלו והוא חיפש תירוץ להיתלות בו כדי להראות שהוא שוב המנהיג ומוביל המאבק בישראל. ואז בשעה שש בערב בוצע המטח לירושלים. בישראל הוחלט לפעול, הרמטכ"ל המליץ לנצל את ההזדמנות ולצאת לפעולה נרחבת – במיוחד אחרי ששבועיים קודם, אחרי ירי 40 רקטות לשדרות, הציע מבצע בעזה שהדרג המדיני דחה.

זו הייתה תוכנית סדורה ובנויה היטב שתוכננה במשך יותר משנה בהנחיית כוכבי על ידי מפקד פיקוד הדרום הקודם הרצי הלוי, מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין וראש אגף מבצעים הנכנס עודד בסיוק. הפעם ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ, יחד עם הקבינט, השתכנעו. מטוסי קרב שהיו כבר חמושים המריאו משורה של בסיסי חיל האוויר ברחבי הארץ. חצי שעה אחר כך כבר החלו ההפצצות הראשונות לפגוע במטרות חמאס ברחבי עזה.

שורה ארוכה של מערכים צבאיים של חמאס הופצצו בזה אחר זה ובראשם מערך המנהרות, נכשלו כל ניסינות הפיגועים ביבשה, בים ובאוויר. ישראל רשמה גם הישגים נוספים ובהם גיבוי בין-לאומי למערכה. האירועים לא גלשו בעוצמה שחיפש חמאס ליהודה ושומרון וישראל אף זכתה לגיבוי שקט ממדינות ערב המתונות. חמאס פתח במהלך, אבל מיד מאותו הרגע איבד את ההובלה. חמאס ביקש להיות "מגן ירושלים" וסיים כמחריב עזה.

הישג תודעתי כן רשם סינוואר – הזיקה לירושלים עדיין קיימת (נראה אם זה יחזיק במבחן הזמן) והמשך ירי הרקטות לאורך כל ימי הלחימה, למרות שבאמצעות כיפת ברזל צומצם משמעותית מספר הנפגעים ובהמשך הותקפו משגרים רבים, יותר מאלף, שצמצמו את הירי. ועדיין אם משהו מטריד את כוכבי זה עניין הרקטות: לפני שנה הקים מנהלת מיוחדת לאיסוף מודיעין וניהול תקיפות של מערכי ייצור ושיגור הרקטות – וזה עבד, אבל עדיין דרוש שיפור.

ככל שהתארך המבצע, החלו במודיעין לאתר סימני מצוקה בקרב חמאס. תחילה הם ניסו לברר עם המצרים מתי הישראלים מתכוונים לעצור, כשלא קיבלו תשובה החלו לדבר בחדרים הסגורים על כך ש"ישראל השתגעה, דבר כזה לא ראינו, כזו עוצמה וכזה הרס". מי שמכירים את מה שהתחולל ברצועה סיפרו ששכונת היוקרה רימאל למשל הפכה למעשה לבית חנון.

חמאס יידרש עכשיו לבנות מחדש את כל אותן תשתיות, מבנים ומשרדים שמהם הוא משל בעזה. לוחמי כוח המנהרות של חמאס, ה"נוחבה", בחרו להישאר בבית ולהיטמע באוכלוסייה האזרחית, מי שירד למנהרות מצא את מותו. דיברו שם על תחושת אכזבה קשה, אולי דיכאון בקרב הלוחמים. ההישג הצבאי היה בסיום המבצע משמעותי, ללא תמרון וללא שגיאות בהגנה, הרמטכ"ל יכול לסכם לעצמו בשביעות רצון את תוצאות המערכה הצבאית.

אגב, גם את בניין התקשורת בלב העיר עזה, שבו ישבו מערכות הטלוויזיה הזרות, הוא היה תוקף שוב אם היה נדרש. "הוא נפל בצדק", סיפר למקורביו. "אין בי גרם חרטה". בקומות השונות של אותו בניין אנשי חמאס פיתחו יכולות לוחמה אלקטרוניות משמעותיות שנועדו לשבש את הפצצות החכמות של חיל האוויר (שיבוש GPS). לדבריו, "היינו חייבים לפגוע בהם". בשיחה עם גורם זר סיפר כוכבי כי עיתונאי סוכנות AP שתו קפה מדי בוקר בקפיטריה בקומת הכניסה של הבניין עם מומחי האלקטרוניקה של חמאס, אם ידעו או לא. גם הפצ"ר אישר את התקיפה.

הרמטכ"ל הביט בעניין בסרטוני הוידאו שיצאו ביום שבת מן הרצועה. תושבי עזה אולי ראו ביחיא סינוואר המתהלך ברחובות מוקף אזרחים להגנה תמונת ניצחון, כוכבי ראה אדם מובס וחיוור, שהציבור ניגש אליו אחרי שנבדק בקפידה והמפגשים היו מבוימים למצלמות, הפנים אמרו אולי משהו אחר – "מה עשית לנו, למה לקחת אותנו לסבב הזה".

התמונות בעזה מהדהדות ברחבי המזרח התיכון. מי שצופה בהן בעניין ממקום מחבואו הוא נסראללה. בראיית הרמטכ"ל, ישראל נתפסה כלא מידתית או בשפתו "מאוד מאוד אסרטיבית". נסראללה ראה מה קרה בעזה וחושב איך הוא צריך להיערך לתגובה האלימה של ישראל. כשכבר ביום הראשון החלו ליפול מגדלים בעזה, אולי בעלי רבי הקומות בלבנון וברצועה יחשבו פעמיים לפני שיסכימו להשכיר דירות לאנשי חמאס או חיזבאללה.

באמ"ן קיים בנק מטרת עצום על חיזבאללה ובמקביל למה שהותקף בעזה, גם בלבנון אותרו וסומנו "מרכזי כובד" – מערכים ומטרות משמעותיים וחשובים שפגיעה בהם תהווה הפתעה כואבת לחיזבאללה. מתוך הבנה שהירי מלבנון יהיה כבד, קשה, כואב ובעל הרס גבוה, פי חמישה ממה שספגה ישראל מחמאס. בסוף, מבצע שומר החומות זה היה מבצע "בוטיק" שכל התנאים בו כמעט היו לטובת ישראל, בעוד המבחן הגדול באמת יהיה בכלל מול חיזבאללה בלבנון.

צמרת חמאס הסתתרה במהלך הלחימה בשורה של דירות מסתור שהוכנו מראש. בצה"ל יכלו להביא הישג גדול הרבה יותר אם היו פוגעים בהם, אבל הם היו מוקפים באזרחים וילדים בעיקר. בשב"כ ובאמ"ן ידעו איפה הם והחליטו לא לתקוף את מקומות המסתור. כהרגלם, סינוואר ודף המשיכו לעקוב אחרי התקשורת הישראלית. השניים הקפידו להתעדכן בנעשה מעל פני האדמה, ולמדו לא מעט על מה שחיל האוויר עשה להם באמצעות השידורים בישראל.

מסקנה מרכזית שיוצאת מהלחימה היא לקיים מב"מ – מערכה בין מלחמות – גם בעזה. כמו שישראל פועלת כמעט מדי יום נגד התעצמות אירן וחיזבאללה בסוריה, מונעת הברחת נשק ופוגעת במפעלי הטילים – כך תצטרך גם לפעול בדרום. פיקוח הדוק יותר במעברים לרצועה ושת"פ מאוד אינטימי עם המצרים, גם במחיר של סבב לחימה, אם היא רוצה לשבש משמעותית את שיקום כוחו הצבאי של חמאס. באמ"ן כבר פועלים כדי להגדיל שוב את בנק המטרות ועוקבים אם חמאס יבחר שוב לחפור מנהרות או שיבחר בדרכים אחרות להילחם בצה"ל.

כשנשאל אם חש שהצבא "דשדש" בשלושת הימים האחרונים למבצע, הרמטכ"ל נדרך. מבחינתו ההיפך הוא הנכון, הצבא התקדם מיעד ליעד: מערכי מנהרות, חדרי פיקוד ומשגרים רבי-קנים במאות הופצצו, כשכל העת ניסו לצוד את בכירי החמאס המסתתרים – אולי מישהו יעשה טעות, ייחשף וייפגע.

מושג נוסף שמעסיק עכשיו את הרמטכ"ל ואנשיו הוא "כלכלת המלחמה" – הצטיידות באלפי פצצות וטילים חדשים. אמצעי לחימה מדויקים, חלקם יקרים, אך בצבא מאמינים שהפעלת חימוש מרחוק – מהאוויר או מן הקרקע והים – הם אפקטיביים מאוד, חוסכים בהרבה מקרים תמרון קרקעי, עלויות הכנסת אוגדות משוריינות למערכה וגיוס עשרות אלפי חיילי מילואים יכולים לקצר את משך המערכה. גם מיעוט הפגיעות על הקרקע בזכות ביצועי כיפת ברזל מצמצמים מאוד תשלומי מס רכוש ופיצוי על נזקים: כך יתאפשר לצבא לדרוש רכש של חימושים רבים – וזה אכן יוצג בקרוב למשרד האוצר.

כל צמרת המטכ"ל, גם שר הביטחון, ירדו לבור בקריה ביום חמישי שעבר בלילה, בשעתיים האחרונות למבצע, בין חצות לשתיים בלילה – והמתינו. רבים האמינו שם שהחמאס לא יוותר על מטח סיום, לתל אביב או לירושלים כמו שפתח את הסבב, כך אולי ירצה לסגור. ההחלטה הייתה לשלוח עשרות רבות של מטוסים חמושים בפצצות כבדות מעל לרצועה.

חמאס שמע אותם בשמי עזה ובמקביל הועבר מסר חריף באמצעות המצרים לחמאס לפיו כל ירי יענה במתקפה גדולה. גם פירטו באוזניהם מהן המטרות – 3 רבי קומות בעלי 15 ו-20 קומות שירדו עם ירי המטח. עוד הפתעות הוכנו, וכבר החל תהליך פינוי המגדלים. חמאס הבין את המסר ונצר את האש. אולי בכל זאת גודל ההרס משפיע עליו ולא בכל מחיר היה מוכן לשוב ולירות על בירת ישראל למרות הצהרתו כ"מגן ירושלים".

כוכבי סיפר למי שסיפר שצה"ל נדרש למוכנות וזמינות בכל דקה, בניגוד לספורטאים שמתאמנים ארבע שנים לאולימפיאדה הצבא יכול למצוא עצמו באולימפיאדה בכל רגע. ההישג הצבאי פותח חלון הזדמנויות ייחודי – צריך עכשיו לחזור למעשה המדיני, התנאים כעת טובים יותר וצריך למנף אותם. גם בנושא השבויים והנעדרים.

 

המידע המופיע בכתבה אושר לפרסום על ידי הצנזורה הצבאית ונכתב ע"י הכתב הצבאי של חדשות 12 ניר דבורי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *